آفتاب

شرایط دریافت وام مسکن

شرایط دریافت وام مسکن

با نزدیکی به فصل تابستان بازار نقل و انتقال مسکن و همچنین خرید و فروش آن داغ میشود ، اما سالهاست که این فصل رونق گذشته را ندارد و رقابتی بین خریداران و فروشندگان و حتی مستاجرین برای خرید و یا اجاره یک آپارتمان صورت نمیگیرد .

به عقیده کارشناسان اقتصادی بازار مسکن در تهران به دوران رکودی عمیق وارد شده که برون رفت از آن زمان زیادی میبرد و این رکود در سالهای اخیر منجر به بروز پدیده رکود تورمی شده است .

رکود به تنهایی کار را برای رونق بازار مسکن دشوار کرده بود و حالا اضافه شدن تورم به این رکود وضعیت بازار مسکن را به شدت پیچیده کرده است .

از طرفی براساس آمار ها با کاهش قدرت خرید خانوار های شهری مواجه هستیم حجم معاملات مسکن به شدت افت کرده است ولی همچنان فروشندگان بر گرانی مسکن تاکید دارند .

اگر قصد خرید آپارتمان در تهران را دارید ابتدا قدرت خرید خود را مشخص کنید و بدانید بازار خرید و فروش واحد های کوچک کمتر از 200 ملیون تومان همچنان رونق دارد و خریداران تمایل بیشتری برای خرید این واحد ها نشان میدهند .


بسیاری از متقاضیان خرید مسکن همواره شرایط دریافت وام مسکن را پیگیری میکنند

بر این اساس مبلغ وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای انفرادی در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند.

به این ترتیب متقاضی دریافت وام اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

اما در حدود سه سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص یافته به تسهیلات آن به تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۹.۵ درصد رسید. این در حالی است که بر اساس تصمیم جدید دولت تسهیلات این بخش مجددا کاهش یافته و از ۹.۵ به ۸ درصد رسیده است. این اختلاف ۱.۵ درصدی بار دیگر موجب کاهش اقساط دوره و در نهایت سود کلی که به تسهیلات آن اختصاص پیدا می‌کند، خواهد شد .

بنابر این با توجه به رکود حاکم بر فضای معاملات مسکن دولت با افرایش سقف تسهیلات و کاهش سود آنها سعی بر تقویت قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن دارد بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده نیز از ۸ به ۶ درصد کاهش یافته است.

در جدول زیر مبلغ وام‌های ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم بعد از تغییر نرخ سود از ۹.۵ به ۸ درصد با فرش دوره بازپرداخت ۱۲ ساله مورد محاسبه قرار گرفته است


وام از طریق اوراق مسکن:


طرح وام بعدی با اوراق تسهیلات خرید مسکن است که برای تهرانی ها 60 میلیون، برای شهرهای بزرگ 50 میلیون و برای سایر شهرها 40 میلیون تومان است. علاوه بر این 10 میلیون تومان وام برای تعمیر مسکن نیز به متقاضیان پرداخت میشود. زوج های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین 85 به بعد بوده و از  تسهیلات سال 92 استفاده نکرده اند، میتوانند با خرید 200 برگ از این اوراق، هر کدام 50 میلیون و جمعا 100 میلیون تومان وام دریافت کنند. ضمنا به این مبلغ 10 میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه میگردد که در کل 110 میلیون تومان خواهد شد. برای شهرهای بزرگ نیز این وام به 80 و در سایر شهرها به 60 میلیون تومان خواهد رسید.

بنابراین با فرض دریافت حقوق مصوب سال 1397 برای هر زوج توان خرید مسکن کمی بالاتر رفته است اما همچنان پایین بودن سطح حقوق وزارت کار و افزایش هزینه های جاری خانوار سبب کاهش قدرت خرید در تهران گردیده  اما خریداران در شهرستان و شهر های اطراف شرایط متفاوت تری را دارند .

اما اگر میخواهید دیدگاهی درباره مظنه قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران را داشته باشید به جدول زیر نگاهی بیاندازید :


در بازار اجاره نیز در سال 1397 با توجه به رشد تورم افزایشی در نرخ اجاره بها خواهیم داشت اما این مقدار نباید بیش از 10 درصد باشد و مبنا قرار دادن رشد نرخ دلار برای افزایش اجاره بها نادرست است
کد N1886886

وبگردی