آفتاب

خط و نشان فراکسیونی در آستانه انتخابات هیئت رئیسه / مستقلین بر ریاست لاریجانی تاکید دارند

خط و نشان فراکسیونی در آستانه انتخابات هیئت رئیسه / مستقلین بر ریاست لاریجانی تاکید دارند

خراسان نوشت: انتخابات هیئت رئیسه مجلس در حالی قرار است فردا برگزار شود که تاکنون هیچ یک از فراکسیون های سه گانه بر سر لیست واحد برای 12 جایگاه هیئت رئیسه به جمع‌بندی و توافق نرسیده‌اند

به نظر می رسد باید منتظر لیست های مستقل باشیم تاجایی که حتی فراکسیون ها برای یکدیگر خط و نشان می کشند. براساس خبرها، تا این جای کار، نه تنها برگزاری جلسات متنوع فراکسیونی موجب روشن شدن تکلیف فراکسیون‌ها برای انتخابات هیئت رئیسه نشده بلکه بازی پنهان صحن را نیز تا حدودی پیچیده تر کرده است.تنها در این بین فراکسیون مستقلین است که یک صدا ریاست لاریجانی را اعلام کرده است و با پذیرش حمایت مشروط از مطهری و پزشکیان دو فراکسیون دیگر را به تجدید توافق برای تداوم ریاست لاریجانی دعوت کرده است.

مستقلین با تاکید براین که رویه فراکسیونی شان همچنان رویه تعاملی است، برای فراکسیون های ولایی و امید خط و نشان کشیده اند که در صورت هرگونه تلاش این دوفراکسیون برای ریاست فردی غیر از لاریجانی با اقدام این فراکسیون جایگاه نواب و دیگر اعضای هیئت رئیسه به خطر خواهد افتاد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو فراکسیون مستقلین، با بیان این که اگر دو فراکسیون دیگر ریاست لاریجانی را بپذیرند حاضر هستیم درباره دیگر کرسی‌ها رایزنی و مذاکره کنیم اعلام کرد: اگر فراکسیون امید یا ولایی، بخواهند برای کرسی ریاست مجلس نامزدی غیر از آقای لاریجانی برگزینند، ما نیز به صراحت برای ادامه حضور و فعالیت نیروهای باقی مانده در هیئت رئیسه، هیچ تضمینی ارائه نمی‌دهیم.

وی افزود: اگر فراکسیون امید بخواهد آقای عارف یا گزینه‌ دیگری را برای ریاست مجلس انتخاب کند، ما نیز هیچ تضمینی برای ادامه فعالیت آقایان مطهری، پزشکیان و وکیلی نداریم، درباره فراکسیون ولایی نیز همین نظر صادق است.در همین حال گفته می شود طبق تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسات فراکسیون امید، این فراکسیون قصد دارد برای همه کرسی‌های هیئت رئیسه نامزد مستقل معرفی کند اما برخی اعضای شاخص این فراکسیون اعلام کرده اند این تصمیم ممکن است تغییراتی نیز به خود ببیند.

قاسم میرزایی نکو، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید دراین باره خاطرنشان کرد: درکنار مطرح بودن سناریوی مذاکره با مستقلین برخی اصلاح‌طلبان مجلس می‌گویند تا چه زمانی قرار است ما کوتاه بیاییم و سکوت کنیم؟ بالاخره تا حالا و در این مدت که از مجلس دهم می گذرد ما با آن ها ائتلاف کرده‌ایم و اکنون آن ها باید این مسئله را جبران کنند. وی افزود: اقبال بیشتر اعضای فراکسیون امید و حتی نمایندگان دیگر به حضور محمد رضا عارف در انتخابات است.
از سوی دیگر فراکسیون ولایی هم با انتقاداتی که از گذشته به ریاست لاریجانی وارد می کرد، بر ورود این فراکسیون در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه به صورت مستقل تاکید دارد.احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی در خصوص آخرین برنامه‌های فراکسیون خود برای انتخابات گفت: اعضای این فراکسیون مشخصا می‌گویند نباید ائتلاف صورت بگیرد و این فراکسیون باید به صورت مستقل لیست ارائه کند.

2323

کد N1886336

وبگردی