آفتاب

ارائه آموزش‌های مهارتی گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری/ مرمت بنای تاریخی اهدایی به عنوان مرکز جامع تفریحی- آموزشی هتل‌داری و گردشگری

ارائه آموزش‌های مهارتی گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری/ مرمت بنای تاریخی اهدایی به عنوان مرکز جامع تفریحی- آموزشی هتل‌داری و گردشگری

علی آقاافضلی می‌گوید: اکنون فرصت شغلی بسیار خوبی در حوزه‌های گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری یزد ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم افرادی که تمایل به فعالیت در این حوزه‌ها دارند را از ابتدا تحت آموزش‌های مهارتی قرار داد و درنهایت مدرک مربوطه را دریافت کنند و وارد بازار کار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمیته میراث جهانی یونسکو در جولای 2017 شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. پس از این ثبت جهانی بود که یزد بیش از پیش در ایران و دنیا مطرح شد و به دنبال آن توریست‌های خارجی و ایرانی زیادی راهی شهر بادگیرها و دارالعباده ایران شدند. این مسئله دریچه جدیدی را در حوزه اشتغال‌زایی به روی مردم این شهر باز کرد. فرصتی که در قالب صنعت گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری پیش روی مردم و جوانان یزد با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی قرار گرفت. حال با توجه به اینکه بحث گردشگری و بوم‌گردی استان یزد تقویت و فرصت شغلی مناسبی فراهم شده است، سوالی که پیش می‌آید این است که چه زمینه‌های آموزشی و مهارتی برای افراد علاقه‌مند از طرف اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد ایجاد شده است. علی آقاافضلی (مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد) با تایید فراهم شدن فرصت‌های شغلی در زمینه گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری به ایلنا می‌گوید: برای اینکه افراد جویای کار از این فرصت‌های شغلی بتوانند بهترین استفاده را بکنند نیازمند یکسری از آموزش‌ها هستند.

استقبال خوب از آموزش‌های جدید در حوزه گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری

وی با بیان اینکه در سال 97 اداره کل فنی و حرفه‌ای استان یزد در برنامه‌های آموزشی خود، آموزش‌های گردشگری، بوم‌گردی،‌ هتل‌داری و رشته‌های مرتبط با این زمینه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح می‌کند:‌ از ابتدای امسال نخستین دوره آموزشی را با عنوان راهنمای گردشگر محلی با حضور 13 نفر از افرادی که در دفتار تورگردی و مسافری یزد مشغول به کار هستند، این آموزش‌ها را شروع کردیم که استقبال خوبی هم شده است.

آقاافضلی با بیان اینکه همچنان این طرح ادامه دارد و عده جدید دیگری نیز در این دوره از کلاس‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار می‌کند: ضمن اینکه خانه‌ قدیمی سال 82 توسط خیری به نام محمدافشار یزدی به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای یزد واگذار و تحت عنوان مرکز هتل‌داری و گردشگری به ثبت رسید اما با توجه به اینکه بافت تاریخی بود و نیاز به مرمت داشت، بخشی از تعمیرات انجام شده و بخش دیگری از آن مانده است.

مرمت بنای تاریخی مرکز هتل‌داری و گردشگری با مشارکت بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه در دستور کار است که در سال 97 با همکاری بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی این مرکز هتل‌داری اقدام شود، تاکید کرد: اکنون فرصت شغلی بسیار خوبی در استان در حوزه‌های گردشگری، بوم‌گردی و هتل‌داری ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم افرادی که تمایل به فعالیت در این حوزه‌ها دارند را از ابتدا تحت آموزش‌های مهارتی قرار داد و در نهایت مدرک مربوطه را دریافت کنند و وارد بازار کار شوند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد همچنین در پاسخ به این سوال که مرکز هتل‌داری و گردشگری که به ثبت رسیده و منتظر مرمت است، در چه قالبی فعالیت خواهد کرد، می‌گوید: این مرکز می‌تواند هم هتل و هم سفره‌خانه سنتی باشد و در کنار آن نیز بحث آموزشی نیز داشته باشیم به این ترتیب افرادی که تحت آموزش قرار می‌گیرند به صورت همزمان هم کار عملی را نیز انجام دهند یعنی مهمان داریم و براساس آموزش‌هایی که داده‌ایم خدمات مورد نیاز را به مهمانان ارائه دهند.

بنابر توضیحات آقاافضلی بناست اینجا مرکزی خودگردان باشد که ضمن تولید نیرو آنها را نیز به کار می‌گیرد.

ارائه آموزش‌های متمرکز مهارتی گردشگری در مرکز هتل‌داری و گردشگری

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد، توضیح می‌دهد: قدمت این خانه بیش از 100 سال است و چون بخشی از آن در آستانه تخریب بود برای جلوگیری از تخریب،‌ مقاوم‌سازی کردیم و امسال در دستور کار گذاشتیم و با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هماهنگ کردیم و با بخش خصوصی نیز صحبت کردیم تا سرمایه‌گذاری در آن انجام شود و اگر اعتبارات آن تامین شود امسال این مرکز را تکمیل می‌کنیم.

با این حال مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد یادآور می‌شود: در کنار این مرکز در سایر مراکزی که داریم کلاس‌های مرتبط برگزار می‌شود برای نمونه کلاس گردشگری محلی را در شهرستان تفت در مرکز فنی و حرفه‌ای برگزار کردیم بنابراین با توجه به درخواست‌های مردمی در محل‌های مختلف کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم اما این مرکز تاریخی را راه‌اندازی می‌کنیم تا به صورت متمرکز همه کلاس‌ها آنجا برگزار شود.

آقاافضلی همچنین آماری از تعداد کلاس‌های برگزار شده می‌دهد و می‌گوید: در سال 97 فقط یک دوره کلاس برگزار شده است که راهنمای محلی برای 13 نفر و یک دوره هم برای کافی‌شاپ‌دارها بوده است که 10 نفر بودند که با همکاری آموزشگاه‌های آزاد در یزد برگزار شد.

وی در عین حال یادآور می‌شود که این آموش‌ها امسال شروع شده‌ا‌ند و در دستور کار قرار دارند.

آموزش افراد شاغل در سفره‌خانه‌ها با هدف ارتقای مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید به همان اندازه‌ای که مهارت‌آموزی در این حوزه می‌شود می‌توان اشتغال‌زایی داشت، اظهار می‌کند: در ابتدا با همکاری سایر دستگاه‌ها افرادی که مایل به ورود به این حوزه هستند را شناسایی کنیم و آموزش‌ها را به آن‌ها بدهیم که با توجه به برنامه‌هایی که در استان وجود دارد نمی‌توانم در این مقطع آماری ارائه بدهیم.

البته آقاافضلی تصریح می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش افرادی است که مشغول به کار هستند در سفره‌خانه‌ها و.. که برای آنها بحث بازآموزی و ارتقاء مهارت را داریم که صحبت کرده‌ایم که این افراد شاغل را آموزش بدهیم.

کد N1885779

وبگردی