آفتاب

تغییرات آب و هوایی مواد مغذی برنج را از بین می‌برد

تغییرات آب و هوایی مواد مغذی برنج را از بین می‌برد

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه توکیو با ردگیری فرآیند رشد برنج و آزمایشات میدانی در ژاپن و چین دریافتند با افزایش تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر زمین، ارزش غذایی برنج کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات با استفاده از خطوط لوله، حسگرهای باد و گاز، مقادیر مختلفی از دی اکسید کربن به صورت کنترل شده در چند مزرعه برنج منتشر شد و سپس نمونه برنج به دست آمده از این مزارع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این بررسی‌ها میزان آهن، روی، پروتئین و ویتامین‌های B1 ،B2 ،B5 و B9 در هر نمونه از برنج اندازه‌گیری شد. نتایج این بررسی‌ها ارتباط معکوسی را میان دی اکسید کربن و کیفیت مواد غذایی برنج نشان داد.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و جوامع فقیر کشورهای توسعه یافته، برنج علاوه بر تامین انرژی، منبع اصلی تامین ویتامین و پروتئین بسیاری از مردم است. در کشورهای بنگلادش، کامبوج، اندونزی، میانمار، ویتنام، لائوس و ماداگاسکار مجموعا 600 میلیون نفر نیمی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه خود را از برنج تامین می‌کنند.

به اعتقاد محققان به منظور تامین نیاز مردم با وجود تغییرات آب و هوایی زمین، لازم است محققان و کشاورزان گونه‌های جدید برنج را پرورش دهند که دارای کیفیت بالاتر و مواد مغذی بیشتر باشند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

کد N1885608

وبگردی