آفتاب
امید مهدی‌نژاد در گفتگو با مهر:

نگاه تلویزیون به ادبیات پوشالی است/ ثروتی که جدی نمی‌گیرند

نگاه تلویزیون به ادبیات پوشالی است/ ثروتی که جدی نمی‌گیرند

یک شاعر و طنزپرداز معتقدست رویکرد تلویزیون به مقوله ادبیات جدی نیست و برنامه هایی که عموم مردم را با مساله ادبیات فارسی که ثروتی ملی است آشنا کند در این رسانه دیده نمی شود.

امید مهدی نژاد شاعر و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خلأ برنامه های تلویزیونی در حوزه ادبیات گفت: رویکرد جدی نسبت به ادبیات در تلویزیون وجود ندارد درحالیکه آشنایی با ادبیات در تلویزیون و حتی سینما اهمیت بسیاری دارد.

وی نظرش درباره برنامه های ادبی تلویزیون را اینگونه بیان کرد: کدام برنامه ها؟ مگر ما برنامه ادبی هم در تلویزیون داریم؟ اگر شبکه چهار را در نظر بگیریم در کنار بسیاری از برنامه های تخصصی بخش هایی را هم به ادبیات اختصاص داده است. شعر و ادبیات وجه ممیز فرهنگ ماست و رهبر معظم انقلاب شعر را ثروت ملی دانسته اند ولی در شأن این ثروت ملی برنامه هایی در تلویزیون نداریم.

فقط دو برنامه مرتبط با ادبیات داریم که نقش سرگرمی را دارند

مهدی نژاد اضافه کرد: ما فقط برنامه هایی مثل «قندپهلو» یا «مشاعره» را در حوزه ادبیات داریم که رویکرد آنها هم نسبت به شعر بیشتر سرگرمی است. جمله ای از یکی از استادان و پیشکسوت های موسیقی درباره رویکرد تلویزیون به موسیقی به خاطر دارم که می گفت در تلویزیون از این حوزه به عنوان پوشال استفاده می شود که بیشتر نقش پر کردن جعبه یا کارتن را دارد. فکر می کنم چند برنامه و آیتم ادبی هم که در تلویزیون بوده در حد پوشال بوده است و مثلا در یک برنامه شاعری هم دعوت می کنند که فقط یک شعر بخواند و بعد برود.

این شاعر اظهار کرد: رویکرد رسانه ملی نسبت به ادبیات در همین حد پوشالی است و بیشتر برای پر کردن دیگر برنامه هاست. من نمی خواهم فوتبال را با ادبیات مقایسه کنم چون فوتبال حوزه ای همگانی است اما ببینید که رویکرد تلویزیون نسبت به این حوزه چقدر جدی است. تلویزیون در حوزه فوتبال مساله سازی می کند و زمان های زیادی را به پخش مسابقه های فوتبال اختصاص می دهد و حتی برنامه ای جدی و پرمخاطب مثل «نود» دارد و به این ترتیب نه تنها به مشکلات و معضلات اصلی فوتبال می پردازد بلکه حواشی را هم مطرح می کند. حتی رویکردی جدی هم نسبت به سینما وجود دارد و برنامه های مختلفی در شبکه های سیما در این حوزه دیده می شود. این برنامه ها باعث می شوند که مساله فوتبال یا سینما برای مخاطب هم جدی شود و آن را دنبال کند اما من این رویکرد را در حوزه ادبیات ندیده ام.

مهدی نژاد با اشاره به برنامه هایی مثل «کتاب باز» در شبکه چهار عنوان کرد: این میان برنامه های موقتی مثل «کتاب باز» ساخته می شوند که حکم لنگه کفش در بیابان را دارند و نعمت هستند. ویژگی این برنامه این بود که موضوعش کتاب بود اما برای مخاطب خاص کتاب ساخته نمی شد و عمومی تر بود.

وی اضافه کرد: چند آیتم یا برنامه تخصصی در حوزه ادبیات در شبکه چهار وجود دارد اما اینها برای قشری است که خودش مخاطب ادبیات است. تلویزیون باید ادبیات را برای عموم مردم جدی کند و البته پیش از آن باید برای خودش جدی و مهم باشد.

این شاعر و طنزپرداز در پایان بیان کرد: مهمترین داشته فرهنگی ما ادبیات ماست و ادبیات باید برای مدیران و برنامه سازان تلویزیون به عنوان یک مساله مطرح باشد.

کد N1885403

وبگردی