آفتاب
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران تشریح کرد؛

آخرین وضعیت موزه ایران درودی/ اولویت با تملک منازل تاریخی

آخرین وضعیت موزه ایران درودی/ اولویت با تملک منازل تاریخی

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت زمین اهدایی برای ایجاد موزه ایران درودی و اقدامات این معاونت در زمینه تملک منازل شخصیت های معاصر سخن گفت.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: شهریور ماه سال ۱۳۹۵ کلنگ موزه ایران درودی در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی زمین زده شد؛ اتفاقی که پس از ۶ سال پیگری رقم خورد، اما این پایان ماجرا نبود و ساخت این موزه باز هم به تعویق افتاد. ولی الله شجاع پوریان معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از دلایل این تاخیر سخن گفته و درباره وضعیت فعلی موزه و مهمترین اقدامات معاونت در سال جدید توضیح داده است.

سرانجام اهدای یک قطعه زمین برای ایجاد موزه نقاشی خانم ایران‌دخت درودی در شورا تصویب شد، هدف از واگذاری این زمین چه بود؟

سرکار خانم ایراندخت درودی از هنرمندان نقاش معاصر و دارای شخصیتی فاخر و وطن‌دوست هستند که از سال ۱۳۹۵ در مکاتبه‌ای با شهردار وقت خواهان واگذاری زمینی به ایشان برای احداث موزه شخصی شده بودند. پیش از آن و در سال ۹۰ این بانوی فرهنگ‌دوست بیش از ۱۹۵ اثر ارزشمند خود را با هدف احداث موزه شخصی جمع‌آوری و نگهداری کرده بودند، جالب است بدانید این آثار در طول ۴۷ سال در بیش از ۶۰ نمایشگاه بین‌المللی در گالری‌ها و موزه‌های معتبر دنیا در کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و تمام موزه‌های کشور خودمان به نمایش درآمده‌ بودند و از شهرت جهانی برخوردار هستند و ارزش برخی از آثار و تابلوهای ایشان را تا بالای یک میلیارد تومان تخمین زده‌اند. این هنرمند حتی برای ایجاد این موزه منزل شخصی خودشان را در پاریس فروخته‌ و با هدف ایجاد موزه در چند سال گذشته به صورت مستمر پیگیر این موضوع بوده‌ است، در ابتدای حضور بنده در معاونت اجتماعی و فرهنگی این موضوع به بنده منتقل شد و مقرر شد به صورت ویژه این موضوع مورد پیگیری ویژه و مجدد قرار گیرد.

چرا تصویب این موضوع مقداری زمان‌بر شد و طول کشید؟

خانم درودی این درخواست را در سال ۹۵ مطرح کرده بودند که با توجه به تغییرات در مدیریت شهری این کار به سرانجام نرسیده بود، از سویی در دوره جدید شورای شهر تهران برای جلوگیری از برخی بی‌نظمی‌ها در واگذاری املاک شهرداری، طرحی را تصویب کردند که هرگونه واگذاری ملک یا زمین به اشخاص حقیقی یا حقوقی از سوی شهرداری با تایید شورا صورت بگیرد. در گذشته این واگذاری‌ها صرفا از طریق سازمان املاک و مستغلات شهرداری صورت می‌گرفت و شورای شهر نظارتی نداشت،

لایحه مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی واقع در منطقه یوسف‌آباد با حفظ مالکیت شهرداری تهران به منظور احداث موزه آثار نقاشی خانم درودی با رایزنی و تلاش معاونت اجتماعی تقدیم شورای شهر شد که خوشبختانه شورای شهر تهران با بررسی آن، این لایحه را در هفته جاری تصویب کرداما خوشبختانه در این دوره مراحل قانونی این واگذاری‌ها با نظارت شورا صورت می‌گیرد. خوشبختانه همه اعضای شورای شهر و بویژه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نگاه ویژه‌ای روی این مسئله داشتند و با رایزنی‌هایی که صورت گرفته بود، قرار بود با رفع موانع قانونی این کار انجام شود. لایحه مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی واقع در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران و منطقه یوسف‌آباد با حفظ مالکیت شهرداری تهران به منظور احداث موزه آثار نقاشی خانم ایراندخت درودی با رایزنی و تلاش معاونت اجتماعی و فرهنگی و توجه به ملاحظات حقوقی و قانونی تقدیم شورای شهر شد که خوشبختانه شورای شهر تهران با بررسی آن در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و صحن اصلی شورا این لایحه را در هفته جاری تصویب کرد.

آیا برنامه‌ای برای تداوم این حمایت‌ها از هنرمندان و چهره‌های فاخر و فرهنگی تهران دارید؟

به طور مسلم یکی از رویکردهای اصلی مدیریت شهری جدید و اعضای شورای شهر توجه به موضوعات فرهنگی و به ویژه پاسداشت چهره‌های هنری و فرهنگی است، این رویکرد هم در میان اعضای شورا محسوس است و هم مدیریت شهری بر آن تاکید دارند. در این راستا اولویت خرید و تملک منازل تاریخی و شخصیت‌های مهم تهران به ویژه از دوران مشروطه به بعد است که به صورت جدی در حال دنبال هستیم. با مشورت اعضای کمیسیون فرهنگی شورا چند خانه شناسایی شده‌اند که مشغول بررسی و رایزنی هستیم. بنا داریم فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در اختیار هنرمندان و مشاهیر کشور قرار بگیرد تا عموم مردم از این آثار بهره‌مند شوند، در موضوع حمایت از موزه‌ها جلسات مختلفی تشکیل شد و برنامه‌هایی برای افزایش بازدید از موزه‌ها بویژه در میان دانش‌آموزان و نسل جوان را عملیاتی کنیم. درواقع هرچه ما بتوانیم نشاط و پویایی را از طریق رویکردهای فرهنگی به جامعه تزریق کنیم، با جامعه‌ای شاداب‌تر روبرو خواهیم شد. هویت فرهنگی تهران در سال‌های گذشته کمتر دیده شده و این موضوع به تشدید آسیب‌های اجتماعی و افزایش ناهنجاری‌ها دامن زده است. ما باید تلاش کنیم روح فرهنگ را در جامعه در مسائل و بخش‌های مختلف دخالت بدهیم، حمایت از هنرمندان در واقع باعث افزایش سرمایه اجتماعی می شود، هنرمندان خودشان در زمره سرمایه نمادین قرار دارند و استفاده از ظرفیت آنها ما را در ارتقای سطح سرمایه اجتماعی کمک می‌کند. نهادهای مختلف فرهنگی و نه فقط شهرداری سال‌ها از این مهم غافل بوده‌اند و باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

در برنامه‌ریزی سال ۹۷ برای افزایش فضاهای فرهنگی و نشاط اجتماعی چه برنامه‌ای دیده شده است؟

خوشبختانه با وجود کاهش بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی در بودجه سال ۹۷، اعتبارات مربوط به توسعه فضاهای فرهنگی با رشد قابل توجهی همراه بوده است و از این رو یکی دیگر از اولویت‌های ما توسعه فضاهای فرهنگی و البته سپردن آن به متولیان فرهنگی است. در بحث نشاط اجتماعی از همان ابتدای سال ۹۷ در موضوع نوروزگاه‌ها و بعد از آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شاهد اقدامات و فعالیت‌های خوبی بودیم که مورد توجه هم قرار گرفت. برای ماه مبارک رمضان هم برنامه‌های خوبی در سطح مناطق تدارک دیده شده که برنامه‌هایی با محوریت خانواده فضای شاد و بانشاطی را برای شهروندان فراهم خواهد کرد. علاوه بر این با توجه به اتمام فصل مدارس و شروع تابستان برنامه‌ریزی خوبی برای فصل تابستان تدارک دیده شده که با ایجاد راسته‌های فرهنگی و هنری در بوستان‌ها و اماکن عمومی و برگزاری جشن‌های متنوع در حد توان به افزایش نشاط و شادابی در سطح کلانشهر تهران کمک خواهیم کرد.

کد N1885032

وبگردی