آفتاب

آژانس بار دیگر اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاملا منطبق با برجام دانست

آژانس بار دیگر اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاملا منطبق با برجام دانست

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صدور گزارش جدید این نهاد بین‌المللی درباره فالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به یازدهمین گزارش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای در پرتو برجام گفت: گزارش جدید آژانس که یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تایید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

وی ادامه داد: در صفحه اول گزارش  جایی که به نام آمریکا اشاره شده در پانوشتی توضیح داده شده که رییس جمهور آمریکا ۸ مه ۲۰۱۸ اعلام کرده که آمریکا از برجام خارج می‌شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه گزارش بسیار شبیه گزارش‌های قبلی است، اظهار داشت: تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده ۳ و ۶۷ درصدی و مواردی شبیه آن است.

نجفی افزود: تداوم تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از ادامه غنی سازی ۳.۶۷ درصدی با ۳۰ آبشار و تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای  نسل اول در سایت نظنز، تداوم استقرار شش آبشار سانتریفیوژ به تعداد ۱۰۲۰ سانتریفیوژ آی.آر۱ در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوز جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیوایزتوپ‌های پایدار، تدوام انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای ۳۲ تا ۴۲ ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای آی.آر۲ ام، آی.آر۴، آی.آر۵، آی.آر۶، آی.آر۷ و آی.آر۸) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک (رسیدن ذخیره آب سنگین به ۱۲۰.۳ تُن و ارسال ۶۰۰ کیلوگرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن‌سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف‌های دیگر بدون حضور آمریکا پیگیری می‌شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش‌ها بر اساس برنامه درازمدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره ۳.۶۷ درصدی هم به ۱۲۳.۹ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمینه برنامه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیشران هسته‌ای نیز به مکاتبات جدید ایران اشاره شده است، تصریح کرد: با توجه به مذاکرات جاری با طرف‌های اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین‌های عینی برای برآوردن کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود اما در صورت عدم توانایی طرف‌های اروپایی برای ارائه تضمین‌های لازم این آخرین گزارش  مدیرکل به این شکل خواهد بود.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس اضافه کرد: شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای ١٤ تا ١٨ خرداد ماه موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.

کد N1883807

وبگردی