آفتاب

دمشق از روابط با آنکارا بعد از شکست اردوغان در انتخابات سخن می‌گوید

دمشق از روابط با آنکارا بعد از شکست اردوغان در انتخابات سخن می‌گوید

معاون وزیر خارجه سوریه متذکر شد که رئیس‌جمهوری ترکیه با رویکرد سیاسی‌اش که مبتنی بر حمایت از تروریسم است، روابط بین دو کشور را تخریب کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه درباره بازگشت روابط سوریه و ترکیه به سطح طبیعی، ابراز امیدواری کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه را متهم کرد که به دلیل «ارتباط با اخوان‌المسلمین» این روابط را تخریب کرده است.

المقداد در پاسخ به این پرسش که آیا روابط سوریه و ترکیه در صورت شکست اردوغان در انتخابات آتی تغییر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: «معتقدم اراده ملت ترکیه اساس بهترین روابط با سوریه است.»

وی فرآیند انتخابات در ترکیه را پیچیده ارزیابی کرد و گفت: «امیدوارم ازسرگیری روابط دوجانبه به بهترین شکل انجام شود ولی اردوغان این روابط را به خاطر دستاوردهای سیاسی که به توهماتش درباره سیطره اخوان‌المسلمین بر منطقه، تخریب کرده است. او از طریق تحریک برخی عناصر جدایی‌طلب در سوریه، ترکیه، ایران و عراق، این کشورها را ضعیف کرده است. اردوغان مسئول ارتکاب این جنایات است؛ چرا که او به ابعاد حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه فکر نمی‌کرد.»

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد که اردوغان سیاست حسن همجواری را رعایت نمی‌کند و به تخریب همسایگان اقدام می‌کند که حضور اشغالگری ترکیه در شهر «عفرین» در شمال سوریه موید این واقعیت است.

وی ضمن اشاره به دستاوردهای نشست آستانه، که با نظارت مسکو، تهران و آنکارا برگزار می‌شود، گفت: «ما به ترکیه اعتماد نداریم. ما از روسیه و ایران در این زمینه سخن می‌گوییم؛ زیرا ترکیه دولتی اشغالگر شده که بخشی از اراضی سوریه را اشغال کرده است و لذا اگر در تعاملات و تحرکاتش در چارچوب نشست آستانه صادق است، باید فورا این کشور را ترک کند.»

کد N1883205

وبگردی