آفتاب

تحریم ایرانی‌ها و استقبال سعودی‌ها

تحریم ایرانی‌ها و استقبال سعودی‌ها

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شده دلیل تحریم پنج ایرانی، رابطه آنها با ارسال موشک بالستیک به یمن است. این ادعاها مورد استقبال سعودی‌ها قرار گرفت به طوری که سفیر عربستان در آمریکا از مقام‌های واشنگتن تشکر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه پنج ایرانی را که به ادعای آنها با مساله ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به یمن در ارتباط بودند، مورد تحریم قرار داد. 

این تحریم‌ها نیز در ادامه ادعای کارشناسان در سازمان ملل در ماه ژانویه مبنی بر ایرانی بودن تجهیزات نظامی مورد استفاده انصارالله یمن علیه عربستان صورت گرفته است.  

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این وزارتخانه پنج ایرانی را که با نهادهای نظامی و برنامه موشک‌های بالستیک ایران در ارتباط بودند را تحریم کرده است.

وی مدعی شد: «اقدام‌های این افراد، انصارالله را قادر به پرتاب موشک به شهرهای عربستان و زیرساخت‌های نفتی آنها کرده است. آنها همچنین مسیر رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمن را مسدود کردند و تهدیدی برای آزادی کشتی‌رانی در آبراهه‌های کلیدی منطقه هستند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شده ایالات متحده نمی‌تواند حمایت ایران از انصارالله که به شرکای نزدیک واشنگتن یعنی عربستان حمله می‌کنند را تحمل کند. همه کشورهای منطقه باید مانع ارسال افراد، سلاح و پول به یمن شوند. 

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: اقدام آمریکا در تحریم پنج ایرانی، در راستای هدف قرار دادن تجاوزات ایران به سیستم‌های مالی امارات و عراق است. ایران به سیستم‌های مالی این دو کشور برای حمایت از نیروهای نیابتی خود تجاوز کرده است. متحدان منطقه‌ای آمریکا با توجه به اینکه ایران به دنبال ارسال سلاح و ابزار به انصارالله در یمن است، دقت لازم را داشته باشند. 

منوچین همچنین با تکرار برخی مواضع بی‌اساس در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران، مدعی شده همان طور که رییس‌جمهوری آمریکا به وضوح اعلام کرد، تصمیم بر خروج آمریکا از برجام گرفته شده و آمریکا باید اقدامی برای خنثی کردن کمپین تهاجم‌های ایران در منطقه آغاز کند. اوایل ماه نیروهای ایرانی در سوریه راکت‌هایی را به سمت اسرائیل پرتاب کردند. این اقدام ادعای ایران را در مورد اینکه نیروهای مستقر شده‌اش در خارج از کشور برای استقرار صلح تلاش می‌کنند را بی اعتبار کرده است.

پایگاه خبر رسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن اشاره به نام پنج ایرانی تحریم‌شده مدعی شد: سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران مسئول تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک است و از اقدام‌ها برای تقویت ظرفیت‌های موشکی انصارالله حمایت می‌کند. 

در نتیجه این تحریم ها، همه اموال و دارایی‌های افرادی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند توسط آمریکا بلوکه شده و افراد آمریکایی از تبادل مالی با آنها منع خواهند شد. علاوه بر این موسسات مالی خارجی که تسهیلات مبادلات مالی را برای آنها فراهم می‌کردند نیز در خطر تحریم قرار می‌گیرند.

به گزارش ایلنا خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده از این خبر استقبال کرده و گفته: از این اقدام آمریکا متشکریم. 

او مدعی شده تا امروز بیش از ۱۴۰ موشک بالستیک به سمت غیر نظامیان در عربستان شلیک شده است.

بن سلمان ادامه داد: «ایران مدعی است که برنامه موشکی این کشور، دفاعی است. من از ظریف می‌پرسم چطور ارسال موشک به شبه نظامیان یمن که ریاض را هدف قرار می‌دهند، به دفاع از ایران کمک می‌کند؟»

کد N1883156

وبگردی