آفتاب

۱۵ نفر بر اثر استفاده از قارچ سمی فوت کردند

 ۱۵ نفر بر اثر استفاده از قارچ سمی فوت کردند

صدیق‌پناه رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ ایران گفت: تا به امروز ۱۵ نفر بر اثر استفاده از قارچ طبیعی سمی فوت کرده‌اند و این آمار ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین ریاحی عضو انجمن ملی قارچ ایران و تولیدکننده برتر کشور در زمینه قارچ در نشست خبری که به منظور بررسی حوادث پیش آمده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ عوام در قارچ‌شناسی یعنی عامه مردم که اطلاعی از قارچ ندارند به استفاده از آن مبادرت می‌کنند. قارچ سمی کشنده است، بارندگی باعث رشد قارچ‌ها می‌شود اما در هیچ جای جهان بدون آگاهی به آن دست نمی‌زنند. قارچ از شرایط محیطی بسیار اثر می‌پذیرد.

وی افزود: همانطور که طعم قارچ‌ها فرق می‌کند، سموم هم متفاوت است. ایران یکی از ۱۰ کشور تولیدکننده قارچ است و ما دلیل این اصرار برای استفاده ازقارچ طبیعی را نمی‌دانیم. ما از منابع طبیعی، محیط زیست و فدراسیون کوهنوردی انتقاد داریم که جلوی این کار را بعد از اعلام خطر نگرفتند. عدم شناسایی نوع قارچ باعث این امر شده است. این قارچ‌ها در طعم، بو و مزه با قارچ‌های غیرسمی تفاوتی ندارد. در پرورش قارچ هم در صورت تغییر شرایط رطوبت و گاز کربنیک در طعم، شکل و رنگ قارچ‌ها تغییر ایجاد می‌شود.

ریاحی تاکید کرد: قارچ‌های پرورشی فرمول و بسته‌بندی مشخصی دارند، استریل شده هستند و هیچ‌گونه خطری ایجاد نخواهند کرد. قارچ‌های دکمه‌ای سفید و قهوه‌ای تمام تست‌ها را گذرانده‌اند و هیچ جای ریسکی وجود ندارد. پرورش‌دهندگان قارچ با وجود مشکلات همچنان به تولید ادامه می‌دهند و این ماجرا می‌تواند اثرات مخربی بر مصرف قارچ پرورشی داشته باشد.

در ادامه این نشست علی صدیق‌پناه رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ ایران اظهار کرد: تا به امروز ۱۵ نفر بر اثر استفاده از قارچ طبیعی سمی فوت کرده‌اند و این آمار ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. تلاش ما بر این است که محصول سالمی را ارائه دهیم. قارچی که در واحدهای پرورش تولید می‌شود در آنِ واحد قابل برداشت و مصرف است.

وی افزود: بافت کشت ما از کلش گندم و کود مرغی است که کاملا استریل شده و هیچ‌گونه بیماری نخواهد داشت. ما باید تلاش کنیم در حوزه صادرات فعالیت بالایی داشته باشیم و باید از تولید داخل حمایت کنیم. فعالان عرصه قارچ دارای پروانه هستند و سطح علمی در این حوزه بسیار بالاست.

صدیق‌پناه در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر به صورت رسمی ۱۵۰ هزار تن تولید قارچ داریم اما به خاطر این مشکل دچار کاهش فروش شده‌ایم که می‌توان گفت یک نگاه دوباره به این صنعت خواهد بود. به خاطر بارندگی و بالطبع آن تغییرات آب و هوا این اتفاق رخ داده است اما نباید بدون آگاهی از این محصولات در طبیعت استفاده کنیم.

وی در رابطه با خبر منتشر شده در فضای مجازی درخصوص عدم استفاده از قارچ فله‌ای خاطرنشان کرد: قارچ فله‌ای اعلام شده در فضای مجازی همان قارچ‌هایی است که از طبیعت برداشت شده و در کنار خیابان به فروش می‌رسند. قارچ‌هایی که از طریق انجمن قارچ تولید می‌شوند کاملا ساماندهی شده است و نظارت کامل بر آن وجود دارد.

وی افزود: ۸۰ درصد واحدها از هیچ سمومی استفاده نمی‌کنند و واحدهای دیگر تنها برای ضدعفونی از سم استفاده می‌کنند.

صدیق‌پناه در رابطه با تولید هولوگرام تشریح کرد: انجمن صنفی قارچ هولوگرامی آماده کرده که تمام واحدها بر روی محصولات خود حک می‌کنند، هیچ نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت. این هولوگرام به شماره سریال و تاریخ تولید مجهز است و قابل تقلب نیست.

 

 

کد N1882531

وبگردی