آفتاب

حجتی از مجلس کارت زرد گرفت

حجتی از مجلس کارت زرد گرفت

نمایندگان از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به سوالات نماینده سلماس قانع نشدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان صحن علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی ، در بررسی سوال نماینده سلماس از وزیرکشاورزی با ۱۲۶ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر  از پاسخ‌های حجتی به سوالات قانع نشدند.

 علی محمد شاعری با اشاره به سئوال برزگر از وزیر کشاورزی گفت:  در پاسخ به سئوالات نماینده  مطرح شد  وزیر کشاورزی در ۴ سال پیشین به شکلی در حیطه قیمت مرغ عمل کرده که در زمان‌های مازاد تولید مخصوصا در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان اقدام به خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت حدود ۶۵۰۰ تا ۶۸۰۰ کرده است و خرید حدود ۴۰۰ هزار تن مرغ انجام شده و در فصول و اعیادی که تقاضا بر عرضه افزایش یابد یا قیمت بالا رود با توزیع مرغ منجمد با قیمت ۵۵۰۰ تومان بازار را مدیریت شده است.

وی افزود: حجتی  در ارتباط با گوشت قرمز  گفته است عمدتا دامداری‌های کشور به سمت بسته و نیمه بسته رفتند و آمارهای موجود در کشور نشان می دهند با کاهش  کاهش تولید و عرضه دام سبک در کشتارگاه‌ها  مواجه بوده ایم. بنابراین وزارت ضمن اقدام برای واردات گوشت گرم از آسیای میانه و قفقاز، بحث جایگزینی و بهره وری بالا در نژادهای چندقلوزایی را در دنیا شناسایی و اقدامات خوبی در دو سال گذشته انجام داده است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس با اشاره به پاسخ‌ها حجتی به سئوالات برزگر گفت :در خصوص بحث صادرات، خط اعتباری ۶۰۰ میلیارد تومان در بانک کشاورزی تعریف شده است تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و محصولات پرتقال، سیب و کشمش را در کتاب تعرفه آورده‌اند تا صادرکنندگان این محصولات بتوانند از تعرفه ترجیحی در واردات برخوردار شوند. ضمن اینکه تشکیل بانک محصول را در بانک کشاورزی برای محصول زعفران انجام شده که کشاورزان بعد از برداشت محصول با قیمت متعادل ونظارت وزارتخانه محصول را به بانک تحویل می‌دهند و ۳۰ درصد پول خود را دریافت می‌کنند تا بعد از فصل برداشت قیمت آن معمولا افزایش پیدا می‌کند یا خود کشاورز اقدام به فروش می کند یا بقیه پول خود را به واسطه فروش در بانک دریافت می‌کند و هدف وزارت حمایت از کشاورز و کوتاه شدن دست دلالان است.

 وی خاطرنشان کرد: موضوع بیمه خسارت محصولات کشاورزی ساز و کار آن را قانونگذار مشخص کرده است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این راستا تشکیل شده و رقم هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان در بودجه امسال پیش‌بینی شده اما متأسفانه تاکنون ۱۵۰ میلیارد آن تخصیص داده شده و قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در این ایام تخصیص داده شود.

شاعری تاکید کرد:  اگر رقم پیش بینی شده در بودجه تخصیص یابد در واقع ۳۰ درصد تعهدات بیمه کشاورزان را شامل می‌شود. بیمه کشاورزی باید حمایتی باشد و نباید دید تجاری به آن داشت لذا حتی بخش‌های خصوصی هم برای بیمه محصولات کشاورزی رغبت ندارند چون دولت با توجه به منابع خود نمی‌تواند به شرکت‌های بیمه پول دهد. علاوه بر این وزیر بیان داشت برآورد آنها از کل خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی به انحاء مختلف وارد می‌شود حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که لازم است مجلس در این زمینه کمک کند. در مجموع باید بگویم آقای شهروز برزگر نماینده مردم سلماس از توضیحات وزیر قانع نشد، اعضای کمیسیون قلمرو سوال را ملی اعلام کردند به همین جهت برای بررسی به صحن علنی ارسال شد

کد N1882421

وبگردی