آفتاب

لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم با FATF متفاوت است

لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم با FATF متفاوت است

لاریجانی گفت: لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم برای اولین‌بار است که به مجلس می‌آید و قبلاً تصویب نشده است . این مسئله با FATF هم یکی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،  علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در جریان صحن علنی امروز و در حاشیه بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، با ارائه اخطار قانون اساسی گفت: اصل دوم قانون اساسی نفی هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی، طرد کامل استعمار را مطرح کرده است و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر اساس توصیه شماره ۳۶ خود، ایران را موظف کرده است که به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بپیوندد و در بند ۲۹ برنامه اقدام خود نیز از ایران خواسته است تا این کنوانسیون را تصویب و اجرا کند؛ آیا این به معنای پذیرش سلطه نیست؟

سلیمی با بیان اینکه برخی آقایان می‌گویند که الحاق به این کنوانسیون از موضوع FATF جداست، گفت:  در بند ۲۹ برنامه اقدام گروه ویژه اقدام مالی، چنین چیزی از ایران خواسته شده است علاوه براین در اصل ۱۵۴ قانون اساسی موضوع حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفان جهان توسط جمهوری اسلامی آمده است چرا این تبصره باید از لایحه دولت حذف شود؟

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد حق شرط ما را بپذیرند، چرا حالا شرط گذاشته‌اند و آقایان هم به آنها قول داده‌اند؟

لاریجانی در واکنش به اخطار این نماینده گفت: این لایحه برای اولین‌بار است که به مجلس می‌آید و قبلاً تصویب نشده است. این مسئله با FATF هم یکی نیست.

کد N1882287

وبگردی