آفتاب

نمایش عمومی سکه‌های ولایتعهدی امام رضا(ع)

نمایش عمومی سکه‌های ولایتعهدی امام رضا(ع)

سکه‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) به همراه گزیده‌ای از دیگر سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک در قالب نمایشگاه تصویرهای سکه‌های این گنجینه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی در فرهنگسرای گلستان تهران به نمایش درآمد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه تصویر سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک، گزیده‌ای از سکه‌های تاریخی وابسته به دوره‌های گوناگون تاریخ ایران و جهان در دوره‌هایی چون هخامنشی، اشکانی، ساسانی، عباسی، ایلخانی و قاجار را در دو بخش «گزیده سکه‌های اسلامی» و «گزیده سکه‌های دوره تاریخی» دربرمی‌گیرد. دسته‌ای از سکه‌های ویژه تاریخی همچون سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا (ع) و نخستین سکه‌هایی که در تاریخ ضرب شده‌اند و پیشینه آن‌ها به نزدیک 3 هزار سال پیش بازمی‌گردد، در این نمایشگاه در آستانه دید دوستداران فرهنگ و تمدن جای گرفته است. تابلوهای نمایشگاه در کنار تصویر سکه‌های تاریخی، همچنین آگاهی‌هایی همچون نام، دوره تاریخی و مکان ضرب سکه را دربردارند.

نمایشگاه تصویر سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی با هدف آشنایی شهروندان با تاریخ سکه در ایران و جهان، همچنین شناخت نقش وقف در پاسداری از آثار تاریخی، در فرهنگسرای گلستان تهران برپا شده است.

نمایشگاه سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک تا 15 خرداد 1397 در نگارخانه بوستان فرهنگسرای گلستان تهران به نشانی «نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر» برپا است و از دوستداران فرهنگ و تاریخ میزبانی می‌کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده است که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارایه می‌دهد.

کد N1882183

وبگردی