آفتاب

برخورد قهری با حاشیه نشینی منجر به ساماندهی معضل نمی‌شود

برخورد قهری با حاشیه نشینی منجر به ساماندهی معضل نمی‌شود

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: عدم توزیع امکانات شهری به صورت عادلانه در سطح شهرها یکی از مهم ترین دلایل رشد حاشیه نشینی در شهرها به شمار می آید، چراکه فقر و بیکاری و نیاز به درآمد، همواره افراد مختلف را به اجبار به حاشیه شهرها سوق داده است.

به گزارش ایسنا، علی صادقی که در یک برنامه رادیویی با موضوع "بررسی حاشیه نشینی، ساخت و سازهای غیر مجاز" سخن می‌گفت، با اشاره به الگوهای اجتماعی و فنی موجود در ساخت و سازهای غیر قانونی در کشور، گفت: حاشیه نشینی برآیند و حاصل پیامدهای صنعتی شدن و شهرنشینی شتابان جوامع امروزی است که منجر به پدید آمدن سکونت گاه‌های غیر رسمی و غیر قانونی در کنار شهرهای بزرگ شده است.

وی با اشاره به این که امروزه تمامی کشورهای دنیا با معضل حاشیه نشینی مواجه هستند، اظهار داشت: اغلب افرادی که در حاشیه شهرها به ساخت و ساز خانه اقدام می کنند، به دلیل فقر اقتصادی در داخل شهر توانایی خرید مسکن را ندارند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همچنین در ادامه افزود: کمبود مسکن در سطح شهرها و نپذیرفته شدن برخی از افراد قشر خاص در داخل شهر همواره سبب گسترش حاشیه نشینی در کشور می شود.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: عدم توزیع امکانات شهری به صورت عادلانه در سطح شهرها یکی از مهم ترین دلایل رشد حاشیه نشینی در شهرها به شمار می آید، چراکه فقر و بیکاری و نیاز به درآمد همواره افراد مختلف را به اجبار به حاشیه شهرها سوق داده است.

علی صادقی با اشاره به این که دولت باید مساله حاشیه نشینی و آسیب‌های ناشی از آن را بپذیرد، اظهار داشت: پذیرفته شدن موضوعات و آسیب‌های مربوط به حاشیه نشینی همواره باعث می شود تا دولت نسبت به ساماندهی این مساله در کشور اقدام کند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: یقینا برخورد قهری با موضوع حاشیه نشینی به روند ساماندهی این موضوع کمک نمی کند. بر همین اساس رفع این موضوع باید با برنامه‌هایی از جمله مسکن ارزان قیمت و شهرک‌هایی با امکانات مطلوب رفاهی، اجتماعی مورد توجه دولت قرار بگیرد.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همچنین در ادامه افزود: موضوع حاشیه نشینی زمانی ساماندهی می شود که دولت به طور کامل این مساله را درک کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.

انتهای پیام

کد N1881857

وبگردی