آفتاب
بهرام حنفی در گفتگو با مهر:

ابزار توجیه‌کننده اصالت کار نیست/ با عنوان «نقاشی خط» مخالفم

ابزار توجیه‌کننده اصالت کار نیست/ با عنوان «نقاشی خط» مخالفم

بهرام حنفی هنرمند نقاش و خوشنویس معتقدست «نقاشی خط» عنوان کامل و کافی برای این هنر نیست.

بهرام حنفی هنرمند خوشنویس و نقاش درباره ویژگی های آثارش در نمایشگاه «دوره آبی» که در گالری ساربان روی دیوار رفته است به خبرنگار مهر گفت: از ویژگی های منحصر به فرد آثارم در نمایشگاه «دوره آبی» نحوه اجرا و ایجاد فضایی جدید در این حوزه است و استفاده از رنگ آبی ایرانی یعنی لاجوردی برای اصالت بخشی به آثار بود.

وی که سبک های مختلفی را با تکنیک های متفاوت در نقاشی‌خط کار کرده است، درباره سبک مورد استفاده در نمایشگاهش بیان کرد: الان نزدیک به ۱۰ سال است که با سبک متفاوتی کار می کنم و بیشتر کارهایم در این سبک یعنی شستشو و برداشت رنگ ارایه شده اند.

حنفی با بیان اینکه تکنیک به کار گرفته شده در آثارش را تا به حال جایی ندیده است، در پاسخ به اینکه آیا می توان در نقاشی خط سبک های جدید و متفاوتی را ارایه کرد، گفت: چراکه نه. این انتخاب بستگی به نیت شخصی افراد دارد، اما مهم ارایه کار است و هیچ وقت ابزار توجیه کننده اصالت کار نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم اندیشه و تفکر یک هنرمند است که پشت کارش است و می تواند دانش و حرف هنرمند را به مخاطب منعکس کند. البته من معتقدم هنرمند نباید در مورد کارش صحبت و مخاطب باید با اثرش ارتباط برقرار کند.

این هنرمند در مورد چالش بزرگ «نقاشی خط» بین هنرمندان این رشته یعنی «نقاشی» یا «خط» قلمداد کردن این هنر به مهر گفت: معتقدم هر دو این نظرات و از اساس عنوان «نقاشی خط» اشتباه است. نمی دانم چه نامی باید برای این هنر گذاشته شود، شاید «نگاره» یا «خط نگاره» مناسب تر باشد اما کار من این نیست که نامی برای این هنر انتخاب کنم و کار من خلق آثاری در این هنر است. نامگذاری این هنر باید توسط یک منتقد هنری صورت گیرد که مسلط به دوره معاصر و معتقد به تاریخ گذشته باشد.

وی افزود: معتقدم کار من نقاشی است و فقط از اندام خط به عنوان یک المان استفاده می کنم، همان طور که یک هنرمند روی آناتومی انسانی یا طبیعت کار می کند، من هم خط می‌کِشم.

حنفی در پایان اظهار کرد: به نظر من «نقاشی خط» عنوان کامل و کافی برای این تیپ کارها نیست.

۱۲ تابلوی نقاشی خط بهرام حنفی با عنوان نمایشگاه «دوره آبی» از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری ساربان به نمایش درآمد.

کد N1881696

وبگردی