آفتاب

ادامه فعالیت واحد نظارت بر نبرد علیه داعش در واشنگتن

ادامه فعالیت واحد نظارت بر نبرد علیه داعش در واشنگتن

وزارت خارجه بودجه تمام برنامه‌های پایگاه‌های شمال غربی سوریه را قطع کرده است. داعش تقریبا به‌طور کامل از این منطقه بیرون رانده شده است و اکنون ملقمه‌ای از گروه‌های تندرو و نیروهای دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، آن را کنترل می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، واحد نظارت بر نبرد علیه داعش در وزارت خارجه آمریکا برای حداقل شش ماه دیگر فعال خواهد بود؛ امری که نقض برنامه دولت برای انحلال قریب‌الوقوع این برنامه تلقی می‌شود.

این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، روند خروج آمریکا از سوریه را تسریع کرده است.

به گفته مقام‌های رسمی، بنا به برنامه‌ای که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا، پیش از اخراجش در ماه مارس تهیه کرده بود، این بخش بنا بود تا بهار سال جاری در اداره مبارزه با تروریسم ادغام شود. «مایک پمپئو»، جانشین تیلرسون، در ماه جاری میلادی این برنامه را لغو کرد و این بخش حداقل تا ماه دسامبر به‌عنوان واحدی مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد و پس از آن درباره سرنوشتش تصمیم‌گیری خواهد شد. این خبر را مقام‌هایی به آسوشیتدپرس دادند که از این برنامه آگاهی دارند و نخواستند نام‌شان فاش شود. 

این دفتر مستقیما به وزارت خارجه و شخص رئیس‌جمهوری پاسخگو است و انتقال آن به اداره مبارزه با تروریسم وضعیت و اولویت‌های آن را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌داد. این اقدام می‌توانست به کاستن از شمار کارکنان و همچنین بودجه بینجامد. این انتقال همچنین می‌توانست به انتقال «برت مک‌گورک»، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه، بینجامد. انتظار می‌رود که او دست کم تا پایان سال جاری میلادی در سمت خود باقی بماند. 

با این وجود، قصد ترامپ مبنی بر کاستن از حضور پایگاه‌های نظامی و انسانی آمریکا در سوریه تغییر نکرده است. وزارت خارجه آمریکا بودجه تمام برنامه‌های پایگاه‌های شمال غربی سوریه را قطع کرده است. داعش تقریبا به‌طور کامل از این منطقه بیرون رانده شده است و اکنون ملغمه‌ای از گروه‌های تندرو و نیروهای دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، آن را کنترل می‌کنند.   

به گفته مقام‌ها، دست کم برخی از منابع مالی آمریکا برای این پروژه‌ها به پایگاه‌های این کشور در شمال شرقی سوریه اختصاص خواهد یافت؛ جایی که نبرد با داعش همچنان ادامه دارد. 

 

کد N1881580

وبگردی