آفتاب

از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین کاسته شده است

از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین کاسته شده است

پس از کاسته شدن از تنش‌ها در زمینه منازعات تجاری میان چین و آمریکا، وزیر بازرگانی آمریکا به‌زودی به پکن خواهد رفت تا گفت‌وگوهای چند روز گذشته را پی بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس،  ایالات متحده و چین از جنگ تجاری عقب می‌کشند. این در حالی است که دو اقتصاد برتر جهان از پیشرفت گفت‌وگوها در راستای کاستن از تنش میان پکن و واشنگتن خبر داده‌اند. 

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز گذشته -یکشنبه- گفت: «جنگ تجاری را متوقف کرده‌ایم».

پس از گفت‌وگوهای رده‌بالا در روز پنج‌شنبه و جمعه در واشنگتن، پکن موافقت کرد تا بیانیه‌ای مشترک با ایالات متحده درباره «کاهش اساسی» کسری تجاری آمریکا با چین منتشر کند. با این حال، پکن متعهد به کاستن این شکاف با مبلغی مشخص نشد. دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی آن بود که این کسری را تا مرز ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد.

با این وجود، منوچین گفت که دو کشور «پیشرفتی معنی‌دار» داشته‌اند و دولت موافقت کرده تا تعرفه‌های پیشنهادی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی را متوقف کند. چین هشدار داده بود که واکنشی به این اقدام نشان خواهد داد که می‌تواند سرآغازی برای یک جنگ تجاری تمام‌عیار باشد. 

منوچین گفت که آمریکا انتظار افزایش عظیمی -از ۳۵ درصد به ۴۰ درصد در سال جاری- در فروش محصولات زراعی به چین را دارد. منوچین همچنین پیش‌بینی کرد که فروش محصولات انرژی به بازار چین دو برابر خواهد شد؛ امری که صادرات انرژی را از ۵۰ میلیارد به ۶۰ میلیارد در سه تا پنج سال گذشته خواهد رساند. 

منوچین گفت که «ویلبور راس» وزیر تجارت آمریکا، عضو تیم مذاکره‌کننده واشنگتن با پکن، به‌زودی به چین خواهد رفت تا گفت‌وگوهای چند روز گذشته را پی بگیرد.

 

کد N1881517

وبگردی