آفتاب
در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

عملکرد مساجد در حوزه اجتماعی در سطح قابل انتظار نیست/دو سوم مخاطبان در مساجد خانم‌ها هستند/برنامه‌ریزی برای جذب کودکان و جوانان

عملکرد مساجد در حوزه اجتماعی در سطح قابل انتظار نیست/دو سوم مخاطبان در مساجد خانم‌ها هستند/برنامه‌ریزی برای جذب کودکان و جوانان

مسئول ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: سعی کرده‌ایم در مساجد برنامه‌های متعدد و آموزش‌های مناسبی برای نوجوانان، جوانان و به خصوص خانواده‌ها در نظر بگیریم، البته آن انتظاری که امروز از مساجد ما هست، در آن سطح عمل نمی‌کنیم. ناگفته نماند برخی مساجد در این زمینه‌ها بسیار فعال هستند و تلاش می‌کنند تمام ابعاد اجتماعی را وارد مساجد کنند.

حجت الاسلام مهدی معراجی (مسئول ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد) در خصوص برنامه‌های ویِژه برای جذب جوانان در مساجد در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت:‌ در حال حاضر غالب برنامه‌های مساجد ما برای جوانان است. یکی از اقدامات موثری که مرکز امور مساجد داشته پیوند مسجد و مدرسه است که ائمه جماعات ما در مدارس حضور پیدا می‌کنند. ارتباط با دانش آموزان، معلمان، برگزاری جشن تکلیف در مساجد، مسابقات، اردوهای متنوع در مناسب‌های مختلف، حضور ائمه در مدارس و یا حضور دانش آموزان در مساجد و... در راستای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد است.

او در پاسخ به این سوال که مراکز مساجد چه برنامه‌های مدونی برای فرهنگ سازی در نظر گرفته است، گفت: مرکز امور مساجد هر سال یک رویکرد را در نظر دارد به عنوان مثال یک سال رویکرد و برنامه‌های محوری ما مسجد و کودک بوده که به ائمه جماعات در این زمینه آموزش داده شده است تا چطور بین کودک و مسجد پیوند ایجاد کنند. همچنین برنامه ریزی برای جذب کودکان و ایجاد فضاهای مناسب برای آن‌ها در مساجد از جمله اهداف این رویکرد بوده است.

حجت الاسلام معراجی در ادامه به رویکردهای دیگر اشاره کرد و افزود: یک سال هم رویکرد مسجد و جوان را داشته‌ایم که در این زمینه هم ائمه جماعات و هم کارگزاران آموزش‌های لازم را دیدند تا بتوانند جوانان را با مسجد بیشتر آشنا کنند.

وی در خصوص رویکرد مسجد و بانوان نیز توضیح داد: رویکرد مسجد و بانوان مربوط به سال گذشته می‌شود. نقش بانوان در مساجد و فرهنگ سازی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و به جرات می‌توان گفت دو سوم مخاطبان ما در مساجد خانم‌ها هستند. ضمن این که محور و کانون محبت در خانه مادر و همسر است، از این جهت مرکز دو سال را به موضوع مسجد و بانوان اختصاص داد.

معراجی با بیان رویکرد امسال گفت: رویکرد امسال مراکز مساجد، ‌مسجد و خانواده با اهداف ایجاد محبت بیشتر و تحکیم خانواده است که با کیفیت رویکردهای گذشته برای آن جلسات آموزشی در نظر گرفته شده است. از ائمه جماعات نیز خواسته‌ایم برای پرداختن به این موضوع علاوه بر آیات قرآن به نهج البلاغه هم مراجعه کنند.

مسئول ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان عنوان کرد: یکی از ایده‌های مطرح شده این بوده که جوانان با حضور کارگزاران و مربیان یک شب را در مسجد بگذرانند تا از این طریق هم آموزش ببینند و هم تربیت چهره به چهره صورت بگیرد. همچنین برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی به خصوص در فصل تابستان و استفاده کردن از اوقات فراغتی که نوجوانان و جوانان دارند امکان جذب دانش آموزان و دانشجویان بسیار بالا است، اما ما در آن سحطی که از مساجد انتظار می‌رود نیستیم ولی سعی می‌کنیم، فعالیت‌مان را انجام دهیم و امیدوارم به نسبت گذشته بتوانیم در جذب جوانان به مسجد کمک کنیم.

او با تاکید بر نقش مسجد در فرهنگ سازی امور اجتماعی گفت: مسجد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پایگاه‌های فرهنگی در جامعه اسلامی است. فرهنگ غنی اسلام و اهل بیت از پایگاه اصلی خود یعنی مسجد در جامعه بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هر نوع فرهنگ صحیح در خصوص روابط اجتماعی و ساختار آن بخواهد در جامعه نشر پیدا کند، بهتر است از طریق مسجد ترویج شود و ساختار آن در مسجد شکل بگیرد. در گذشته هم از زمان نبی مکرم اسلام تا به امروز تمام معارف الهی و قرآن از طریق مساجد نشر پیدا کرده و فرهنگ سازی شده است. امروزه هم همین‌طوراست، ضمن اینکه در دوران انقلاب و زمان جنگ نیز اینچنین بود. اگر امروز فرهنگ جهاد، ایثار، شجاعت و شهامت در جامعه ما نهادینه شده علت اصلی آن نشر این مضامین از پایگاه مسجد است.

حجت الاسلام معراجی با اشاره به ترویج فرهنگ از سوی مساجد توضیح داد: ما سعی کرده‌ایم در مساجد برنامه‌های متعدد و آموزش‌های مناسبی برای نوجوانان، جوانان و به خصوص خانواده‌ها در نظر بگیریم، البته آن انتظاری که امروز از مساجد ما هست، در آن سطح عمل نمی‌کنیم. ناگفته نماند برخی مساجد در این زمینه‌ها بسیار فعال هستند و تلاش می‌کنند تمام ابعاد اجتماعی را وارد مساجد کنند.

کد N1881441

وبگردی