آفتاب

آمادگی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای برقراری ارتباط تنگاتنگ با صنایع

آمادگی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای برقراری ارتباط تنگاتنگ با صنایع

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ضمن تاکید بر آمادگی این دانشگاه برای ایجاد و تقویت ارتباط تنگاتنگ با صنایع،گفت: آموزش عالی نیازمند نوآوری جدی است و باید با ارتباط تنگاتنگ با صنایع و بخش خصوصی بتوانیم نیروهای متخصص و مورد نیاز بازار تربیت کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر صالحی‌عمران امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ و متقابل بین دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری آموزش عالی در کشور داشته باشیم، باید گفت این مراکز در دوره‌ای با هدف حل معضلات اقتصادی و ارتقای جایگاه فرهنگی و اجتماعی در کشور گسترش بی رویه پیدا کردند و امروزه به جایگاهی رسیده‌ایم که این مراکز برخلاف تصور نتوانسته‌اند این معضلات را حل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه در بخش دولتی که سابقه 50 ساله در کشور دارد، تا سال 90 به وزارت آموزش و پرورش وابسته بود که از سال 90 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم منتقل شده است و در حال حاضر 173 دانشکده و آموزشکده، هزار و 300 آزمایشگاه و کارگاه و بیش از 200 هزار جمعیت دانشجویی دارد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بر نقش این دانشگاه در توسعه جامعه و اشتغال‌زایی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای دنیا در سال 1970 متوجه این موضوع شدند که گسترش کمی آموزشی عالی نمی‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی در کشور شود و کشور ما نیز بعد از 50 سال تاخیر و  با در اختیار داشتن بیش از 4.5 میلیون جمعیت دانشجویی متوجه این موضوع شد که رشد آموزش عالی متوازن رشد کشور نیست و باید اقتصاد آموزش در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی به عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر صالحی‌عمران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی که موجب خواهد شد افراد مستقیما به بازار کار سوق پیدا کنند، یکی از راهکارهای توجه به اصل اقتصاد و آموزش به شمار می‌رود و اتاق بازرگانی ایران می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.

وی اظهار کرد: توسعه اقتصادی کشور نیازمند شکل‌گیری ارتباط منسجم بین دانشگاه و صنعت است و دانشگاه‌های ما نمی‌توانند با دیوار کشیدن به دور خود بدون توجه به نقش سلایق، تصمیم‌گیری‌های موفق داشته باشند، چرا که رابطه تنگاتنگی بین آموزش،‌ تولید،‌ بازاریابی و فروش وجود دارد و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این آمادگی را دارد که ارتباط با اتاق بازرگانی را به طور تنگاتنگ برقرار کند.

وی همچنین یادآور شد: ما طراح سیستم نو در آموزش عالی هستیم و سرفصل‌های آموزشی ثابت و 50 سال پیش نمی‌توانند کمکی به حل مشکلات فعلی جامعه کنند. امیدوار هستیم با امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز با اتاق بازرگانی ایرانی صورت گرفت، بتوانیم نیروهای متخصص مورد نیاز بازار را تربیت کنیم.

انتهای پیام

کد N1880978

وبگردی