آفتاب

میرزایی: مهمترین ضعف دولت، نداشتن تفکر توسعه‌ای واحد است

میرزایی: مهمترین ضعف دولت، نداشتن تفکر توسعه‌ای واحد است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: در حوزه اقتصادی و تیم اقتصادی دولت تفکر و گفتمانی که باید وجود داشته باشد که اجزا را در کنار یکدیگر جمع کند و در ذیل آن با یکدیگر فعالیت کنند دیده نمی‌شود.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مهمترین چالش‌هایی که دولت دوازدهم در یک سال گذشته با آن مواجه بوده است، بیان کرد: امروز با چالش‌های متعددی مواجه هستیم. مهمترین چالش‌ها ناآرامی‌های دی ماه در سال قبل محسوب می‌شود. بحث بیکاری و نارضایتی جوانان نیز از دیگر چالش‌های دولت در یک سال گذشته است. در سال گذشته چالش صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری را داشتیم که سپرده مردم را ندادند و در نهایت این سپرده ها از بیت‌المال پرداخت شد.

وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که از سال گذشته تاکنون با آن مواجه هستیم این است که علیرغم تلاش‌های انجام شده در رابطه با رشد اقتصادی ما همچنان دچار مشکل هستیم. ما باید بتوانیم سرمایه و اعتباراتی را به این بخش اختصاص دهیم تا شاهد رونق فضای کسب و کار باشیم اما متاسفانه دولت در این زمینه با مشکلات جدی روبروست. زمانی که منابع داخلی کفایت نمی‌کند ما نگاه‌مان به جذب سرمایه‌های خارجی است. خیلی از کشورها برای رونق کسب و کار به سراغ سرمایه‌های خارجی رفتند اما ما متاسفانه در این یک سال علیرغم تلاش‌ها در جذب سرمایه‌های خارجی موفق نبودیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: در عرصه بین‌الملل نیز فضایی که در آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ حاکم شد باعث شد که ما نتوانیم در جذب سرمایه‌گذارهای خارجی موفق عمل کنیم. وقتی نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم از آنجایی که فرار سرمایه از داخل نیز وجود دارد مشکل است که بتوانیم صنایع و واحدهای صنعتی خود را فعال کنیم و شرایط به همین‌گونه ادامه می‌یابد.

میرزایی با اشاره به نقش احزاب در روی کار آمدن این دولت، بیان کرد: بعد از انقلاب غیر از اوایل مجلس اول که احزاب در انتخابات حضور داشتند و به نوعی مجلس، مجلسی حزبی بود ما هر چه جلوتر آمدیم از نقش احزاب کاسته شده است. متاسفانه بعد از اوایل دهه ۶۰ فضایی در کشور حاکم شده که تکلیف احزاب نامشخص است. از یک طرف می‌گوییم احزاب خوب هستند و به آنها مجوز فعالیت می‌دهیم اما از طرف دیگر می‌گوییم حزب نباید برای قدرت تلاش کند و هدفش باید خدمت باشد.

وی تصریح کرد: ما نتوانستیم مساله احزاب را برای خود حل کنیم، بنابراین یک نگاه بدبینانه به احزاب داریم و گاهی می‌بینیم احزاب آنطور که باید و شاید منسجم نیستند و رابطه مشخصی با دولت ندارند. به عنوان مثال در اردیبهشت سال گذشته خیلی از تشکل‌ها و جریان‌ها بخصوص جریان اصلاح‌طلب از آقای روحانی حمایت کردند اما بعد از اینکه ایشان رای آورد هیچ رابطه معناداری بین کابینه و برنامه‌های احزاب شکل نگرفت، این امر به توسعه سیاسی آسیب می‌زند.

میرزایی ادامه داد: نمی‌شود برنامه‌ای را به مردم اعلام کرد و احزاب نیز از آن برنامه حمایت کنند اما بعد از کسب رای اعلام کرد که بی‌طرف هستند و از احزاب مستقل بوده و کابینه را آنطور که به نفع مردم و منافع ملی است شخصا تشکیل می‌دهند. به این ترتیب افرادی در کابینه می‌آیند که مدتی کار کارشناسی کردند اما تفکر مشخصی ندارند. یک فرد می‌آید و دوستان و خویشاوندان خود را به وزارتخانه می‌آورد و در نهایت هم احزاب، هم جریانات و هم خود دولت ناراضی است. زمانی که کار حزبی نباشد این مشکلات ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به نقاط قوت دولت دوازدهم، بیان کرد: همین که دولت علیرغم شیطنت‌های ترامپ در عرصه بین‌الملل عاقلانه رفتار کرد و اجازه نداد اجماعی علیرغم اقدامات آمریکا و عربستان علیه ایران شکل بگیرد، یک دستاورد است. در داخل کشور نیز اسناد خزانه اجازه نداد پروژه‌های عمرانی علیرغم کمبود اعتبار بخوابد و پروژه‌های راهسازی و جهاد کشاورزی فعال است و کار را جلو می‌برد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقاط ضعف دولت دوازدهم، بیان کرد: مهمترین ضعف این دولت، نداشتن یک تفکر توسعه‌ای واحد است. یک عده می‌گویند ما دنبال توسعه صادرات هستیم و عده‌ای دیگر می‌گویند ما به دنبال جایگزین کردن واردات هستیم. در حوزه اقتصادی و تیم اقتصادی دولت تفکر و گفتمانی که باید وجود داشته باشد که اجزا را در کنار یکدیگر جمع کند و در ذیل آن با یکدیگر فعالیت کنند دیده نمی‌شود.

میرزایی در پایان گفت:‌ در عمل جهت‌گیری‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد و ضعف جدی در این حوزه دیده می‌شود. امیدوارم در یک ماه آینده که یک سال از کابینه می‌گذرد متناسب با عملکردی که وزرا داشتند آقای رییس‌جمهور ارزیابی انجام دهد و اگر ضرورتی بود تغییراتی ایجاد کند.

انتهای پیام

کد N1880670

وبگردی