آفتاب

نشست تخصصی حفاظت از محیط زیست مناطق ساحلی برگزار شد

نشست تخصصی حفاظت از محیط زیست مناطق ساحلی برگزار شد

دومین نشست تخصصی کارگروه های استانی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، با توجه به آغاز به کار طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور به صورت پایلوت استان هرمزگان با کمک آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، دومین نشست تخصصی کارگروه های استانی طرح مذکور با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران ستادی و استانی در محل سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار شد.

پروین فرشچی معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با مهم دانستن این پروژه، خواستار ارایه اطلاعات پایه مورد نیاز توسط ارگان های مختلف و همکاری تمامی دستگاه ها جهت به نتیجه رسیدن قطعی آن شدند.

وی اظهار کرد:  به محض موفقیت این طرح در استان هرمزگان، طرح های مشابه در دیگر استان ها اجرایی خواهد شد.

فرشچی بیان کرد:  اطلاعات و داده ها باید کاملا وقیق و درست باشد، با جمع آوری اطلاعات تمامی دستگاه ها خلاهای موجود شناسایی شده و اطلاعات تکمیلی تولید خواهد شد. تجربه و تحلیل این داده ها بخش دیگر مهم این پروژه است تا نقشه راه توسعه در استان هرمزگان است.

وی از اقدامات و پیگیری های این اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در اجرای طرح مذکور تقدیر کرد.

درادامه این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان از جایکا و هارادا  مدیر این گروه تشکر کرد و افزود:  امیدواریم اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور (پایلوت استان هرمزگان)  در توسعه منطقه موثر باشد. همواره یک سوال موجه وجود دارد که چگونه از منابع استفاده کنیم تا برای نسل های آینده هم بتواند محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. تردد ۵۰ هزار کشتی، خیل عظیم منابع گازی و نفتی خلیج فارس از دیگر تهدیدهایی است که سبب آسیب پذیری خلیج فارس و دریای عمان شده است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی هم درون گرا و هم برون نگر است، برای شناسایی ظرفیت ها و توسعه خردمندانه و عالمانه باید اطلاعات پایه را داشته باشیم و مشتاق هستیم تا زودتر نتایج این طرح منتشر شود و راهگشای توسعه استان باشد. اگر برنامه زمان بندی تسریع شود ما می توانیم زودتر به نتایج این طرح دست پیدا کنیم.

هارادا مدیر گروه جایکا در این پروژه  هم گفت: از شهریور ماه سال گذشته این پروژه آغاز شده است. پیمایش های میدانی اکولوژیکی و نمونه برداری آب شروع گردیده است. بنابراین به زودی اطلاعات پایه مناطق ساحلی استان هرمزگان را خواهیم داشت. ۵ کارگروه تخصصی تعیین شده که شامل اعضایی از دستگاه های مختلف می شود. بنابراین با هم فکری و تلفیق این نظرات می توانیم به نتایج بهتری برسیم.

در پایان ۵ کارگروه تخصصی مذکور تشکیل جلسه داده و اعضا درخصوص وظایف، چگونگی روش کار و نحوه اعلام نظر، دیدگاه های خود را بیان کردند.

 همچنین در ادامه معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، معاونین این اداره کل و رئیس اداره حراست محیط زیست هرمزگان از مرکز تحقیقات زیست محیطی شهید هرمزی بازدید کردند.

طی سفر یک روزه معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به شهرستان بندرعباس در نشستی که با حضور استاندار، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، مدیرکل زیست بوم های دریایی و مدیرکل دفتر سواحل وتالاب های سازمان محیط زیست، معاون نظارت وپایش و معاون فنی این اداره کل برگزار شد؛ مباحث مختلف محیط زیست دریایی استان  هرمزگان مورد تبادل نظرو گفتگو قرار گرفت.  

کد N1880303

وبگردی