آفتاب

نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران و خیام ستاره‌ درخشان آن است

نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران و خیام ستاره‌ درخشان آن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور را گنجینه ماندگار تاریخ ایران خواند که در میان این گنجینه، خیام چون ستاره‌ای می‌درخشد. وی گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم، اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی، جمعه شب در مراسم بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد؛ نیشابور را شهر مقاومت و پایداری توصیف کرد و افزود: نیشابور شهری است که نحله های گوناگون در طول تاریخ در آن و در کنار هم زیسته‌اند، شهر مقاومت و پایداری است که در مقابل هجوم تاتار ایستاد و گرچه به ظاهر قلع و قمع شد ولی ققنوس وار برخاست و سرداران بزرگی از این سرزمین برخاستند.

وی گفت: این شهر از یک سو شهر اهل بیت(ع) است که امام مهربانی بر آن گام نهاده و حدیث گفته و اصحاب امامان در این محیط زیسته‌اند.

صالحی اظهار کرد: از سوی دیگر نیشابور شهر دانش است که در برگ برگ اوراق دانش نامی از آن در رشته‌های مختلف وجود دارد و همچنین شهر ادب و هنر از ثعلبی‌ها تا ادیب نیشابوری اول و دوم و از خیام و عطارها تا شفیعی کدکنی‌هاست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نیشابور، شهر فرهنگ، اندیشه و کتاب است و با کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق داشته است.

وی نیشابور را گنجینه ماندگار تاریخ ایران خواند که در میان این گنجینه خیام چون ستاره ای می‌درخشد. وی گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.

صالحی خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلسوفان، ستاره‌شناسان و ریاضی‌دان‌ها نیز شعر می‌گفتند ولی خیام در بین همه این‌ها ستاره و در همه حوزه ها ابرمرد بود.

وی اظهار کرد: خیام ستاره‌شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، ریاضیدان و فیلسوفی بود که لقب حجت الحق گرفت و شاعری بود که شعرش آب روان روزگاران شد.

وی گفت: خیام در همه این رشته‌ها ستاره ایران و جهان بود و در تمام این حوزه ها ایران را با نام خیام می‌شناسند.

صالحی افزود: خیام، کم بدیل و اگر اغراق نباشد از ستارگان بی‌بدلیل ایران است که بیش از گذشته باید قدر دانسته شود. 

وی در پایان تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بنیاد خیام به صورت جدی‌تر پیگیری شود تا بیشتر از گذشته بتوانیم از آموزه های خیام بهره‌مند شویم وخیام را به کمک ایران دوستان و خیام دوستان قدر بدانیم.

همچنین در این مراسم نخستین نشان ویژه خیام‌شناسی را استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، کاووس حسن لی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و خیام شناس رشته زبان و ادبیات فارسی از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و از برگزیدگان جشنواره «از توس تا نیشابور» نیز قدردانی شد.

٢٨ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان «روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری» ثبت شده است.

کد N1880217

وبگردی