آفتاب

ارائه برنامه‌ریزی آموزشی براساس شاخص‌های اشتغال‌پذیری و منطبق با نیاز بازار کار

ارائه برنامه‌ریزی آموزشی براساس شاخص‌های اشتغال‌پذیری و منطبق با نیاز بازار کار

رضا باجولوند گفـت: در حوزه آزمون‌های سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای باید بر آزمون‌های منجر به شغل تمرکز بیشتری شده و در این راستا نظرات و پیشنهادات لازم توسط استان‌ها ارائه شود.

به گزارش ایلنا، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی آموزشی سال جاری بر اساس شاخص‌های اشتغال‌پذیری و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می‌شود، گفت: همچنین دسترسی گروه‌های هدف به آموزش‌ها، خلاقیت و نوآوری برای کیفیت بخشی به برنامه‌ها و بالا بردن کیفیت مسابقات ملی مهارتی که از 23 تیرماه هجدهمین دوره آن به صورت رسمی آغاز می‌شود، دیگر شاخص‌های برنامه‌ریزی آموزشی امسال است.

رضا باجولوند با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه شبیه‌سازان و نرم‌افزارهای آموزشی در بعضی از استان‌ها انجام شده است، افزود: مسابقات مهارت بهترین فرصت است تا دستاوردهای آموزش فنی و حرفه‌ای را در مسائل شبیه‌سازها به سبک جدید ارائه دهیم.

وی همچنین به جایگاه مهم مربیان این سازمان اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مربیان در خط مقدم هستند و باید به حوزه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی ورود یابند و در حقیقت باید در بیشتر برنامه‌ها از مشارکت مربیان سازمانی بهره‌مند شویم و تعامل مربیان را با بخش صنعت افزایش دهیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان‌ آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: اجرای طرح کاربینی مشاغل ویژه مربیان که کارهای اولیه آن انجام شده است را با هدف اینکه بخشی از موظفی آموزشی مربیان به کارهای مطالعاتی و با رویکرد صنعت اختصاص یابد به صورت پایلوت در برنامه داریم.

باجولوند با بیان اینکه مربی بر اساس چهارچوب و شیوه‌نامه در رشته مرتبط وارد بخش صنعت می‌شود، گفت: بدین ترتیب تجهیزات، مشاغل و نیازهای صنعتی را شناسایی و نتایج نیازسنجی و مشاهدات خود را در خصوص استانداردها و نیازهای آموزشی در حوزه صنعت ارائه می‌دهد.

وی همچنین اعلام کرد: در بحث استانداردهای آموزشی توسط ایسکو و مشارکت استان‌ها بیش از 20 کارگروه در سال 1396 تشکیل شده است.

باجولوند با تاکید بر ارتقای کیفی مسابقات ملی مهارت گفت: برای حضور مؤثرتر در مسابقات جهانی مهارت مشارکت دستگاه‌های دیگر لازم است.  

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در حوزه آزمون‌های سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای باید بر آزمون‌های منجر به شغل تمرکز بیشتری شده و در این راستا نظرات و پیشنهادات لازم توسط استان‌ها ارائه شود.

باجولوند همچنین به بهره‌گیری از ظرفیت‌های  تعاملی و مشارکتی مناطق هفتگانه استانی  در بحث آموزش و برگزاری مسابقات ملی مهارت تاکید کرد.

کد N1880216

وبگردی