آفتاب

آغاز نمونه‌برداری از آب‌های شرق خلیج‌فارس در دومین گشت تحقیقاتی دریایی

آغاز نمونه‌برداری از آب‌های شرق خلیج‌فارس در دومین گشت تحقیقاتی دریایی

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، از برگزاری دومین گشت تحقیقاتی دریایی در خلیج فارس با کاوشگر "خلیج فارس" خبر داد و گفت: در این تحقیقات اقدام به نمونه‌گیری از 27 نقطه در آب‌های تنگه هرمز و عسلویه خواهد شد.

به گزارش ایسنا دکتر بهروز ابطحی با اشاره به آغاز دومین دوره گشت تحقیقاتی دریایی کاوشگر خلیج فارس افزود:‌ این مرحله از گشت دریایی با حضور جمعی از متخصصین و اعضای هیات علمی پژوهشگاه به همراه اساتید و محققان دانشگاه‌های هرمزگان، خلیج فارس (بوشهر) و علوم و فنون دریایی (خرمشهر) آغاز شد.

وی اظهار کرد: کارشناسان در گروه‌های مختلف علمی شامل فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی دریا، اقیانوس‌شناسی ماهواره‌ای، علوم جوی، فناوری و مهندسی به بررسی و مطالعه ویژگی‌های محیطی و پدیده‌های حاکم بر این منطقه خواهند پرداخت.

ابطحی در خصوص تعداد مکان‌های در دست نمونه‌برداری و اندازه‌گیری در این گشت، خاطر نشان کرد: اندازه‌گیری‌ها و نمونه‌برداری‌ها در 27 نقطه شامل 5 "ترانسکت" (برش) عمود بر ساحل و یک "ترانسکت" موازی ساحل در عمیق‌ترین کانال خلیج فارس و تنگه هرمز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در نظر دارد با برگزاری گشت‌های دریایی منظم و هدفمند در قالب یک برنامه جامع پایشی، شناخت کاملی از محیط‌های دریایی پیرامونی به‌ویژه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد کند تا در بهره‌برداری پایدار از منابع زیستی و غیر زیستی موجود و مدیریت بهینه زیستگاه‌های حساس و ارزشمند این منطقه مورد استفاده تصمیم‌گیران و دولتمردان کشور قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N1879720

وبگردی