آفتاب

مودت بین دانشجویان ملل، زمینه‌ساز دوستی‌های آینده است

مودت بین دانشجویان ملل، زمینه‌ساز دوستی‌های آینده است

رئیس دانشگاه تهران، مودت و دوستی بین دانشجویان ملل را زمینه‌ساز دوستی‌های آینده توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در هشتمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران طی سخنانی با بیان اینکه دانشجویان مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور هستند، گفت‌: «آینده کشورها در دست دانشجویان امروز قرار دارد و کیفیت این دانشجویان، کیفیت آینده کشورها را رقم می‌زند. دانشجویان نخبگان هر کشور از خالص‌ترین و فطری‌ترین گروه‌های جوامع محسوب می‌شوند».

وی با اظهار اینکه دوستی بین دانشجویان ملل دوستی آینده را رقم خواهد زد، افزود: «ما امروز در جهان شاهد منازعات و اختلافاتی هستیم که بسیاری از اینها ریشه در خودخواهی‌ها و عدم توجه به حقوق اساسی انسان‌ها دارد. تماس دوستی بین دانشجویان و ملل مختلف مانع از تسلط نگاه‌ها و دیدگاه‌های خودخواهانه و زورگویانه خواهد شد».

دکتر نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه امروز نقش آموزش عالی در دنیا فراتر از آموزش و پژوهش است، گفت: «بخشی از توسعه دیپلماسی بین کشورها به عهده آموزش عالی قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از هفت میلیون دانشجو بین کشورهای مختلف تبادل شوند و در این کشورها به تحصیل بپردازند».

رئیس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: «ما خوشحالیم که دانشگاه تهران با پذیرش جمع زیادی از دانشجویان ملل دیگر، در قالب دوره‌های رسمی و کوتاه مدت امکان تبادل دانش، اطلاعات و همینطور دوستی را فراهم کرده است».

به گفته وی امروز یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها دیپلماسی علمی است در کنار دیپلماسی رسمی که دارای محدودیت‌های خود است، دیپلماسی علمی یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد صلح و توسعه در بین ملل مختلف است.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به چالش‌هایی که در حال حاضر دنیا با آن مواجه است، تصریح کرد: «چالش‌هایی مانند محیط زیست، تغییر اقلیم، آب، فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی در دنیا وجود دارد که بخشی از آنها به دست دانشگاه‌ها قابل حل است. هم‌چنین موضوعاتی هستند که در حوزه جغرافیایی محدود یک کشور قرار نگرفته‌اند که در این زمینه دوستی و همکاری بین ملل مختلف به‌ویژه دانشگاه‌ها مورد نیاز است و امیدوارم ما هم به نوبه خود بتوانیم قدمی در این راه برداریم».

وی در پایان سخنان خود از همه کسانی که در این جشن شرکت کرده‌اند به‌ویژه سفرای کشورهای رومانی، افغانستان، لهستان، نیجریه، انگلستان و نمایندگی کشورهای مختلف قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این جشنواره آدریان کوزیانسکی سفیر رومانی در ایران و دانش آموخته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سخنانی ارائه کرد و از خود به‌عنوان یک داستان موفق دانشگاه تهران یاد کرد. وی، در سال ۱۳۷۵ از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است.

سفیر رومانی در ایران خاطر نشان کرد: «از زمان فارغ‌التحصیلی تا کنون در زمینه دیپلماتیک فعالیت می‌کنم. با توجه به اینکه تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رساندم و به دلیل علاقه ویژه‌ام به این زبان زمینه‌ای فراهم شد، تا در حیطه همکاری‌های دوجانبه ایران و رومانی خدمت کنم».

وی افزود: «البته تصور نمی‌کردم روزی به‌عنوان سفیر در کشوری که تحصیلات عالی را در آنجا گذرانده‌ام منصوب شوم، اما ضرب‌المثلی در زبان فارسی وجود دارد و اینکه هر کسی سرنوشتی دارد و قسمت من هم این بوده است».

سفیر رومانی در ایران با عنوان اینکه سه نفر از فارغ‌التحصیلان رومانیایی دانشگاه تهران به سمت سفیر در ایران منصوب شده‌اند، خاطر نشان کرد: «هم‌چنین با افتخار اعلام می‌کنم یک دانشجوی دیگر رومانی از دانشنامه دکترای خود در رشته زبان و ادبیات فارسی دفاع خواهد کرد».

وی ضمن با بیان خاطراتی از دوران تحصیلات خود در دانشگاه تهران اظهار کرد: «آنچه که دانشجویان را متمایز می‌کند تجربه‌های کاری دوره دانشجویی است، که شامل آشنایی‌ها، مهارت‌ها، ابتکارها و توانایی کار گروهی است. هر چند تمامی اینها در کلاس‌ها مستقیم آموزش داده نمی‌شود، اما در جریان دانشجویی و دانش‌پژوهی است که فراگرفته می‌شود».

وی در پایان سخنان خود روز بزرگداشت زبان و ادبیات فارسی و گرامیداشت شاعر بزرگ پارسی‌گوی حکیم ابوالقاسم فردوسی را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران،در بخش دیگری از اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران از اعضای هیأت علمی فعال در عرصه بین‌الملل، فعال‌ترین مدیر در حوزه بین‌الملل، فعال‌ترین مشاور بین‌الملل، فعال‌ترین دانشکده و مرکز در حوزه بین‌الملل، کارشناسان فعال بین‌الملل و هم‌چنین دانشجویان برتر بین‌الملل تقدیر به‌عمل آمد.

در حاشیه برگزاری هشتمین جشنواره بین‌الملل نمایشگاهی در جهت ارائه فرصت‌ها و جاذبه‌های علمی و فرهنگی کشورهای حاضر معرفی و برخی از دستاوردهای دانشگاه تهران به مدت سه روز برپا بود.

اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌الملل با حضور مسئولان دانشگاه تهران، سفرا، رایزنان فرهنگی، شخصیت‌های علمی و دانشگاهی، دانشجویان و استادان بین‌المللی در تالار شهید چمران پردیس دانشکده‌های فنی برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1879008

وبگردی