آفتاب

کشف رو به رشدترین سیاه‌چاله هستی در خارج از راه شیری

کشف رو به رشدترین سیاه‌چاله هستی در خارج از راه شیری

اخترشناسان رو به رشدترین سیاه‌چاله در بیرون کهکشان راه شیری را پیدا کردند که قادر است هر دو روز یک بار جرمی به اندازه یک خورشید را در خود جای دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا- زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات وتابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزند. صفت سیاه در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که همه نوری که از افق رویداد آن می‌گذرد را به دام می‌اندازد که از این دیدگاه سیاه‌چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیک دارد.

اندازه این سیاه‌چاله عظیم در حدود تجمع 20 میلیارد ستاره است و هر 1 میلیون سال 1 درصد بزرگ‌تر می‌شود. این سیاه‌چاله به خاطر گازهای موجود در آن، روزانه گرما و اصطکاک زیادی تولید می‌کند و 1000 بار نورانی‌تر از یک کهکشان کامل است و نور آن می‌تواند با روشنایی تمام ستاره‌های آسمان برابری نماید.

"کریستین ولف"(Christian Wolf) از دانشکده نجوم و اختر فیزیک "دانشگاه ملی استرالیا"(Australian National University) گفت: این سیاه‌چاله عظیم بسیار سریع رشد می‌کند. اگر این سیاه‌چاله در مرکز منظومه شمسی قرار داشت، روشنایی آن 10 برابر یک ماه کامل بود.

 بیشتر انرژی حاصل از "اختروَش"(quasar) یا سیاه‌چاله، نور ماوراء بنفش و امواج اشعه ایکس است. کارشناسان بر این باورند اگر  این سیاه‌چاله در کهکشان راه شیری قرار داشت، زندگی بر روی زمین غیرممکن خواهد بود.

تیم ولف این سیاه‌چاله را با استفاده از تلسکوپ "اسکای مپر"(SkyMapper) در رصدخانه Siding Spring Observatory  کشف کردند.

نوری که توسط تلسکوپ اسکای مپر شناسایی شد توسط تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپا بنام "گایا"(Gaia)تأیید شد.

وولف افزود: این چنین سیاه‌چاله‌های عظیم و در حال رشد بسیار کمیاب هستند و چندین سال است که ما با تلسکوپ اسکای مپر به دنبال آنها هستیم. هدف ما این است تا بتوانیم سیاه‌چاله‌های عظیم دیگری که سرعت رشد بیشتری دارند را کشف کنیم.

این مطالعه در مجله " [span dir='LTR']Publications of the Astronomical Society of Australia [em]" منتشر شد.

انتهای پیام

کد N1878650

وبگردی