آفتاب

تصاویر| افزایش شهدای فلسطینی/ادامه محکومیت جهانی به اقدام آمریکا و اسرائیل

تصاویر| افزایش شهدای فلسطینی/ادامه محکومیت جهانی به اقدام آمریکا و اسرائیل

تظاهرات سالگرد روز نکبت آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعاتی پیش راه پیمایی مردم فلسطین در سالگرد 'روز نکبت' ( اشغال فلسطین توسط صهیونیستها) در غزه و کرانه باختری در حالی ظهر امروز (سه شنبه) آغاز شد که اعتصاب و عزای عمومی این مناطق را فراگرفته است.آخرین اخبار تحولات فلسطین اشغالی را از نظر می گذرانید:

شعله‌های خشم فلسطینیان در غزه و کرانه باختری

شمار شهدای فلسطینی در حمله ددمنشانه نظامیان صهیونیست در نوار غزه به 61 و شمار زخمی‌ها به ۲۷۷۱ نفر افزایش یافت.تلويزيون العالم به نقل از وزارت بهداشت فلسطين اعلام کرد، آمار شهداي نوار غزه به 61 نفر رسيد که 8 نفر آنان را کودکان تشکيل مي دهند. اين وزارتخانه همچنين آمار زخمي ها را 2771 نفر عنوان کرد.

تلويزيون المنار نیز از آغاز تظاهرات روز مصيبت (نکبت) در تعدادي از شهرهاي کرانه باختري رود اردن در فلسطين خبر داد. در شهرهاي بيره، رام الله، بيت لحم و الخليل ميان جوانان فلسطيني و نظاميان اشغالگر درگيري هايي رخ داده است.

اسپانيا سفارتش را به قدس منتقل نخواهد کرد

به گزارش خبرگزاري عربستان دولت اسپانيا تاکيد کرد در راستاي پايبندي به قطعنامه هاي سازمان ملل به ويژه قطعنامه شماره 478 شوراي امنيت، سفارتش را به قدس اشغالي منتقل نخواهد کرد.

دولت اسپانيا در بيانيه اي با هشدار به رژيم اسرائيل درباره استفاده از زور در حق فلسطينيان بي پناه، خويشتن داري و پرهيز از هرگونه اقدامي را که مي تواند باعث افزايش قربانيان در مرزهاي نوار غزه شود، خواستار شد.

دولت اسپانيا در اين بيانيه تاکيد کرد: تشکيل دو کشور بهترين راه براي پاسخگويي به اين آرمان ها است. اسپانيا از سرگيري مذاکرات صلح را نياز مبرم برشمرد تا اينکه دو طرف بتوانند با حمايت جامعه بين المللي به توافق براي يک راه حل سياسي دست يابند. دولت اسپانيا بر لزوم اينکه قدس مسئله محوري در اين مذاکرات باشد، تاکيد کرد.

 

وزير خارجه سوئد؛ انتقال سفارت آمريکا به قدس خلاف قوانين بين المللي است

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، وزير خارجه سوئد انتقال سفارت آمريکا به قدس را اقدامي منفي و خلاف قوانين و معاهده هاي بين المللي دانست.

آغاز تظاهرات

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری 'المیادین'، نظامیان رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با راه پیمایان فلسطینی در مرزهای شرقی نوار غزه و کرانه باختری به حالت آماده باش درآمده اند.

المیادین افزود که فلسطین اشغالی امروز شاهد اعتصاب سراسری وعزاداری 59 شهید دیروز راه پیمایی بازگشت در نوار غزه بود.


در جریان حمله دیروز نظامیان رژیم صهیونیستی به راه پیمایان فلسطینی در نوار غزه 59 تن شهید و حدود سه هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

گروه های فلسطینی با صدور بیانیه ای، مردم فلسطین را دعوت به تداوم راه پیمایی تا رفع محاصره از غزه و بازگشت آوارگان کردند.


دولت فلسطین با هشدار نسبت به تداوم کشتار فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست و استفاده آنها از سلاح ممنوعه علیه غیرنظامیان، خواستار صیانت بین المللی از فلسطینیان و توقف کشتار آنها توسط اشغالگران در نوار غزه شد.


المیادین افزود که رژیم صهیونیستی در راستای سرکوب راه پیمایی فلسطینیان و ایجاد رعب و وحشت در میان آنها، از پهپاد استفاده کرده و مواضع مقاومت در نزدیکی 'جبالیا' در نوار غزه را گلوله باران کرد.

وزارت بهداشت فلسطین با ارسال پیام های کمک به جامعه بین الملل، خواستار حمایت فوری از بیمارستان ها ، مراکز پزشکی و ارسال دارو به غزه شد.

'زیاد النخاله' معاون دبیر کل جهاد اسلامی نیز در گفت و گو با المیادین تصریح کرد: راه پیمایی های بازگشت حامل پیام مخالفت ملت ها و دولت ها با تصمیم های آمریکا است.

'اسامه حمدان' عضو ارشد 'حماس' نیز با اعلام این مطلب که گام اول در راه آزادسازی قدس، تداوم مقاومت است، موضع طرفداران رژیم صهیونیستی را شرم آور و دردناک خواند.

سندرز خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه را "وحشتناک" توصیف کرد

نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا از رژیم صهیونیستی بابت قساوت‌ علیه فلسطینیان در نزدیکی مرز غزه-اسرائیل شدیدا انتقاد کرده و از عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته است تا به این بحران انسانی و خشونت‌ها در غزه پایان دهند.

به گزارش گاردین، دست‌کم ۵۲ معترض فلسطینی در جریان اعتراضات روز دوشنبه کشته شده و صدها تن دیگر زخمی شدند. این اعتراضات در روز انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس رخ داد.

برنی سندرز، سناتور سرشناس آمریکایی در پیامی توئیتری نوشت: ایالات متحده باید نقشی قاطع ایفا کند تا اسرائیل، رهبری فلسطین، مصر و جامعه بین‌المللی را کنار هم جمع کند تا به بحران انسانی غزه رسیدگی شود و این موجب روزافزون خشونت متوقف شود.

سندرز به عنوان تنها قانونگذار آمریکایی که تاکنون علیه خشونت رژیم صهیونیستی لب به سخن گشوده است، کشتار ده‌ها فلسطینی به دست این رژیم را "تلفات وحشتناک" توصیف کرد.

او گفت: بیش از ۵۰ تن امروز در غزه کشته و ۲۰۰۰ تن زخمی شدند و این جدای از آن ۴۱ کشته و بیش از ۹۰۰۰ زخمی هفته‌های گذشته است. این تلفات وحشتناک است. اسرائیل نمی‌تواند به معترضان غیر مسلح آن هم به بهانه "خشونت حماس" شلیک کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دسامبر گذشته زمانی که به صورت یکجانبه قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و متعهد شد تا سفارتخانه کشورش را به قدس منتقل می‌کند، جنجال به راه انداخت. انتقال این سفارتخانه با هفتادمین سالروز تشکیل این رژیم اشغالگر موسوم به سالروز نکبت تشکیل شد. هزاران فلسطینی از اوایل روز دوشنبه در مرز شرقی غزه گردهم آمدند تا در اعتراضات با هدف محکوم کردن سالگرد نکبت و انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس اعتراض کنند.

نگرانی دو سوم اعضای شورای امنیت 

دو سوم از اعضای شورای امنیت ابراز نگرانی شدید کردند که یکی از قطعنامه‌های سال 2016 میلادی که در آن خواسته شده بود تا شهرک سازی‌های اسرائیل در مناطقی که فلسطینی‌ها آن را به عنوان کشور مستقل خود می‌خواهند، پایان یابد، اجرا نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نامه 10 عضو از 15 عضو شورای امنیت به آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل مصادف شد با خونین‌ترین روز برای فلسطینی‌ها از سال 2014 میلادی.

همزمان با اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سفارت جدید کشورش در اسرائیل را در قدس افتتاح کرد، نیروهای اسرائیلی ده‌ها تن از معترضان فلسطینی در مرز غزه را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

بولیوی، چین، ساحل عاج،‌ گینه استوایی، فرانسه، قزاقستان،‌ کویت، هلند، پرو و سوئد در این نامه به گوترش نوشتند: شورای امنیت باید پشت قطعنامه‌هایش بایستد و اجرای آنها را تضمین کند؛ در غیر این صورت ما با تزلزل اعتبار این سیستم بین‌المللی مواجه خواهیم شد.

یک ماه پیش از روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ژانویه سال 2017 میلادی شورای امنیت با 14 رای موافق و یک رای ممتنع از سوی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قطعنامه‌ای را که خواستار پایان شهرک سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین می‌شد، تصویب کرد. ترامپ ضمن محکوم کردن این قطعنامه از آمریکا خواست تا از حق وتوی خود استفاده کند.

نیکولای ملادینوف، نماینده سازمان ملل در خاورمیانه سال گذشته به شورای امنیت گزارش داده بود که اسرائیل درخواست شورای امنیت برای پایان شهرک سازی‌ها را زیرپا گذاشته و هر دو طرف درخواست توقف لفاظی‌های تحریک آمیز را نادیده گرفتند.

امضا کنندگان این نامه جدید به گوترش گفتند: ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی شدید خود را درباره عدم اجرای این قطعنامه ابراز کنیم.

این 10 عضو شورای امنیت همچنین از گوترش خواستند تا ارائه گزارشات سه ماهه خود درخصوص اجرای این قطعنامه را به صورت کتبی و نه شفاهی آغاز کند.


این اعضای شورای امنیت در ادامه نامه خود نوشتند: اگرچه گاهی اوقات دلایل قانونی برای ارائه گزارشات شفاهی وجود دارد اما آنها باید به صورت کتبی ارائه شوند تا بتوان در شرایط استثنائی به آنها رجوع کرد.

این قطعنامه همچنین تاکید دارد که بجز مواردی که از سوی دو طرف در جریان مذاکرات مورد توافق قرار گیرد، هیچگونه تغییری را درخصوص خطوط مرزی 4 ژوئن 1967 میلادی از جمله مرزهای قدس نمی‌پذیرد.

اسرائیل کل قدس را به عنوان پایتخت خود می‌داند اما فلسطینی‌ها می‌خواهند بخش شرقی این شهر پایتخت کشور مستقل آینده‌شان باشد.اکثر کشورها قدس شرقی را جزو اراضی اشغالی می‌دانند.

واکنش اردن به اظهارات کوشنر درباره قیمومیت اسرائیل بر قدس

سخنگوی دولت اردن اظهارات مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا درخصوص قیمومیت اسرائیل بر قدس و آنچه در آن است را محکوم کرد.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، محمد المومنی، سخنگوی دولت اردن اظهارات جارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را متناقض با قوانین و سازمان‌های بین‌المللی دانست.

مشاور رئیس جمهوری آمریکا و داماد وی پیشتر طی مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس گفته بود: اسرائیل مسؤول این شهر به طور کامل است.

وی تصریح کرد: شماری از رهبران سابق آمریکا وعده انتقال سفارت به قدس را داده بودند، اما ترامپ تنها کسی بود که این وعده را محقق ساخت.

جانبداری کاخ سفید از اسرائیل

در همین حال در پی محکومیت جهانی، کاخ سفید تأکید کرد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و حماس مسؤول حوادث غزه است!

یکی از مسؤولان کاخ سفید مدعی شد: هیچ توجیهی برای گستاخی و بی‌خیالی حماس که مردم خود را برای اعمال خشونت دعوت می‌کند، وجود ندارد. افتتاح سفارت در قدس و خشونت در غزه بر طرح صلح نقشی نخواهد داشت.

موضع شجاعانه آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

آفریقای جنوبی در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها سفیر خود در اسرائیل را فراخواند.

وزارت خارجه این کشور به شدت اعمال زور علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد و از نیروهای اسرائیلی خواست فورا از نوار غزه خارج شوند و خشونت را پایان دهند.

 نیوزیلند جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد

 «جیسیندا آردن» نخست وزیر اعلام کرد که از طریق وزارت امور خارجه و تجارت این کشور نسبت به اقدام صهیونیست‌ها در نوار غزه به صورت مستقیم ابراز نگرانی شده است.


وی همچنین گفت که خشونت‌ها نشان می‌دهد تصمیم آمریکا برای گشایش سفارت در بیت المقدس در مقابله با کنشگری‌های مرتبط با دست یافتن به صلح در منطقه بوده است.


نیروهای رژیم صهیونیستی در مرگبارترین حملات خود از زمان جنگ غزه در سال 2014، دستکم 58 فلسطینی را کشته و بیش از 2 هزار و 700 نفر را مجروح کردند.


«آردرن» در واکنش به رویدادهای روز گذشته بیان داشت: وقتی که آمریکا اعلام کرد می‌خواهد سفارتش را به بیت المقدس منتقل کند، ما قویاً تأکید کردیم که این اقدام ما را به صلح نزدیک‌تر نخواهد کرد.


وی همچنین گفت که نیوزلند به دورنمای سازمان ملل برای رسیدن به راه حل دو کشور رأی داده و بر آن تأکید دارد.

حزب سبز اندونزی نیز جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را «قتل» دستکم 53 شهروند خوانده است.

«مراما دیویدسون» رهبر حزب سبز اعلام کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد تصمیم ستیزه جویانه دونالد ترامپ برای گشایش سفارت در بیت المقدس، به شعله‌های آتش تنش‌ها و کشتار دمید.

«دیویدسون» گفت که این «قتل عام» حاکی از آن است که اقدام رئیس جمهوری آمریکا مردم غزه را از رسیدن به صلح دور تر و به خطر مرگ نزدیک‌تر کرده است.

«سایمون بریج» رهبر حزب ملی نیوزیلند نیز با محکومیت اقدام آمریکا گفت که بدون شک سفارت آمریکا در بیت المقدس تنش‌ها را افزایش داده و امنیت را کم تر کرده است.


 انتقال سفارت آمریکا به قدس نقض آشکار قوانین سازمان ملل است


دولت جمهوری اسلامی پاکستان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به بازگشایی سفارت آمریکا در بیت المقدس اعلام کرد: اقدام واشنگتن نقض آشکار قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه های 476 و 478 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود.

وزارت امور خارجه پاکستان در این بیانیه نوشت: آمریکا به رغم حمایت جامعه جهانی از تلاش های مجمع عمومی سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت در باره راه حل تاسیس دو کشور برای رسیدگی به موضوع فلسطین، در حال انتقال سفارت خود در فلسطین اشغالی به سرزمین مقدس قدس شریف است.


در این بیانیه آمده است: آمریکا با این اقدام قطعنامه های 476 و 478 شورای امنیت را نیز زیر پا گذاشت.
وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه خود افزوده است: مجالس سنا و ملی این کشور نیز اخیرا مواضع خود علیه تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس را اعلام کرده اند.


براساس این بیانیه، ملت و دولت پاکستان قاطعنامه در کنار ملت فلسطین قرار داشته و خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس براساس مرزهای پیش از سال 1967 هستند.

 یهودیان آمریکا در اعتراض به کشتار فلسطینی ها تظاهرات کردند

به گزارش رویترز، این معترضان که شمار آنها حدود یکصد نفر تخمین زده می شود، با تجمع مقابل «هتل بین المللی ترامپ» در خیابان پنسیلوانیا در واشنگتن این خیابان را مسدود کرده و شعار 'خشونت را متوقف کنید' سردادند.
خیابان پنسیلوانیا کاخ سفید و کنگره را به هم متصل می کند.

روی لباس بسیاری از معترضان نوشته شده بود: 'آینده یهود مستلزم آزادی فلسطین است'.
آنان همچنین سفارت آمریکا در بیت المقدس را «سفارت اشغال» نامیدند.


تظاهرات کشورهای جهان در اعتراض به کشتار فلسطینیان و انتقال سفارت آمریکا

مردم کشورهای جهان در اعتراض به کشتار وحشیانه مردم فلسطین در جریان راهپیمایی بازگشت و انتقال سفارت آمریکا به قدس تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده برگزار کردند.

به گزارش الیوم السابع، تظاهرات در بسیاری از کشورها شدت گرفت و تظاهرکنندگان اعلام کردند ادعای تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا برای آزادی فلسطینیان دروغ بوده و سرکوب جدی مساله فلسطین حل آن را به شدت دشوار می‌کند.

در ترکیه تظاهرکنندگان با شعار "قدس برای مسلمانان" است همه اشکال خشونت رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین را محکوم کردند.

در ایتالیا هم هزاران تن با بالا بردن پرچم‌های فلسطین در خیابان‌های رم، انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرده و خواهان آزادی فلسطینیان شدند.

همچنین صدها تن در مکزیک علیه استفاده رژیم صهیونیستی از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان صلح آمیز در روز راهپیمایی بازگشت تظاهرات کردند.

ده‌ها تن آمریکایی نیز در مقابل برج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن تجمع کرده و اقدام وی درباره قدس را محکوم کردند.

همچنین صدها اردنی روز دوشنبه در نزدیکی سفارت آمریکا در امان تجمع کرده و اقدام آمریکا درباره قدس را محکوم کردند. در این تجمع جنبش اسلامی، احزاب چپ‌گرا و فعالان ملی در میان اقدامات امنیتی شدید حضور داشتند.

آنها پرچم‌های اردن و فلسطین و پلاکاردهایی را بالا بردند، بر زمینه این پلاکارد تصویر ترامپ هک و بر روی آن نوشته شده بود "این مجرم را متوقف کنید".

این تظاهرکنندگان پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زدند و شعار "آمریکا سر افعی است" و "آمریکا باید در وادی عربه سقوط کند" را در اشاره به معاهده صلح اردن و اسرائیل سر دادند که در سال ۱۹۹۴ امضا شده بود.

در موریتانی هم اعضای پارلمان این کشور با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در نواکشوت افتتاح سفارت این کشور در قدس اشغالی را محکوم کرده و دبیرکل سازمان ملل را مسؤول تجاوز آشکار و ادامه‌دار اسرائیل به ملت بی‌دفاع فلسطین خوانده و آن را مغایر با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی دانستند.

نمایندگان پارلمان موریتانی اعلام کردند: تصمیم ترامپ احساسات مسلمانان را به سخره می‌گیرد و با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین در تناقض است.

رئیس گروه پارلمانی موریتانی پیروزی ملت فلسطین اعلام کرد: موریتانیایی‌ها قاطعانه با همه توافقنامه‌های نابودی مساله فلسطین مخالف هستند.

همچنین پلیس موریتانی تظاهرات مردمی در محکومیت اقدام ترامپ درباره قدس را در جلوی ساختمان‌های رسمی از جمله ساختمان نماینده سازمان ملل متفرق کرد.

کشورهای جهان افتتاح سفارت آمریکا در قدس را محکوم کردند که در اثر آن دست‌کم ۵۹ فلسطینی با گلوله‌های جنگی نیروهای اسرائیلی شهید و دو هزار و ۷۷۱ تن دیگر نیز در مرزها با نوار غزه زخمی شدند.

طبق اعلام منابع دیپلماتیک، پس از اینکه نمایندگان فلسطین، کویت و عربستان در سازمان ملل از برگزاری نشست فوق‌العاده در شورای امنیت با هدف بررسی تحولات غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل خبر دادند، آمریکا مانع تصویب بیانیه شورای امنیت مبنی بر انجام تحقیقات مستقل درباره حوادث خونین در نوار غزه شد.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورها از جمله مصر، بحرین، فرانسه، انگلیس و روسیه افتتاح سفارت آمریکا در قدس را مورد انتقاد قرار دادند و ۱۲۸ کشور عضو سازمان ملل از این کار امتناع ورزیدند.


فلسطین رسما پرونده شهرک‌سازی‌ها را به لاهه می‌برد

رهبری فلسطین اعلام کرد که تصمیم دارد فورا پرونده شهرک‌سازی‌ها را به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه ارجاع دهد.

به گزارش سایت ارم نیوز، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) طی کنفرانسی در شهر رام‌الله تاکید کرد که رهبری فلسطین تصمیم دارد که شورای امنیت را به برگزاری نشستی فوق‌العاده دعوت کند.

وی در ادامه افزود: الحاق فلسطین به شماری از آژانس‌های بین‌المللی متخصص امضا شده است.

عریقات تصریح کرد که قرار است کمیته‌ای از اعضای کمیته اجرایی، مرکزی ساف و دولت فلسطین برای آغاز اجرای مصوبه شورای ملی و تعیین روابط فلسطینیان با اسرائیلی‌ها تشکیل شود.

در سوم ماه مه شورای ملی (پارلمان وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین) کمیته اجرایی این سازمان را به تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل مکلف کرد و در عین حال خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی قدس شرقی، لغو مصوبه الحاق قدس شرقی و متوقف کردن روند شهرک‌سازی شد.

رهبری فلسطین عصر روز دوشنبه نشستی را در رام الله به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار کرد.

در آغاز این نشست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از تمامی جهانیان خواست تا  در قبال جنایات اسرائیل در روز دوشنبه (۱۴ مه) در نوار غزه موضع فوری‌ای اتخاذ کنند.

محمود عباس به مناسبت شهادت فلسطینیان نوار غزه در روز گذشته سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

تمدید بازگشایی گذرگاه رفح و کمک‌رسانی به ساکنان غزه

در پی دوشنبه خونین در مرزهای غزه که ده‌ها شهید و صدها زخمی برجای گذاشت، مسؤولان مصری از تمدید بازگشایی گذرگاه رفح به روی افراد، کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات امدادرسانی برای فلسطینیان در نوار غزه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، طبق گزارش رسانه‌های مصر، این کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های نوار غزه است.

این کمک‌ها پس از اینکه صدها فلسطینی در این مکان طی مشارکتشان در "راهپیمایی بازگشت" در امتداد مرزهای نوار غزه با سرزمین اشغالی زخمی شدند، ارسال شده است.

در همین راستا، احمد عمادالدین، وزیر بهداشت مصر خاطرنشان کرد که قاهره به منظور معالجه زخمی‌شدگان فلسطینی در رویارویی با نیروهای اسرائیلی در غزه بیمارستان‌های سینای شمالی را آماده کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: عصر روز دوشنبه (۱۴ ماه مه) سطح آمادگی در بیمارستان‌های العریش، شیخ الزوید و رفح افزایش یافت و هفت آمبولانس برای انتقال زخمی‌ها از طریق گذرگاه رفح آماده شدند.

وزیر بهداشت مصر همچنین عنوان داشت: رهبران سیاسی درخصوص استقبال از زخمی‌شدگان نوار غزه دستوراتی صادر کردند.

طبق بیانیه وزارت بهداشت فلسطین، در نتیجه درگیری‌های میان فلسطینیان و ارتش اسرائیل در نوار غزه تعداد شهدا به ۵۹ تن و تعداد زخمی‌شدگان به بیش از ۲۸۰۰  تن رسید.

شهادت نوزاد ۸ ماهه فلسطینی در اثر استنشاق گازهای سمی در شرق غزه

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت یک نوزاد هشت‌ ماهه فلسطینی خبر داد که به این ترتیب تعداد شهدای سالروز نکبة و افتتاح سفارت آمریکا در قدس در روز دوشنبه (۱۴ مه) به ۵۹ تن رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که لیلی انور الغندور، نوزاد دختربچه فلسطینی بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور طی درگیری‌ها در نوار غزه امروز (سه‌شنبه) جان خود را از دست داد.

لیلی الغندور نوزاد هشت ماهه‌ای بود که در درگیری خشونت‌بار در شرق نوار غزه در معرض گاز اشک آور قرار گرفت و دچار حالت خفگی شد.

تعداد شهدای فلسطینی در روز دوشنبه از تعداد شهدای جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی فراتر رفته است.

مسؤولان فلسطینی اعلام کردند که ۵۹ تن از جمله هفت کودک شهید و بیش از ۲۸۰۰ تن دیگر در اثر استفاده نیروهای اشغالگر از مهمات، گاز اشک‌آور و تجهیزات نظامی دیگر زخمی شدند.

اعتصاب سراسری در فلسطین جهت عزاداری برای شهدای غزه

فلسطینی‌ها در سراسر مناطق فلسطین امروز (سه‌شنبه) به احترام شهدای نوار غزه دست به اعتصاب سراسری زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، تمامی نهادهای رسمی، داخلی، مدارس و دانشگاه‌های فلسطین برای احترام به روح شهدا و عزاداری برای آنها اعتصاب کردند، همچنین پاساژها در فلسطین تعطیل شدند و همه سندیکاها و بانک‌ها پایبندی خود به این اعتصاب سراسری را اعلام کردند.

قرار است اهالی غزه ظهر امروز پیکر ده‌ها شهید راهپیمایی بزرگ "بازگشت" که در روز دوشنبه به دست نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند را تشییع کنند.

صبح امروز اعتصاب سراسری همه شهرها، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری را با هدف عزاداری برای شهدا فراگرفت و دولت فلسطین همه اداره‌های خود را تعطیل کرد.

پیشتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی و اعتصاب سراسری جهت عزاداری برای شهدای غزه و بزرگداشت هفتادمین سالروز نکبة را اعلام کرد.

درخواست‌ها برای مشارکت گسترده در راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز در شهرهای مختلف کرانه باختری امروز نیز ادامه دارد.

این در حالی است که شورای امنیت در تصویب بیانیه محکومیت سرکوب‌گری اقدامات رژیم صهیونیستی ناکام ماند.

منابع مطبوعاتی اعلام کردند، شورای امنیت پس از اعتراض‌ آمریکا نتوانست بیانیه‌ای درباره جنایت‌های اسرائیل طی نشست فوق‌العاده غیرعلنی صادر کند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، در تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان راهپیمایی بازگشت فلسطینیان از شهر رفح در جنوب فلسطین تا بیت‌حانون واقع در شمال این دولت ۵۹ تن شهید و بیش از ۲۷۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان ملل: هر تظاهرکننده فلسطینی "در معرض کشته شدن" است

سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به تحولات اخیر غزه، خواستار آغاز تحقیقاتی مستقل درباره اقدامات خشونت‌آمیز وحشتناک رژیم صهیونیستی در این منطقه شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم‌ السابع مصر، رابرت کالویل، سخنگوی کیمسیون حقوق بشر سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) نسبت به تحولات اخیر غزه به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره اقدامات خشونت‌آمیز وحشتناک در این منطقه شد.

کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، هر فلسطینی که در غزه تظاهرات می‌کند ممکن است در معرض گلوله ارتش رژیم صهیونیستی قرار بگیرد چه تهدید باشد و چه نباشد.

وی تصریح کرد: هر فردی در معرض کشته شدن است. تنها باید از نیروی کُشنده به عنوان آخرین راه حل استفاده کرد.

در پی کشتار خونین در مرزهای نوار غزه با ۶۱ شهید، تظاهرات جدیدی امروز به مناسبت سالروز نکبة (تأسیس رژیم جعلی اسرائیل) در غزه برگزار شد.

شورای امنیت نیز امروز در میان نگرانی‌های بین‌المللی نشستی فوق‌العاده برگزار می‌کند.

بر اساس اظهارات این منابع، نشست فوق‌العاده شورای امنیت که کویت درخواست برگزاری آن را داده بود، امروز راس ساعت مقرر برگزار می‌شود.

دوشنبه خونین‌ترین روز در طول درگیری‌های دو طرف اسرائیلی و فلسطینی از زمان جنگ رژیم صهیونیستی در تابستان سال ۲۰۱۴ علیه نوار غزه است.

تصاویر از رویترز

52310

کد N1878253

وبگردی