آفتاب

رتبه جهانی پانزدهم ایران در دانش سلول‌های بنیادین / دیپلمات‌های کشور نیاز به روحیه دارند / خودشیفتگی مدیران بلای جان جمهوری اسلامی شده است

رتبه جهانی پانزدهم ایران در دانش سلول‌های بنیادین / دیپلمات‌های کشور نیاز به روحیه دارند / خودشیفتگی مدیران بلای جان جمهوری اسلامی شده است

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در حوزه دانش سلول‌های بنیادین رتبه پانزدهم در جهان و اول در منطقه را داریم، گفت: امروز دیپلمات‌های کشورمان بیشتر از هر دوره دیگر نیاز به روحیه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا که با حضور معاون اول رئیس جمهوری به افتتاح رسید، گفت: امروز شاهد اجرایی شدن یکی دیگر از برنامه‌های ستاد فرمان اجرایی امام هستیم. هر چند که این مجموعه که امروز به افتتاح رسید در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است اما تازگی ندارد و در قبل از انقلاب هم در ایران بر روی آن کار شده بود.

وی افزود: نیم قرن است که موضوع استفاده از سلول‌های بنیادین مطرح است و پیش از انقلاب هم مطالعاتی بر روی این پروژه شده بود تا اینکه در دهه 70 جهاد دانشگاهی با تاسیس پژوهشکده رویان گام بزرگی در این حوزه برداشت.

وی با بیان اینکه در بخش دانش سلول‌های بنیادین رتبه پانزدهم جهانی را داریم، گفت:‌ بسیاری از دستاوردهایمان در این حوزه به دلیل محدودیت‌های مذهبی و قانونی ثبت نمی‌شود اما در این شرایط هم در حوزه دانش استفاده از سلول‌های بنیادین در منطقه اول هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشمندان بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد اما پراکنده هستند، گفت: پیوند دانشگاه با مجموعه‌های عملیاتی باعث می‌شود فاصله ما با کشورهای رقیب کمتر شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان با دانش استفاده از سلول‌های بنیادین قابل درمان است، گفت: بدن انسان از 16 سلول بنیادین شروع به تشکیل می‌شود که استفاده از این سلول‌ها می‌تواند در بسیاری از بیماری از جمله سرطان به ویژه سرطان خون بسیار موثر باشد.

وی افزود: مدرن‌ترین درمان سرطان استفاده از سلول‌های بنیادین است که از یک ربع قرن پیش این درمان مدرن شروع شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا یک ماه آینده باید روابط راه‌اندازی سل‌تراپی‌ها اعلام شود گفت:‌باید بتوانیم با استانداردهای بین‌المللی در این حوزه فعالیت داشته باشیم و باید بخش بالینی با بخش علوم پایه پیوند داشته باشد تا این دانش در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر استفاده از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها گفت: نباید در این حوزه در بخش بالینی مقاومت ایجاد شود و درگیری بخش بالینی با این حوزه‌ها یک سم در راه پیشرفت آنهاست.

وی با بیان اینکه این مجموعه 14 درصد بازار داروی ایران را در اختیار دارد، گفت: در حوزه علمی آنچه که مهم‌تر از امکانات و تجهیزات است مغز، دانش و همت افراد است که باید بستری برای شناسایی افراد و شکوفایی استعدادهای آنها ایجاد کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه شکوفایی استعداد نخبگان در شرایط آرامش کشور حاصل می‌شود، گفت: در شرایط یأس و ناامیدی هیچ کشوری رشد نکرده است و امروز کشورمان بیش از هر شرایط دیگر به آرامش نیاز دارد که این آرامش در گرو همدلی و وحدت به وجود می‌آید.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از زبان رهبری همواره درباره دیانت و تعهد دیپلمات‌های کشورمان نسبت به انقلاب ذکر خیر شنیده‌ایم، گفت: دیپلمات‌ها نیاز به روحیه دارند و در این شرایط باید بسیار مراقب باشیم چراکه کوچک‌ترین اشتباه در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای قرارگیری در مسیر شهدا و تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران به دو عامل وحدت و علم و توسعه علمی نیاز داریم که نتایج آنها ایجاد آرامش، خودباوری و ثروت در کشورمان می‌شود و در دهه‌های گذشته هم رهبری و بنیانگذار انقلاب به این دو محور تاکید داشته است.

وی با تاکید بر اینکه خودشیفتگی مدیران بلای جان جمهوری اسلامی شده است، گفت: عده‌ای از مدیران به دنبال دیده شدن هستند و فکر نمی‌کنند چه هزینه‌هایی برای جوانان، مردم، حوزه اشتغال و دین خود ایجاد می‌کنند.

 

کد N1878086

وبگردی