آفتاب
وزیر بهداشت اعلام کرد؛

جایگاه جهانی ایران در سلول درمانی/ موارد تخلفات کم نیست

جایگاه جهانی ایران در سلول درمانی/ موارد تخلفات کم نیست

وزیر بهداشت گفت: ایران در حوزه سلول درمانی در رتبه نخست منطقه و ۱۵ دنیا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر٬ سیدحسن هاشمی در مراسم بهره برداری از نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی در منطقه افزود: باید قبول کنیم برخی پیشرفتهای کشورهای توسعه یافته به دلیل محدودیت‌های دینی ثبت نمی شود اما در منطقه در سلول درمانی رتبه نخست را داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به سابقه فعالیت‌های ایران در سلول‌های بنیادی گفت: پیش از انقلاب افرادی بودند که در حوزه سلول‌های بنیادی کار می‌کردند و اوایل دهه ۷۰ مسئولان وقت جهاد دانشگاهی گام‌های بلندی برداشتند که شاخص آن، پژوهشگاه رویان بود و به موازات آن، در مراکز دانشگاهی فعالیت‌های خوبی انجام شد.

هاشمی افزود: دانشمندان خوبی داریم اما متأسفانه پراکنده هستند؛ امیدواریم مجموعه‌ای که امروز افتتاح شد، بتواند هم‌افزایی دانشمندان را ایجاد و فاصله ما را با کشورهای رقیب زیاد کند.

وی با بیان اینکه بدن انسان از ۱۶ سلول بنیادی تشکیل شده است، گفت: این سلول‌ها می‌تواند در برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های صعب‌العلاج و به ویژه سرطان مؤثر باشد. بیش از ربع قرن است که این روش در درمان سرطان خون از طریق پیوند شروع شده است و این فناوری می‌تواند دقیق‌تر و مؤثرتر عمل کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در گذشته رفتارهای نادرست در تهیه سلول به روش غیرعلمی و غیرقانونی در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه تزریق بدون مطالعه اتفاق افتاد، در مراکز علمی و در رسانه‌ها خیلی تبلیغ شد و دانشمندان را دچار تردید و مردم را دچار زحمت و اذیت کردند. امیدواریم به زودی مراکز درمانی از طریق سلول‌درمانی اعلام شود تا مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

هاشمی گفت: در حوزه سلول‌درمانی، تخلفاتی وجود دارد که کم هم نیست. مواردی از چشم ما پنهان است. اگر بخش بالینی با بخش علمی پیوند بخورد، می‌تواند در مسیر صحیح قرار گیرد.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در صحنه بین‌الملل و خروج آمریکا از برجام افزود: هیچ ملتی در یأس و ناامیدی پیشرفت نکرده است. کشور نیازمند آرامش است و آرامش در گرو وحدت و همدلی همگانی قرار دارد. این روزها حرف‌هایی را می‌شنوم که تعجب می‌کنم از رسانه‌ها، از گروه‌های سیاسی و افراد مختلف. جای سؤال است که چطور وقتی وزنه‌بردار ما می‌خواهد روی صحنه برود، همه دعا می‌کنند؛ اما وقتی دیپلمات ما می‌خواهد به میدان برود، این مسائل را می‌بینیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در شرایطی هستیم که دیپلمات‌های ما نیاز به روحیه و حمایت دارند. همه برای کشور و انقلاب باید خیلی مراقبت کنیم. کوچک‌ترین خطا از سوی ما برای همه تاریخ به نام ما ثبت می‌شود. اگر جمهوری اسلامی را دوست داریم و به یکپارچگی وطن وفادار هستیم، نیاز اول آن، وحدت و آرامش است و در مرحله دوم، نیاز به خودباوری علمی و غرور علمی داریم تا بقیه مسیر را باز کنیم.

کد N1878078

وبگردی