آفتاب
بررسی ابعاد و پیامدهای انتقال سفارت آمریکا به قدس؛

بیگدلی: ترامپ به دنبال دور دوم ریاست‌جمهوری/ سکوت اعراب مجوز جنایات اسرائیل/ حزب لیکود تهدیدکننده قوم یهود است

بیگدلی: ترامپ به دنبال دور دوم ریاست‌جمهوری/ سکوت اعراب مجوز جنایات اسرائیل/ حزب لیکود تهدیدکننده قوم یهود است

رئیس‌جمهوری آمریکا اهمیتی نمی‌داد که چه کشورها و چه اشخاصی در مراسم انتقال سفارت حضور داشته باشند بلکه او تنها به دنبال اجرایی کردن این موضوع بود تا نهایتاً جلب نظر تل‌آویو را داشته باشد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح پیامدها و ابعاد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع انتقال سفارت ایالات متحده به قدس ریشه در زمان ریاست جمهوری هری ترومن دارد؛ در آن زمان آمریکا عضویت اسرائیل در سازمان ملل را تایید کرده و در سال ۱۹۴۷ موجودیت رژیم صهیونیستی را رسماً اعلام کرد و قرار بر آن شد که اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود. بنابراین، اتفاقی که روز گذشته در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس رخ داد، موضوعی است که از اواخر دهه ۴۰ میلادی تاکنون وجود داشته اما هیچ رئیس جمهوری پیامدها و هزینه‌های بر آمده از آن را به عهده نمی‌گرفت و نهایتاً شاهد بودیم که ترامپ این موضوع را عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: گرچه انتقال سفارت در فضای بسیار محدود و سرد سیاسی اتفاق افتاد اما برای آمریکای ترامپ این موضوع‌ها اصلاً معنا ندارد و فقط عملی شدن شعارها در این بین مطرح است. وضعیت فعلی دقیقاً نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال ادامه ریاست‌جمهوری خود در دور دوم است و از این جهت تمام این کارها را انجام می‌دهد که بتواند به مردم آمریکا و متحدانش بگوید تمامی شعارهایی که مد نظرش بوده یکی پس از دیگری در حال اجرا شدن هستند و از این رو شاهد هستیم که پرونده‌های مختلفی که از سوی او در زمان انتخابات ریاست جمهوری به عنوان شعار مطرح شده بود، یکی پس از دیگری در حال عملیاتی شدن است که این عملگرا بودن ترامپ را به تصویر می‌کشد.

عدم حضور کشورهای اروپایی موثر در این مراسم و انتقادهای رسانه‌ای و پیرامونی از این مراسم نشان می‌دهد که ترامپ همانند گذشته بدون نگاه به وضعیت نظام بین‌الملل تنها به دنبال حمایت از سیاست‌های خود در برابر اجرای شعارهایی است که قبلاً آنها را اعلام کرده است؛ خروج از برجام، برقراری روابط با کره‌شمالی، انتقال سفارت به قدس و غیره از موضوعاتی است که او در حال اجرا کردن آنها برای ادامه حیات سیاسی خود است.  

این استاد دانشگاه با اشاره به سکوت اعراب در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: اینکه چرا کشورهای عربی و جهان اسلام از روز گذشته موضع سکوت اختیار کردند و هیچ عکس‌العمل جدی از خود نشان ندادند، این پیام را مخابره می‌کند که مطلوب اعراب منطقه و خصوصاً عربستان و امارات، ادامه دولت ترامپ است. ایالات متحده در سال‌های اخیر به صورت کاملاً حساب شده اقدام به ایجاد شکاف میان جهان عرب کرد که خروجی آن را امروز به چشم می‌بینیم. تعداد ۱۵۰ تا ۱۶۰ شرکت اسرائیلی با پوشش عربی در عربستان، قطر، امارات و سایر کشورهای عربی تاسیس شد که این نشان از نزدیک شدن اعراب و اسرائیل دارد. لذا اینکه دیده می‌شود دولت‌های عربی هیچگونه اعتراضی نسبت به این موضوع نمی‌کنند دقیقا در روابط اعراب و اسرائیل ریشه دارد و به نظرم هیچ عکس‌العمل خاصی از ناحیه آنها با جدیت رخ نخواهد داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بلند پروازی‌های ولیعهد عربستان و میل او برای نشست و برخاست با بزرگان عالم سیاست موجب نزدیک شدن و تشکیل مثلث ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان شده است که این روند دقیقاً بر وضعیت قدس و انتقال سفارت تاثیرگذار بود. اجماع اعراب با اسرائیل را باید یک خیانت جدید در قرن بیست و یکم دانست که خروجی آن را امروز شاهد هستیم. بسیاری معتقدند که با صدور قطعنامه می‌توان اسرائیل را تحت فشار قرار داد اما به نظرم با این وضعیت و پیگیری‌های حقوقی کار به پایان نمی‌رسد؛ بلکه باید دولت‌های عربی به میدان بیایند و باعث کناره‌گیری حزب لیکود از عرصه قدرت در اسرائیل شوند. رژیم صهیونیستی برای آنکه بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید نتانیاهو و کابینه آن را از قدرت ساقط کنند تا منطقه تا حدی آرام شود وگرنه ادامه این روند مخاطرات زیادی برای تل‌آویو خواهد داشت.         

کد N1877945

وبگردی