آفتاب

رونمایی از بازی پوکمون‌گو قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی/تخصیص 2 میلیارد تومان بن‌کارت برای خرید محصولات قرآنی

رونمایی از بازی پوکمون‌گو قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی/تخصیص 2 میلیارد تومان بن‌کارت برای خرید محصولات قرآنی

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز (بیست و چهارم اردیبهشت ماه) با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صیفی‌زاده در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه روز بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود، گفت: نمایشگاه قرآن متعلق به همه مردم ایران است و یک جشنواره بزرگ ملی و بین‌المللی در حوزه قرآن تلقی می‌شود. این نمایشگاه جنبه‌های مختلف محتوایی، علمی، فرهنگی و هنری را شامل می‌شود. رویکرد اصلی ما سپردن کارها به موسسات و نهادهای قرآنی مردمی و دولتی است در همین راستا امسال دست‌کم از همکاری 15 وزارتخانه و نهاد دولتی و 32 موسسه قرآنی مردمی بهره‌مند شده‌ایم. همچنین 16 مرکز دانشگاهی و 15 حوزه علمیه یا مرکز حوزوی امسال با ما همکاری دارند.

رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ادامه داد:‌ این رویداد بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح جهان اسلام است و به هیچ فرد، نهاد یا ارگانی تعلق ندارد. به همین دلیل سعی کردیم با برنامه‌محوری زمینه برگزاری یک جشنواره خوب قرآنی را فراهم کنیم و از سراسر کشور طرح‌ها و ایده‌های خود را برای اجرا در نمایشگاه در اختیار ما گذاشتند. می‌خواهیم با برنامه‌محوری بر اثرگذاری جشنواره بیفزاییم. 400 طرح و برنامه را از سوی موسسات مردمی و نهادهای مختلف دریافت کردیم و پس از بررسی‌های کارشناسی 120 برنامه تایید و اجرایی شد. به رغم محدودیت‌هایی که داشتیم سعی کردیم بهترین برنامه‌ها را انتخاب کنیم تا شاهد یک تغییر و تحول اساسی در این دوره از نمایشگاه باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد سپس درباره ابعاد بین‌ المللی نمایشگاه قرآن گفت: تلاش ما تبدیل کردن یک نمایشگاه ملی به نمایشگاه بین المللی است هر چند در این مسیر مشکلاتی از نظر اعتبار بودجه و مسائل فرهنگی جهان اسلام داشتیم از سراسر جهان اسلام اندیشمندان زیادی را دعوت کردیم که تعداد زیادی از آنها عذر ماه رمضان را پیش آوردند و از حضور عذرخواهی کردند. با این حال 26 میهمان خارجی از هفت کشور جهان خواهیم داشت و تلاش ما حفظ بعد بین المللی نمایشگاه‌ها است. این میهمان‌ها از عراق، مالزی، ترکیه، روسیه و آذربایجان هستند و در آینده حتما این دایره را گسترش می‌دهیم علاوه بر اینها از 20 موسسه بین المللی فعال در حوزه قرآن و عترت نیز دعوت کردیم تا در بخش‌های مختلف حضور داشته باشیم.

او اضافه کرد: چهار غرفه مستقل برای تولید محتوا درنظر گرفته‌ایم و جدا از انتشار برنامه‌ها روی سایت و فضای مجازی آنها را به صورت فیزیکی نیز منتشر می‌کنیم. مجلات ما به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو نیز منتشر می‌شود. پیشتر قرار بود زبان فرانسه را نیز جزو زبان‌ها داشته باشیم که با مشکلاتی مواجه شدیم و زبان فراگیر دیگری در جهان اسلام یعنی ترکی آذربایجانی را جایگزین کردیم. نمایشگاه قرآن تنها به حوزه‌های حفظ، قرائت و مفاهیم تعلق ندارد و در زمینه‌های مختلف محتوایی، هنری، علمی و فرهنگی برنامه داریم. امسال بیست و سومین آیین تجلیل از خادمان قرآن را نیز برگزار می‌کنیم و با توجه به هماهنگی‌ها و مکاتباتی که داشتیم انشاالله رئیس‌جمهور نیز در این برنامه که شب روز 15 رمضان برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

فقهی زاده همچنین با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در برخی فعالیت‌های ما به این موضوع اشاره خواهیم داشت. همچنین غرفه‌ای تدارک دیدیم تا در آن از چهره‌های برجسته انقلاب که هسته اصلی این واقعه بزرگ بودند، تجلیل کنیم و از آثارشان رونمایی شود. برای حوزه کودک و نوجوان نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم و امسال در نمایشگاه قرآن از اولین شماره مجله شبنم که به صورت ماهانه برای کودکان منتشر می‌شود، رونمایی می‌کنیم. اگر این تجربه موفق باشد به سراغ مجله برای نوجوانان نیز می‌رویم. غرفه‌ای نیز برای ارائه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت در نظر گرفته شده است.

رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم سپس گریزی به وجه نمایشگاهی این رویداد زد و بیان کرد: نمایشگاه قرآن یک تفاوت اساسی با سایر نمایشگاه‌های تخصصی دارد در دیگر نمایشگاه‌ها جنبه‌های فروشگاهی بر حوزه‌های محتوایی و فرهنگی می‌چربد اما ما در نمایشگاه قرآن با تنوع موضوعی گسترده روبرو هستیم و امکان فعالیت‌های محتوایی متنوعی داریم. نمایشگاه قرآن محل عرضه و ارائه تولیدات و محصولات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری علمی و قرآنی است. ما به نمایشگاه قرآن به دید یک جشنواره نگاه می‌کنیم نه فروشگاه.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: 50 هزار مترمربع مساحت نمایشگاه بین المللی قرآن خواهد بود که 23 هزار مترمربع آن در شبستان مصلی، هفت هزار مربع نیمه طبقه شبستان و 10 هزار مترمربع نیز در دو رواق شرقی و غربی جانمایی شدند. 30 هزار متر فضا اختصاص به فعالیت‌های علمی، محتوایی و فرهنگی دارد و 20 هزار مترمربع نیز به عنوان محل عرضه محصولات نشر مکتوب، دیجیتال و تولیدات فرهنگی و هنری قرآنی مثل عفاف و حجاب تعلق گرفته است.

او اضافه کرد: یکی از آرمان‌های قرآن و اسلام اتمام مکارم اخلاق است و ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نمایشگاه به دنبال ترویج اخلاق و سبک زندگی اسلامی هستیم. کمیته خاصی نیز به نام اخلاق نداریم اما آموزه‌های اخلاقی را بر در و دیوار نمایشگاه خواهید دید.

فقهی زاده در توضیح بیشتر درباره برنامه‌های محتوایی و فرهنگی نمایشگاه قرآن یادآور شد: اهتمام جدی برای بخش محتوایی داشتیم و بعد از پنج سال دوباره انتخاب رساله‌های دکتری رشته‌های علوم و قرآن و حدیث با حوزه‌های مرتبط را برگزار می‌کنیم. کمیته خاصی هم به نام اعجاز و قرآن تشکیل دادیم که تماما کار علمی و محتوایی می‌کنند جدا از این 12 نشست کاملا علمی و تخصصی در سطح بالا خواهیم داشت که با حضور بزرگان و علمای قرآنی اجرا می‌شود. البته در کنار آن بیش از 50 نشست نیمه تخصصی نیز برای عموم در نظر گرفته‌ایم تا تمام مخاطبان بتوانند از نشست‌ها استفاده کنند. کمیته منحصر هم برای مسائل حوزه عترت مثل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، غدیر، مهدویت و امام رضا تدارک دیده شده و اکران فیلم نیز در کمیته‌های مختلف خواهیم داشت.

این مدیر قرآنی متذکر شد: قرآن شناسنامه مشترک ما مسلمانان است با مشاهدات خودم می‌گویم که نمایشگاه قرآن در سطح ملی اگرچه کم و زیاد کارآیی‌های خوبی داشته است و آنچه امروز در بخش‌های محتوایی مختلف می‌بینیم با آنچه که در نخستین سال کتاب می‌افتد قابل مقایسه نیست یعنی ربع قرن تجربه توانسته بسیاری از استعدادهای قرآنی را شکوفا کنند توجه به همین مساله تابلوهای قرآنی، خوشنویسی قرآنی و ... که در سطح جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته متاثر از نمایشگاه قرآن است.

او ادامه داد: همچنین در نظر داریم با همکاری نهادها و ارگان‌هایی مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه‌المصطفی که در سایر کشورها فعالیت‌های قرآنی دارند هفته‌های قرآن را در دیگر کشورها را نیز برگزار کنیم و اگر مشکلات اعتباری حل شود می‌توان جدی‌تر راه‌اندازی مجدد هفته‌های قرآنی در سایر کشورها را جدی گرفت.

فقهی‌زاده درباره لزوم احداث مکان ثابت برای نمایشگاه قرآن نیز گفت: در حال حاضر زمینه‌ها و ظرفیت موجود در سطح ملی برای احداث یک مکان ثابت برای نمایشگاه قرآن وجود ندارد لزومی هم به این موضوع نمی‌بینم چراکه نمایشگاه قرآن تنها سه هفته در سال برگزار می‌شود و اختصاص یک مکان دائمی به آن چندان توجیه ندارد. ما می‌توانستیم کمیته‌های مختلف نمایشگاه را باهم ادغام کنیم ولی صلاح دیدیم به صورت تخصصی‌تر کار شود و اگر چه شباهت‌های کاری در برخی موارد وجود دارد اما با هماهنگی خوب مدیران کمیته‌ها موازی‌کاری و همپوشانی نخواهیم داشت. امسال مجدد در 16، 17 استان کشور نمایشگاه کوچکی همزمان با نمایشگاه قرآن تهران برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت تاکید کرد: به رغم توسعه فعالیت‌ها سعی کردیم از نظر بودجه ای افزایش هزینه نداشته باشیم و از رقم سال قبل فراتر نرویم. رقم دقیق بودجه را نیز پس از نمایشگاه اعلام می‌کنیم. پرداخت مبالغ قراردادها نیز به حسن انجام کار منوط شده است در فضای مجازی نیز حضور داریم و اطلاع‌رسانی در نرم‌افزارهای سروش، گپ، بله و ایتا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. البته محدودیت‌های به وجود آ‌مده در شبکه‌های اجتماعی ما را نیز تا حدودی با مشکل اطلاع‌رسانی مواجه کرده ولی تابع قوانین رسمی دولت هستیم. زمان بازدید نمایشگاه نیز از 29 اردیبهشت تا 14 خرداد برابر با سوم ماه رمضان تا شب بیستم ماه رمضان از ساعت 5 عصر تا 12 شب خواهد بود. حد اقل پنج راهنمای اختصاصی نیز برای راهنمایی نابینایان عزیز درنظر گرفته شده است.

حجت الاسلام محمدعلی خسروی (معاون علمی نمایشگاه) نیز متذکر شد: نمایشگاه قران اگر بتواند جامعه را از نظر علمی رشد دهد و شکوفا کند ارزشمند است. متاسفانه شاهد بودیم در برخی سال‌ها حتی خرافات نیز در فعالیت‌های قرآنی و با استفاده از تقدس قرآن رواج داده می‌شد برای رسیدن به سطح قابل قبول در دو سه سال نمی‌توان کاری کرد اما خوشبختانه توانسته‌ایم مجدد اعتماد دانشمندان و علما را جلب کنیم امسال خیلی از هنرمندان خودشان برای حضور در نمایشگاه قرآن پیشقدم شدند و درخواست دادند در معاونت علمی تمام غرفه‌ها را به صورت مستمر رصد می‌کنیم و غرفه‌هایی که به شکوفایی علمی کمک کنند تجلیل می‌شوند. ما به دنبال آگاهی بخشی واقعی هستیم.

حجت الاسلام سیدحمید حسینی (معاون اجرایی نمایشگاه قرآن) نیز در خصوص نحوه تخصیص بن‌کارت‌ها و یارانه‌ها گفت: نمایشگاه امسال برنامه محور است و حمایت‌های اصلی براساس طرح‌ها و ایده‌هایی که به دست ما رسید و بررسی شد تخصیص داده شده و می‌شود علاوه بر این بن‌کارت‌های خرید نیز در باشگاه همراهان نمایشگاه تجمیع شده و با راه‌اندازی این باشگاه عزیزان شهرستانی نیز می‌توانند ثبت نام کنند و با عضویت خود از بن‌کارت‌ها استفاده کنند. فعالان قرآنی، مولفان، مترجمان و ... با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی نمایشگاه می‌توانند تا سقف یک میلیارد ریال بن کارت دریافت کرده و از محصولات فرهنگی نمایشگاه استفاده کنند. سقف مبلغی که برای بن کارت‌ها درنظر گرفته شده دو میلیارد تومان است که درصد قابل توجهی از آن به شب‌ها و هفته‌های قرآنی در استان‌ها اختصاص داده شده است.

حسینی افزود: رونمایی از یک اپلیکیشن بازی که با تکنولوژی واقعیت مجازی طراحی شده و دنیای چلچراغ هدایت نام دارد ازجمله برنامه‌های ما در نمایشگاه است این بازی به نوعی تداعی‌کننده بازی پوکومونگو است و در نمایشگاه موقعیت‌های مکانی در نظر گرفته است و بازدیدکنندگان با رسیدن به آنها سوالاتی پیدا می‌کنند که با پاسخ دادن به جایزه می‌رسند. همچنین رونمایی از نسخه احیا شده‌ی قرآن مشهد توسط هنرمند ترکیه‌ای یا رونمایی از ترجمه‌های قرآن به زبان‌های دیگر از دیگر برنامه‌های ما است. اول اسفندماه نیز اولین جشنواره کتاب سال نهج البلاغه را خواهیم داشت.

کد N1877291

وبگردی