آفتاب

اجرای سریعتر پروژه «چشمه نور» نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر مسئولان است

اجرای سریعتر پروژه «چشمه نور» نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر مسئولان است

مدیر طرح چشمه نور ایران گفت: راه‌اندازی پروژه چشمه نور می‌تواند در اعتلا و اقتدار علمی کشور بسیار حائز اهمیت باشد؛ ازاین‌رو نیروهای لازم را برای پیشبرد هر چه سریع‌تر و بهتر این طرح آموزش داده و یا در حال رایزنی با متخصصان این عرصه برای همکاری‌های بیشتر هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر جواد رحیقی در دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران که با حضور فعالان بین‌المللی و مسئولان کشوری و استانی در دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بابیان اینکه در حال حاضر بهترین متخصصان و نخبگان برای ساخت این آزمایشگاه و صنعت بزرگ علمی در حال همکاری هستند، اظهار کرد: راه‌اندازی طرح عظیم چشمه نور ایران می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را در عرصه‌های مختلف تأمین کرده لذا هدایت و کمک به مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: برای اینکه آهنگ اجرایی شدن این پروژه شتاب بیشتری پیدا کند، نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر مسئولان و مدیران کشوری و استانی هستیم.

رحیقی بیان کرد: راه‌اندازی پروژه چشمه نور می‌تواند در اعتلا و اقتدار علمی کشور بسیار حائز اهمیت باشد؛ ازاین‌رو نیروهای لازم را برای پیشبرد هر چه سریع‌تر و بهتر این طرح تربیت‌کرده و یا در حال رایزنی با متخصصان این عرصه برای همکاری‌های بیشتر هستیم.

مدیر طرح چشمه نور ایران با اشاره به اینکه تمامی مراحل پایه‌ای پروژه به مرحله تکمیل خود نزدیک شده است، عنوان کرد: ما امروز آماده ورود به جزئیات این پروژه ملی در سطح استان قزوین هستیم.

وی ادامه داد: در سطح منطقه تنها کشور عمان نظیر چنین پروژه‌ای را راه‌اندازی کرده است که برای آن هزینه‌ای بالغ‌بر 500 میلیون دلار داشته است اما اگر پروژه چشمه نور ایران راه‌اندازی شود، می‌توانیم در منطقه حرف نخست را در این زمینه بزنیم.

رحیقی بیان کرد: بی‌شک در صورت حمایت‌های لازم و ایجاد بسترهای مناسب تا سال 2025 می‌توانیم اولین نور را از پروژه چشمه نور ایران گرفته و از نتایج این طرح بزرگ بهره‌مند شویم.

مدیر طرح چشمه نور ایران در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان کشوری و استان قزوین خواهانم که رغبت بیشتری را برای فعالیت‌های علمی داشته باشند و به شتاب هر چه بیشتر این پروژه عظیم کمک کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش متخصصان و نخبگان داخلی و بین‌المللی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه کارکردهای چشمه نور در ایران پرداختند.

«طرح شتابگر ملی» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور در مجموعه‌ای به نام «چشمه نور» در شمال شهر قزوین اجرا می‌شود. این طرح در اواخر سال 1388 در ابتدا با تشکیل کمیته اجرایی طرح فعالیت خود را آغاز کرد؛ مطالعات و مشورت‌هایی که در کمیته اجرایی طرح در سال 1389 انجام شد، نشان داد که به دلیل تحقیقات متنوعی که در علوم روز می‌توان انجام داد، شتابگر سنکروترون الکترون، بهترین گزینه به عنوان شتابگر ملی در کشور خواهد بود.

از این رو شتابگر سنکروترون الکترون که بوسیله آن می‌توان باریکه فوتونی با شدت بسیار زیاد و در محدوده طول موج مادون قرمز تا اشعه X سخت تولید کرد به عنوان شتابگر ملی ایران انتخاب شد. این شتابگر به دلیل تابش فوتونی شدیدی که در آن تولید می‌شود، «چشمه‌ی نور» نامیده می‌شود؛ لذا پس از آن نام طرح شتابگر ملی ایران به طرح چشمه‌ نور ایران تغییر یافت تا بتوان ماهیت شتابگر مورد نظر را بهتر بیان کرد. با تشکیل گروه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی، فعالیت‌های مطالعاتی و انجام طراحی‌های اولیه و مفهومی طرح، آغاز شده است.

شتابگر ملی به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ علمی با تمرکز بر روی پرتوهای سیکلوترون (پرتوهای نوری بسیار درخشنده) راه را برای اجرای تحقیقات رشته‌های مختلف هموار می‌کند. حوزه‌های مختلف پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، کشاورزی، داروسازی، صنعت و غیره در طرح شتابگر ملی توسعه می‌یابند.

این طرح، مجتمع بزرگی از شتابگرهای پیچیده، ابزارهای تجربی و آزمایشگاه‌های متنوع است که در دهه‌های آینده نیروی محرکه اصلی برای رسیدن به اهداف علمی و مهندسی مهم کشور خواهد بود. به نقل از وبگاه رسمی چشمه نور ایران، این طرح ملی اولین تسهیلات آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ برای پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در ایران است و انتظار می‌رود پس از تاسیس آزمایشگاه، سالانه هزاران دانشمند و محقق از این آزمایشگاه ملی در تحقیقات خود استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N1877118

وبگردی