آفتاب

ضرورت برخورد قاطع با تبلیغات داروهای غیرمجاز در فضای مجازی

ضرورت برخورد قاطع با تبلیغات داروهای غیرمجاز در فضای مجازی

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: با تبلیغات داروهای غیرمجاز در فضای مجازی، برخورد قاطع شود.

به گزارش وبدا، سید حسن هاشمی در حاشیه بیست و پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای بهداشت و درمان ناجا، درباره عرضه داروهای تقلبی در فضای مجازی افزود: در فضای مجازی تبلیغات تقلبی در مورد داروها، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی وجود دارد که در این زمینه باید وزارت ارتباطات و پلیس فتا و از همه مهمتر قوه قضاییه اقدامات بازدارنده را انجام دهند و به شکلی قاطعانه با متخلفان برخورد کنند.

وزير بهداشت با بیان اینکه اطلاع رسانی برای حضور نیروهای امدادی و پلیس برای کمک رسانی به مردم، از طریق یک شماره واحد، بهتر از پراکندگی و وجود شماره‌های مختلف است، گفت: یکسان ‌سازی شماره‌‌های امدادی نیازمند مصوبه مجلس است و ما طرفدار این ایده هستیم.

وي گفت: تفاهم‌ نامه‌ ای که بین نیروی انتظامی و وزارت بهداشت به امضا رسید، عمدتا موارد مختلفی همچون پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین پیشگیری از سرایت بیماری‌هایی که ممکن است از مهاجرینی که از مرزها به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند را شامل می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه، بین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی، همکاری‌های گسترده تری در حیطه مبارزه با قاچاق دارو، مبارزه با اعتیاد و عوامل تشدید کننده آسیب‌‌های اجتماعی نیز وجود دارد، همچنین برخورد با تبلیغات خلاف و اغواکننده راجع به اثربخشی دارو، واکسن و مکمل‌ها و ملزومات پزشکی، از جمله مواردی است که پلیس می‌‌تواند با همکاری وزارت بهداشت اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نیروی انتظامی در حوزه اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و مرزنشین کمک‌های شایانی ارائه داده است، گفت: اداره بیمارستان‌‌ها و پلی کلینیک‌‌های نیروی انتظامی در سطح کشور نمود واقعی خدمات اجتماعی نیروی انتظامی به مردم است و همچنین مراقبت از پرسنل و همکاران ما در اورژانس و مراکز درمانی از جمله مواردی است که پلیس در این تعهدنامه انجام خواهد داد.

هاشمی با بیان اینکه چنانچه مدیریت‌ها به ویژه در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس‌های اجتماعی، یکپارچه تر باشد، موفق‌تر عمل خواهیم کرد، درخصوص تعهدات وزارت بهداشت در این تفاهم نامه خاطرنشان کرد: در قالب این تفاهم‌‌نامه‌ تعهداتی را به پلیس داده‌ ایم و بدون کمک نمی‌توانیم از نیروی انتظامی فقط توقع داشته باشیم، بنابراین موظف هستیم، خدماتی را برای بهداشت و درمان ناجا فراهم کرده و در کمک به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های ناجا از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وزیر بهداشت درخصوص یکسان ‌سازی شماره‌‌های امدادی همچون ۱۱۵ و ۱۱۰، گفت: دو یا سه دهه گذشته در این خصوص، صحبت‌‌هایی شده است و اتفاقا تجربه موفق بین‌ المللی هم وجود دارد و انتظار می‌‌رود که دستگاه‌‌هایی همچون راهداری، هلال احمر، بهداشت و درمان، پلیس، آتش نشانی و اورژانس، همگی یک واحد شماره داشته باشند و تمامی این نهادها با یک تولیت با مردم در ارتباط بوده و خدمات امدادی را ارائه کنند.

هاشمی، با بیان اینکه در این زمینه طرح‌‌های مختلفی هم وجود داشته و پیشنهادات خوبی هم از سوی نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف دولت مطرح شده است، تصریح کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت از طرفداران این ایده هستیم و امیدواریم که اجرایی شود، اما یکسان ‌سازی شماره‌ های امدادی نیازمند مصوبه مجلس است و امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وزیربهداشت ادامه داد: البته این اقدام را می‌توان از یک گوشه آغاز کرد و اورژانس کشور و پلیس باهم هماهنگ شوند و با یک شماره واحد عوامل اورژانس و پلیس بتوانند از حادثه ‌ای باخبر شده و به محل حادثه بروند، درمجموع اطلاع رسانی برای حضور نیروهای امدادی و پلیس از طریق یک شماره بهتر از پراکندگی و وجود شماره‌های مختلف در این زمینه است.

وزیر بهداشت درخصوص عرضه داروهای نایاب در منطقه ناصرخسرو و خدمات پلیس در این رابطه اظهارداشت: موضوع ناصرخسرو، موضوع جدیدی نیست و تا جایی که اطلاع داریم، جنس کارشان تغییر کرده است و دیگر داروهای رسمی که در فهرست دارویی کشور باشد در ناصرخسرو وجود ندارد و داروهایی که فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و قاچاق هستند، در این محل عرضه می ‌شود و جزو داروهایی به حساب می ‌آیند که اصالت ‌شان از سوی وزارت بهداشت تایید نشده است.

هاشمی در این خصوص ادامه داد: هر دارویی که از مبادی قانونی تهیه می‌شود، دارای هولوگرام اصالت دارو است، که با استفاده از آن می‌توان از قیمت، اصالت و سلامت دارو اطمینان پیدا کرد، درحال حاضر 70 درصد داروهای رسمی در کشور دارای برچسب اصالت دارو است و تا پایان سال برای تمامی داروها این فرصت فراهم خواهد شد.

وزیربهداشت تاکید کرد: به جز داروهای خارج از فهرست و مکمل‌‌هایی که به داخل کشور قاچاق می‌‌شود، فعلا و در آینده در حوزه دارو مشکلی وجود ندارد، اکثر مکمل‌‌هایی که قاچاق می‌‌شوند نیز در داخل کشور ساخته می‌شوند، بنابراین حمایت از تولید داخل وظیفه همه است و انتظار داریم پلیس با موارد قاچاق برخورد کند.

کد N1876756

وبگردی