آفتاب

فیلم| نتایج اولیه انتخابات عراق؛ کدام جناح پیشتاز است؟ ساز مخالف کردها

فیلم| نتایج اولیه انتخابات عراق؛ کدام جناح پیشتاز است؟ ساز مخالف کردها

چهار حزب کرد با رد روند انتخابات خواستار برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم کردستان عراق، کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نتایج اولیه شمارش آرا در برخی از شهر های عراق خبر از پیشتازی مقتدی صدر و العبادی می دهد، این در حالی است که چهار حزب اصلی کرکوک خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده اند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة،‌ نتایج اولیه انتخابات عراق نشان داد، طبق شمارش آرای انتخابات پارلمانی روز شنبه عراق تاکنون ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق پیشتاز است. این ائتلاف نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از آن لیست "السائرون" به رهبری مقتدی صدر در راس است. این لیست در شهرهای جنوبی که شیعه نشین هستند پیشتاز بوده است و با ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری رقابت کرده است.

در حالی که در کردستان عراق نیز لیست "الجیل الجدید" بر فراکسیون‌های سیاسی دیگر نظیر تغییر،‌ جنبش دموکراسی و عدلات به رهبری برهم صالح در اربیل و کرکوک پیشی گرفته است. در حالی که دو حزب اصلی یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق همچنان جایگاه خود را در صدر حفظ  کرده‌اند.

گزارش‌های محلی حکایت از این دارند که میزان رای گیری در اقلیم کردستان عراق در شمال کشور بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود، زیرا کردها تلاش دارند تا می‌توانند کرسی‌های خود در پارلمان فدرال در بغداد حفظ کنند.

طبق گزارش‌های غیررسمی،‌ استان‌های اقلیم کردستان عراق بالاترین میزان مشارکت را در بین استان‌های عراق ثبت کردند، به طوریکه در استان اربیل میزان مشارکت ۵۵ درصد و در سلیمانیه ۵۲ درصد بود در حالی در دهوک میزان مشارکت ۶۹ درصد اعلام شد.

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلا تحت کنترل داعش بوده‌اند در حالی که بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

فرماندهان امنیتی عراق در تمامی استان‌ها موفقیت طرح‌های امنیتی در نظر گرفته شده را اعلام کردند. به رغم تهدیدی که داعش کرده بود اما هیچ حمله‌ای به رای دهندگان و مراکز اخذ رای رخ نداد.

در پی بالا گرفتن اختلافات بین احزاب، استاندار کرکوک قانون منع آمد و شد را برقرار و دستور شمارش دستی مجدد آرا را در این استان صادر کرد.

وی اظهار داشت، شمارش الکترونیکی آرا نتایجی غیرمنطقی را رقم زده است.

راکان الجبوری، استاندار این منطقه شمالی غنی از نفت قانون منع آمد و شد را از نیمه شب گذشته تا شش صبح امروز اعلام کرد تا از هرگونه تنش نژادی و طایفه‌ای بین کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها اجتناب شود.

چهار حزب کرد عراق خواستار برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم و کرکوک شدند

در همین حال چهار حزب کرد با رد روند انتخابات خواستار برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم کردستان عراق، کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند.

شبکه سومریه نیوز عراق، گزارش داد: جنبش تغییر، ائتلاف دموکراسی و عدالت، جماعت اسلامی و اتحادیه اسلامی کردستان در بیانیه‌ای مشترک روند انتخابات و نتایج آن را رد کردند و گفتند به آن پایبند نیستند.

این احزاب خواستار برگزاری مجدد انتحابات در اقلیم کردستان، کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند.

العالم نیز گزارش داد، اختلاف بر سر نتایج اولیه آرا در کردستان عراق به درگیری کشیده شد و برخی احزاب خواستار بازشماری دستی آرا شدند.

احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان عراق، اتحادیه اسلامی کردستان عراق، ائتلافی برای دموکراسی و عدالت و حزب دموکرات کردستان عراق با رد نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق در سلیمانیه خواهان بازشماری دستی نتایج از سوی کمیسیون عالی انتخابات عراق شدند.

این احزاب اتحادیه میهنی کردستان عراق را متهم به تقلب گسترده در انتخابات این استان کردند.

همزمان با این درخواست، نیروهای ویژه امنیتی مقر اصلی جنبش تغییر را در استان سلیمانیه محاصره کرده و به گفته برخی منابع محلی، به سوی حاضران در این مرکز حزبی تیراندازی کردند.

این نیروها در پی استقرار در این منطقه خواهان پراکنده شدن اعضای حزب جنبش تغییر شدند.

این اقدام نیروهای امنیتی واکنش نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق را به همراه داشت.

او با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به اتفاقات رخ داده در سلیمانیه خواهان پرهیز نیروهای امنیتی از تنش شده و تأکید کرد این نیروها باید مقر جنبش تغییر را ترک کنند.

پیشتازی ائتلاف‌های النصر و الفتح در بصره

شبکه تلويزيوني العالم، در گزارشی از وضعیت نتایج انتخابات عراق گزارش داده است:  شمارش اوليه آراي انتخابات پارلماني عراق از پيشتازي به ترتيب ائتلاف هاي النصر (به رياست حيدر العبادي)؛ الفتح (به رياست هادي العامري) ؛ سائرون (وابسته به مقتدي صدر) و دولت قانون (به رياست نوري المالکي) در استان بصره خبر مي دهند. در استان نينوي نيز ائتلاف "نينوي هويتنا" و "النصر" به ترتيب پيشتاز هستند.

نتايج شمارش اوليه آراي انتخابات پارلماني عراق در منطقه کردستان از پيشتازي حزب اتحاديه ميهني کردستان در دو استان سليمانيه و حلبچه و پيشتازي حزب دمکرات کردستان در دو استان اربيل و دهوک حکايت دارد.

مشارکت در انتخابات عراق بيش از 44 درصد اعلام شد


 کميسارياي عالي انتخابات عراق با اعلام حضور بيش از 10 ميليون عراقي در پاي صندوق هاي انتخابات پارلماني، ميزان مشارکت مردم را در اين انتخابات را تا کنون بيش از 44 درصد ارزيابي کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني العراقيه، کميسارياي عالي انتخابات عراق در نشستي خبري به تشريح جزئيات برگزاري انتخابات و ميزان مشارکت مردم در انتخابات پارلماني پرداخت.

يکي از نمايندگان اين کميساريا در سخناني گفت: انتخابات پارلماني سال 2018 روز شنبه با موفقيت برگزار شد و ما مشارکت گسترده در اين انتخابات را به ملت بزرگ عراق تبريک مي گوييم. همچنين از همه نيروهاي امنيتي قهرمان که نقش فعالي در تأمين امنيت نامزدها و رأي دهندگان داشتند و در راستاي اجراي تدابير سه گانه کميسارياي عالي انتخابات تلاش کردند تشکر مي کنيم. ملت عراق پس از برچيده شدن حضور گروه تروريستي داعش و آزادسازي همه مناطق عراق از چنگال اين گروه، امروز در اين کارزار دموکراتيک به موفقيت بزرگي دست يافت و نقشه سياسي برقراري ثبات در تمام عرصه هاي اقتصادي و سياسي کشور را ترسيم کرد. کسب اين دستاورد بزرگ را به فرزندان ملت عراق تبريک مي گوييم و ان شاء الله اين دستاورد گشايش اوضاع سياسي و اقتصادي را به ارمغان خواهد آورد.

در ادامه رياض البدران عضو ديگر کميسارياي عالي انتخابات در خصوص ميزان مشارکت مردم در انتخابات پارلماني عراق گفت:

ملت عراق با مشارکت گسترده و خوب خود در انتخابات پارلماني ثابت کرد ملتي است که کشورش را دوست دارد و تمايل دارد روند سياسي و دموکراتيک را از راه مشارکت در رأي گيري تقويت و تثبيت کند.

تعداد افراد واجد شرايط در سراسر عراق 24 ميليون و 352 هزار و 253 نفر بودند. مجموع حوزه هاي انتخاباتي در سراسر عراق 54 هزار 668 حوزه بود که تا کنون آراي 51 هزار و 21 حوزه را دريافت کرده ايم و 4 هزار و 321 حوزه باقي مانده است. بر اين اساس از مجموع 92 درصد برگه هاي اخذ و دريافت شده در حوزه هاي انتخابيه، 10 ميليون و 840 هزار و 989 نفر آراي خود را به صندوق انداختند. شمار رأي دهندگان در حوزه هاي خارج از عراق نيز 179 هزار و 329 نفر بود.

از اين رو تا اين لحظه ميزان مشارکت مردم عراق در اين انتخابات 44.52 درصد است که نتيجه قابل قبول و خوبي است و به اميد خدا روند دريافت و شمارش آراي ساير حوزه ها در سريع ترين زمان ممکن به انجام خواهد رسيد. از همه طرف هايي که در موفقيت برگزاري انتخابات مشارکت داشتند، خصوصا کميته عالي امنيتي انتخابات و رسانه ها و به ويژه شبکه تلويزيوني العراقيه تشکر مي کنم. همچنين از همه اعضاي کميسارياي عالي انتخابات و افراد مستقر در حوزه هاي اخذ رأي که شبانه روزي براي موفقيت روند برگزاري دموکراتيک انتخابات تلاش کردند تشکر مي کنم.

وي افزود: ما در عراق از سيستم الکترونيکي رأي گيري و شمارش آراي الکترونيکي در انتخابات استفاده کرديم و با اين اقدام در منطقه پيشگام هستيم و ان شاء الله نتايج انتخابات به تولد پارلمان و دولت جديد منجر خواهد شد.


البدران در مورد مشکلات به وجود آمده در جريان روند اخذ رأي در کرکوک گفت:
اين مسائل جدي نبود و چنين حوادثي در همه جاي دنيا طبيعي است. روند برگزاري انتخابات در استان کرکوک به صورت دموکراتيک و بدون هيچ مشکل خاصي برگزار شد.

کميسارياي عالي انتخابات ساز و کاري را براي دريافت شکايت هاي همه جريان ها و احزاب سياسي انديشه است و ما آماده هستيم اين شکايت ها را دريافت و بررسي کنيم. اوضاع در استان کرکوک و همه استان هاي ديگر عراق تحت کنترل است و روند انتخابات با موفقيت به پايان رسيده است. ان شاء الله روند ارسال آراي اخذ شده از سراسر کشور تا روز دوشنبه تکميل مي شود.

وي در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص تقلب برنامه ريزي شده در انتخابات گفت: همه اخبار منتشر شده در رسانه ها در مورد دستکاري آراي انتخاباتي و تقلب کاملا بي اساس است و برخي از طرف ها که نمي خواهم از آنها اسم ببرم تلاش مي کنند از راه انتشار اين شايعات افکار عمومي را دچار تشويش کنند و من از اين تريبون به همه مردم اطمينان مي دهم اوضاع تحت کنترل است و نتايج پاياني، نمود واقعي خواست رأي دهندگان خواهد بود. نتايج اعلام شده در برخي از حوزه ها نيز غير نهايي است و نتايج نهايي از سوي کميسارياي عالي انتخابات و کنفرانس خبري رسمي اعلام خواهد شد.

استاندار کرکوک عراق دستور بازشماري دستي آراء در اين استان را صادر کرد


 ­استاندار کرکوک عراق روز شنبه قانون منع آمد و شد را در اين استان اعلام و دستور بازشماري دستي آراء در انتخابات پارلماني را صادر و اعلام کرد سامانه الکترونيکي شمارش آراء نتايج « غير منطقي » به همراه داشته است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از کرکوک، راکان الجبوري استاندار استان نفت خيز کرکوک قانون منع رفت و آمد از اواسط شب تا ساعت شش صبح را براي جلوگيري از هرگونه تنش و درگيري قومي يا طايفه اي ميان کردها، عرب ها و ترکمان ها اعلام کرد.
الجبوري در بيانيه خود هيچ توضيحي درباره جزئيات مربوط به سامانه الکترونيکي شمارش آراء نداد.

حيدر العبادي: نيروهاي امنيتي عراق با محافظت از شهروندان در روز انتخابات، پيروزي ديگري را رقم زدند



نخست وزير عراق اعلام کرد استان هاي آزاد شده براي نخستين بار صحنه عمليات انتخابات آزاد پس از شکست تروريست هاي وهابي صهيونيستي داعش بود.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک ، حيدر العبادي در بيانيه اي که پايگاه اينترنتي السومريه نيوز آن را منتشر کرد اعلام کرد: « به لطف خداوند عمليات راي گيري در عموم استان هاي عراق پايان يافت و مردم عزيز کشور توانستند با آزادي و در امنيت نمايندگان خود را انتخاب کنند.»

العبادي افزود استان هاي آزاد شده براي نخستين بار شاهد عمليات راي گيري آزاد پس از پيروزي بزرگ و شکست داعش بود.
وي اظهار داشت نيروهاي قهرمان ما پيروزي ديگري را با حمايت از دموکراسي محقق کردند و توانستند از شهروندان در مراکز راي گيري مستقر در مناطق مختلف عراق حمايت و محافظت کنند و تلاش هاي تروريست ها را براي ايجاد بي ثباتي و برهم زدن امنيت عراق ناکام گذارند. روز برگزاري انتخابات پارلماني روزي تاريخي بود که براي همه مردم عراق در امنيت و آرامش سپري شد.

نخست وزير عراق ار دستگاه هاي امنيتي و دولتي تقدير و تمجيد کرد و اظهار داشت مي خواهم از نيروهاي قهرمان و دستگاه هاي دولتي و نهادهاي کشور و همچنين رسانه ها و همه کساني که در زمينه موفقيت عمليات انتخاباتي نقش ايفا کردند قدرداني کنم و به همه آن ها درود مي فرستم.

هشدارهاي امنيتي سفارت آمريکا در مشارکت اندک تأثير داشت

شبکه تلويزيوني الميادين در خبري به نقل از عباس الموسوي سخنگوي ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: هشدارهاي امنيتي سفارت آمريکا در ميزان مشارکت اندک مردم در انتخابات تأثير داشت.

منابع: تصاویر از رویترز/ فیلم از خبرگزاری صداوسیما

 

Video/Audio Link

 

52310

کد N1876315

وبگردی