آفتاب

پارک علوم جهاد دانشگاهی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی در حوزه فناوری‌های نرم است

پارک علوم جهاد دانشگاهی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی در حوزه فناوری‌های نرم است

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به سوابق این نهاد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و فناوری، گفت: پارک‌ علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دارای ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی کشور در حوزه فناوری‌های نرم است.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی روز شنبه، 22 اردیبهشت ماه در افتتاحیه پارک علوم و فناوری‌های نرم در دانشگاه علم و فرهنگ که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: فناوری‌ها به دو نوع سخت و نرم تقسیم می‌شوند؛ فناوری‌های نرم شامل فناوری اطلاعات و صنایع فرهنگی از جمله کتاب و سایر صنایعی است که در این حوزه قرار می‌گیرند که کاربردهای گسترده آن‌ها در حال توسعه است و به علت رابطه عمیقی که با انسان، فرهنگ و اقتصاد دارند، باید مورد توجه و اهمیت قرار بگیرند و تلاش شود که استعدادهای مردم ما در این زمینه شکوفا شود.

وی با اشاره به سوابق جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ و فناوری، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی از زمان شروع کار خودش این حوزه را در حوزه فعالیت‌های خود قرار داده است، برای مثال پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده گردشگری، دانشکده گردشگری، سازمان فعالیت‌های قرآنی، سه رسانه از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در طول سال‌های اخیر قرار دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: جهاد با تجربه‌ای که در تاسیس دو پارک علم و فناوری و 21 مرکز رشد داشته، تصمیم گرفت پس از تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به قصد کمک به صنایع نرم و فرهنگی در این زمینه فعالیت کند. آن‌ها نیز پس از بررسی این پیشنهاد تشخیص دادند که استعداد این کار در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

طیبی افزود: همزمان در مورد این طرح با وزارت علوم نیز صحبت کردیم که در آن‌جا نیز این طرح مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب در شورای گسترش، مجوز ایجاد پارک به جهاد داده شد.

وی یادآور شد: علاوه بر سوابقی که ذکر شد، گستره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور چه در دانشگاه‌ها و چه در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی در استان البرز از عوامل واگذاری مجوز برای فعالیت‌های آینده به جهاد دانشگاهی بودند.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهارکرد: در مورد فناوری‌ها، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد بحث فراهم بودن زیست‌بوم و اکوسیستم است. اگر زیست‌بوم در همه اجزای کشور برقرار نباشد، حتی اگر بهترین پارک‌ها را هم ایجاد کنیم، باز هم بهره لازم را از آن‌ها نمی‌بریم.

طیبی تاکید کرد: توسعه دانش‌بنیان یعنی اینکه علم و کاربردی کردن آن در حوزه فناوری و نوآوری، مبنای توسعه اقتصادی ما قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: ما نیاز داریم که در دیدگاه مدیرانمان تحولی ایجاد شود و دیدگاه آنان از اقتصاد منبع‌بنیان به دانش‌بنیان تبدیل شود، زیرا پول نفت باعث شده دیدگاه مدیرانمان بیشتر منبع‌بنیان باشد و نیازها را از خارج از کشور تامین کنند؛ چه نیازهای فناورانه و چه نیازهای تجهیزاتی.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: ما باید خودمان تولید علم و فناوری کنیم و توان تولید اکثر فناوری‌ها را نیز در کشور داریم، دیگر این که می‌توانیم انتقال فناوری نیز انجام دهیم و فناوری‌ها را از خارج از کشور به داخل وارد کرده و ارتقاء دهیم.

طیبی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی درازمدت در کشور، اظهارکرد: تولید و یا انتقال فناوری زمانی اتفاق می‌افتد که کشور بتواند یک برنامه‌ریزی جامع و دراز مدت انجام دهد تا نوعی وحدت و همدلی برقرار شده و دعواهای داخلی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند در عمر چهار تا هشت ساله خود مشکلات را حل کند و ما به یک برنامه‌ریزی دراز مدت نیاز داریم تا در برنامه‌ریزی به وحدت برسیم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: شخصا به عنوان کسی که 36 سال تجربه فعالیت در حوزه علم و فناوری دارد، فکر می‌کنم که با 10 ساله برنامه‌ریزی درست می‌توانیم کشور را به وضعیت بسیار خوبی برسانیم.

طیبی در پایان بیان کرد: مشکل ما، آمریکا نیست. مشکل ما وحدت و همدلی‌ است که باید در کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N1876208

وبگردی