آفتاب

اپوزیسیون نیستیم دلمان برای فرهنگ ایرانی می‌سوزد/در برنامه «ساعت بیست و پنج» مطرح شد

اپوزیسیون نیستیم دلمان برای فرهنگ ایرانی می‌سوزد/در برنامه «ساعت بیست و پنج» مطرح شد

به گزارش ایلنا، برنامه تلویزیونی «ساعت بیست و پنج»، شامگاه گذشته، جمعه 21 اردیبهشت با حضور صادق چراغی (نوازنده، آهنگساز و مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی) روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. در این برنامه قرار بود سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز حضور داشته باشد که به دلیل کسالت نتوانست. موضوع برنامه این هفته بحث پیرامون موسیقی نواحی، جایگاه آن در رسانه و برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی بود.

افزایش تعداد مهمانان

صادق چراغی در خصوص روند برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: سال گذشته در این جشنواره حدود 150 نفر مهمان از نواحی مختلف ایران شرکت داشتند و امسال این تعداد به 200 نفر رسید. امور اجرایی این جشنواره بر عهده عزیزان کرمانی بود که به خوبی از پس آن برآمدند. البته همیشه در هر برنامه‌ای یک سری کاستی وجود دارد. آن‌چه به عنوان دستمزد به این هنرمندان پرداخت می‌شود واقعا ناچیز است و در موسیقی نواحی همیشه کمبود بودجه وجود داشته است.

بودجه جشنواره نواحی را شفاف‌سازی کردیم

او افزود: برخلاف سایر جشنواره‌‎ها ما اسرار مگویی نداریم و از همان ابتدا اعلام کردیم که بودجه کل جشنواره 600 میلیون است. رقمی که سال گذشته 500 میلیون بود. نحوه هزینه کردن را هم اعلام کردیم و از ابتدا شفاف‌سازی شد. دستمزدی که به نوازندگان محلی داده می‌شود دستمزد واقعی نیست و این دوستان اگر به این جشنواره می‌آیند، صرفا به خاطر عشق‌شان به حرفه‌شان است. امسال سعی کردیم جایی که این عزیزان در آن اسکان پیدا می‌کنند از دوره‌های قبل بهتر باشد و بهترین هتل کرمان را به این امر اختصاص دادیم. هدف ما این بود که در جمعی که هستیم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

یکی از مشکلات اساسی نشان ندادن ساز در سیما است

این  آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی در بیان مشکلات پیشروی موسیقی نواحی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد نشان ندادن ساز است که ضربه بزرگی به موسیقی نواحی می‌زند. به طور مثال در سرحدات بلوچستان یک بلوچ به ساز گیتار علاقه نشان می‌دهد کما اینکه همین فرد ممکن است به ساز رباب که ساز مادری اوست علاقه نشان ندهد. زنده یاد لطفی می‌گفت وقتی فردی چیزی را ندیده نمی‌توان به او گفت که چرا دلت برای آن چیز تنگ نمی‌شود؛ زیرا آن را ندیده است. وقتی جوان ایرانی ساز را نمی‌بیند و از طرفی هجوم امواج ماهواره را داریم اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

اپوزیسیون نیستیم دلمان برای فرهنگ ایرانی می‌سوزد

او افزود: مسئولین باید ما را یاری دهند و متوجه شوند که ما اپوزیسیون نیستیم و تنها دلمان برای این فرهنگ می‌سوزد.

در ادامه امیرحسین مدرس، مجری برنامه از صادق چراغی پرسید جشنواره موسیقی نواحی در این دوره به صورت رقابتی برگزار می‌شود یا خیر؟ و او در پاسخ گفت: تصمیم گرفتیم رقابتی نباشد. زمانی این جشنواره می‌تواند رقابتی باشد که فردی را که برمی‌گزینیم بتوانیم یاری دهیم در حالی که این امر در این جشنواره به دلیل نبود امکانات، شدنی نیست.

سهم هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه محدود است

او افزود: شوربختانه ما هنوز با مسائل اصلی درگیر هستیم. سهم هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه به چه میزان است؟! گرایش عامه به موسیقی‌های دیگر حتی در میان مدیران ما هم به چشم می‌خورد. معتقدم ضرورت دارد انسجام و هم‌افزایی بین هنرمندان ایجاد شود و ما نباید تنها شعار بدهیم.   

مسئولین گاهی عوام هستند

امیرحسین مدرس در این باره اظهار کرد که سهم موسیقی نواحی از کنسرت‌ها هم بسیار کم است و چراغی در تکمیل صحبت او گفت: جشنواره باعث دلگرمی این هنرمندان می‌شود. به عنوان مثال، سال گذشته در طول جشنواره در فضای باز پارک مادر کرمان اجرا داشتیم. مردم در این پارک جمع شده بودند و تا ساعت دو و نیم نیمه شب از این موسیقی لذت می‌بردند. یعنی تنها این موسیقی پاپ نیست که طرفدار دارد. متاسفانه گاهی مسئولین ما هم از عوام هستند و برداشت درست از فرهنگ ندارند.

چاپ کتاب منظومه‌خوانی حاصل تلاش جشنواره نواحی سال گذشته

در ادامه امیرحسین مدرس از صادق چراغی پرسید در این دوره از جشنواره تا چه میزان شاهد کارهای جدید هستیم و او گفت: امسال در فراخوان دو موضوع اعلام شده است. یکی ساخته‌های حماسی و دیگر این که هنرمندان می‌توانند با ساخته‌های خود شرکت کنند به شرطی که بر مبنای الگویی باشد که با موسیقی نواحی منطقه خودشان هماهنگ باشد. امسال برخی از گروه‌ها در ترکیب سازها آزادی بیشتری دارند، به طور مثال کمتر سالی بود که در موسیقی خراسان دو ساز رباب شرکت کنند اما امسال شاهد این اتفاق خواهیم بود. شاید بهتر باشد سیاستگذاری‌های این چنینی در جشنواره‌های منطقه‌ای بیشتر شود. امسال جشنواره سورناوا را در شهر ایلام داشتیم و می‌توانستیم روی یک ساز متمرکز شویم. اما جشنواره کرمان جشنواره کشوری است. وقتی رویدادی به این بزرگی اتفاق می‌افتد پتانسیل بزرگی چه به لحاظ گردشگری و چه به لحاظ  فرهنگی است. لذا نیاز است این جشنواره جدی‌تر برگزار و جدی‌تر در نظر گرفته شود.

کد N1876025

وبگردی