آفتاب

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان/ارتباط دانشگاه با جامعه نابسامان است

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان/ارتباط دانشگاه با جامعه نابسامان است

رییس دانشگاه زنجان از راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مرکز در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه و افزایش جذب دانشجوی خارجی در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر محسن نجفیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب گزارشی از وضعیت فعلی دانشگاه زنجان ارائه داد و اظهار کرد: در حال حاضر 4 دانشکده(علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی) یک پژوهشکده و مرکز رشد و 38 گروه آموزشی در این دانشگاه وجود دارد که با 396 عضو هیات علمی به بیش از 9 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت‌های علمی و آموزشی ارائه می‌کنند.

وی در ادامه نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی در دانشگاه زنجان را یک به 25 دانست و تصریح کرد: خوشبختانه این دانشگاه در حوزه دانشجویی نیز توانسته است تمامی متقاضیان خوابگاه را اسکان دهد و در حال حاضر 2300 دانشجوی دختر و 2100 دانشجوی پسر در خوابگاه‌های دانشگاه زنجان اسکان داده شده است و فقط یک خوابگاه در دانشگاه زنجان با ظرفیت 500 نفر خودگردان است، سایر خوابگاه‌های دانشگاه با رتبه‌های 3 و 4 در سطح بندی وزارت علوم جزو خوابگاه‌های دولتی به حساب می‌آیند.

دکتر نجفیان با اشاره به تخصیص کامل بودجه دانشگاه زنجان در سال گذشته، گفت: تخصیص کامل بودجه دانشگاه‌ها به ویژه در بخش عمرانی از موارد بسیار نادر به شمار می‌رود که طی دو سال اخیر اتفاق افتاده است، بر این اساس سال گذشته بودجه دانشگاه زنجان کامل پرداخت شد این در حالی است که بودجه عمرانی این استان تخصیص 47 درصد داشته است.

درآمد حدود 3 میلیاردی دانشگاه زنجان از قراردادهای پژوهشی

رییس دانشگاه زنجان همچنین با تاکید بر اینکه 11 تا 12 درصد هزینه‌های این دانشگاه از سوی درآمدهای اختصاصی تامین می شود، افزود: حدود 11 میلیارد تومان در سال گذشته بودجه دانشگاه زنجان بود که 11 تا 12 درصد یعنی دو میلیارد و 700 میلیون تومان از هزینه‌های دانشگاه از طریق درآمدهای اختصاصی و قراردادهای پژوهشی تامین شده است.

وی با تاکید در ادامه ارتباط دانشگاه‌ها با شبکه جامعه را بسیار نابسامان توصیف کرد و گفت: یکی از راه‌های تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع این است که بین دانشگاه و شبکه جامعه این ارتباط وجود داشته باشد، متاسفانه در حال حاضر این ارتباط نه در بین جامعه و نه با صنایع آنطور که مورد نظر است وجود ندارد.

دکتر نجفیان با اشاره به فعالیت چهار تشکل سیاسی در دانشگاه زنجان،‌اظهار کرد: خوشبختانه فضای خوبی برای فعالیت تشکل‌های سیاسی در دانشگاه وجود دارد بطوریکه که علاوه بر بسیج دانشجویی که فراتشکلی است، چهار تشکل سیاسی در دانشگاه فعالیت مفید دارند و تقریبا بیش از 90 درصد درخواست‌های آنها با موافقت دانشگاه مواجه می شود. بطوریکه در طول سال گذشته بیش از 700 برنامه در دانشگاه به شکل های مختلف از سوی این تشکل‌ها برگزار شد.

رییس دانشگاه زنجان همچنین به مهم ترین برنامه‌های این دانشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد شرکت‌ها دانش‌بنیان از 29 شرکت فعلی، اتمام پروژه‌های عمرانی دانشگاه و افزایش بودجه 6 میلیاردی این پروژه‌ها از 6 به 20 میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی دانشگاه، راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای،‌ میزبانی کنفرانس 2020 و سومین همایش بین‌المللی مدیریت سبز  دانشگاه‌ها،‌ افزایش فرصت‌های مطالعاتی،‌ گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان به منظور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و جذب دانشجوی خارجی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه زنجان در سال جاری است.

انتهای پیام

کد N1875797

وبگردی