آفتاب

نخبگان کردستانی می‌توانند در توسعه پایدار استان نقش آفرینی کنند

نخبگان کردستانی می‌توانند در توسعه پایدار استان نقش آفرینی کنند

معاون بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به اینکه نقش دانش در توسعه پایدار، به نخبگان وابسته است، گفت: نخبگان استان کردستان می‌توانند در توسعه پایدار استان نقش آفرینی کنند.

مهدی عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نخبگان در طراحی فرآیندهای مبتنی بر توسعه یک جامعه نقش بنیادی و اساسی ایفا می‌کنند که با اتکا بر علم و ظرفیت و توانایی علمی خود منشا دگرگونی عظیمی در جامعه می شوند.

وی با اشاره به اینکه نخبگان از طریق تصمیمات خود الگوسازی، علم، افکار و اندیشه‌های خود باعث نوآوری و توسعه فرهنگی متناسب با شرایط و نیاز جامعه می‌شوند، افزود: اکنون همه بر این باورند که مبنای هر توسعه و زیربنای توسعه حقیقی و پایدار، توسعه فرهنگی است، بنابراین نقش دانش در توسعه پایدار، به نخبگان وابسته است.

معاون بنیاد نخبگان استان کردستان ادامه داد: نخبگان علمی و فکری می‌توانند تغییرات شگرفی در فرهنگ جامعه به وجود آورند چرا که بدون تغییرات فرهنگی شرایط زیستن در جهان مشکل می‌شود.

وی گفت: توسعه اقتصادی برای یک جامعه بسیار مهم است اما توسعه فرهنگی نیز زیربنای ایجاد یک اقتصاد پایدار است و می‌تواند نقش پر رنگ‌تری را ایفا کند.

عبدالملکی تصریح کرد: هدف از این جملات یادآوری مطالبی نیست که مدیران استان از آن بی‌اطلاع هستند بلکه همه بر آن واقفند که هدف اشاره به یک سیستم طراحی شده در راستای توسعه استان است که نخبگان کم‌رنگ‌ترین جایگاه در نظر گرفته شده را دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به این مهم توجه نشده و یا کمتر توجه شده است، بیان کرد: ما اعتقاد داریم اعتماد به نیروی بومی استان برای مدیریت استان بسیار مناسب است و یک نیروی انسانی تجارب گران‌بهایی بالاتر از گذشته کسب می‌کند و برای توسعه استان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

این مخترع کردستانی اظهار کرد: نگرانی ما عدم بهره گیری از نیروی متخصص و لایق است، چرا که در استان کردستان بر اساس آمار موجود نفرات برتر اول تا سوم المپیادهای ملی در زمینه‌های عمران، برق، شیمی، طراحی صنعتی، آمار علوم تربیتی، کشاورزی، مکانیک، علوم پزشکی و... حضور دارند اما چرا هیچ‌گاه در کارگروه‌های تخصصی موضوعی استان از این افراد دعوت نمی‌شود.

وی ادامه داد: چرا نباید شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز از نظرات نخبگان استفاده کنند یا این عزیزان را پرورش دهیم برای قبول مسئولیت‌های بزرگتر در آینده.

عبدالملکی عنوان کرد: نخبگان علمی صرفا با تلاش و زحمت خود به این مقام دست یافته‌اند و اکثریت از روستاها و خانواده‌های ضعیف جامعه هستند، اما توانسته‌اند با تلاش زحمت و پشتکار از استعداد خود به درستی استفاده کنند و زندگی خود را بسازند.

وی افزود: این خواسته برای زندگی نخبگان نیست، آنها در زندگی خود مسیر پیشرفت را طی می‌کنند اما ما باید کمک کنیم تاثیرگذاری‌شان در جامعه افزایش یابد.

معاون بنیاد نخبگان استان کردستان تصریح کرد: اکثریت نخبگان کشور سیاسی نیستند و بیشتر  رویکردی اجتماعی دارند و از منظر سیاسی تفکری فراجناحی دارند و برای کمک به جریان‌های سیاسی حاکم همواره آماده خدمت رسانی هستند.

عبدالملکی گفت: از استاندار کردستان تقاضا داریم که فرآیندی را طراحی کند تا جامعه ما مطالبه‌گر حق و خواسته درست برای توسعه جامعه شود؛ با بها دادن به نخبگان و الگوسازی از این عزیزان آینده روشنی برای توسعه استان طراحی و ترسیم کنیم، زیرا یقین داشته باشید نخبگان کردستانی برای کمک به توسعه استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.


انتهای پیام

کد N1875262

وبگردی