آفتاب

از ارائه سند احیای چشمه علی تا بازگشت هویت طبیعی به پایتخت

از ارائه سند احیای چشمه علی تا بازگشت هویت طبیعی به پایتخت

احمد مسجدجامعی در ادامه تهران گردی‌های خود از ارائه سند احیای چشمه علی و بازگشت گیاهان بومی به پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا، اعضای تیم تهرانگردی صبح امروز دومین بازدید خود در سال جدید را به موضوع بررسی میزان تحقق مصوبه شورای شهر تهران در مورد الزام شهرداری به توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر و همچنین بررسی وضعیت رود دره‌ها اختصاص داد و احمد مسجدجامعی با بیان اینکه تهران هفت روددره دارد، گفت: علاوه بر اینکه این روددره‌ها یک مرکز رفاهی و تفریحی محسوب می‌شوند، در مسیر جریان هوا از شمال به جنوب قرار دارند و به نوعی گلوگاه تنفسی نیز محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته به دلیل رویکردهای ماشینی، بیشتر این رود دره‌ها آسفالت شده و تبدیل به خیابان شدند، گفت: متاسفانه بخشی از این روددره‌ها آسفالت شده و به خیابان تبدیل شدند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال‌های قبل استفاده از ظرفیت‌های زیست محیطی این روددره‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: مثلا روددره فرحزاد که حالا به بوستان نهج البلاغه تبدیل شده از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و تا جنوبی ترین نقطه تهران می‌رود که فضایی شاد، مفرح و سالم را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سال 70 ساماندهی روددره‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حالا با آلودگی‌های هوا و مشکلات زیست محیطی سندهای مختلفی را برای استفاده حداکثری از این فضاها با تکیه بر انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار داده‌ایم که بر همین اساس در یک مصوبه شهرداری را ملزم کردیم که سالانه 10 درصد از ظرفیت‌های مورد نیاز روشنایی پارک‌ها را با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنیم که امروز برای بررسی میزان تحقق پذیری این مصوبه، آمده‌ایم.

مسجدجامعی با بیان اینکه بحث آب چرخانی در داخل مجموعه بوستان‌ها بسیار مهم است، تصریح کرد: سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و آب جدید نیز تزریق نمی‌شود و باید این مشکل مرتفع شود و این در حالیست که ما در منطقه دو نیز که امروز مهمان آنها هستیم با مشکلاتی همچون خانه‌های پلکانی و مشکل اهالی اسلام آباد روبرو هستیم که خانه‌هایشان سند ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شاهد خشک شدن آب‌های طبیعی در تهران هستیم، گفت: به عنوان مثال چشمه علی خشک شده است و منتظر هستم که شهردار جدید مستقر شود تا بتوانم سند احیای چشمه علی را ارائه دهیم تا این مشکل حل شود.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بازدید از قسمت‌های مختلف بوستان نهج البلاغه متاسفانه شاهد آن بودیم که در ضلع شرقی بوستان را با نرده کشی محصور کرده به گونه‌ای که اهالی سروستان غربی دسترسی به پارک ندارند، تصریح کرد: این در حالیست که این در تنها جایی است که معلولان می‌توانند به راحتی از آن تردد کنند و جای سوال است در حالیکه ما شعار مناسب سازی شهر برای کودکان، معلولان، سالمندان و ... را می‌دهیم، با نرده کشی در اطراف بوستان‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد آن بودیم که در ضلع شرقی بوستان نهج البلاغه به دلیل بارندگی‌های اخیر مقدار زیادی آب جمع شده و بنا به گفته اهالی با پس زدگی آب به داخل پارکینگ و انباری‌های آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: مگر بارها نگفته‌ایم که تهران با مشکل کم آبی مواجه است و باید از این آب‌های سطحی و روان با استفاده از چاه‌های جذبی استفاده کرد اما باز می‌بینیم که این آبها رها شده و فکری به حال آنها نمی‌شود که در این بازدید از معاون خدمات شهری منطقه دو خواسته شد که هر چه زودتر مشکل این منطقه را حل کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه تهرانگردان به دیدن علیرضا عابدی عکاس و خبرنگار دوران جنگ رفتند که این روزها در بستر بیماری قرار دارد و مسجدجامعی در حاشیه عیادت از وی گفت: عابدی علاوه بر اینکه از جنگ ایران و عراق عکاسی کرده است از جنگ‌های بوسنی و ... عکاسی کرده است و در حلبچه نیز از ناحیه چشم، پوست و ریه شیمایی شده است و این روزها به دلیل اثرات ناشی از شیمیایی در بستر بیماری است و باخبر شدیم که به زودی کتاب وی به نام «چشم نوشته‌هایی از جنگ» که مروری بر فعالیت‌های هنری وی در انقلاب و جنگ‌ها از نگاه دوربین است منتشر می‌شود.

در ادامه تهرانگردان از بخش‌های مختلف بوستان نهج البلاغه بازدید کرده و مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس اعلام مسئولان منطقه 2 و سازمان بوستان‌ها نیروگاه گازی بوستان نهج البلاغه با تولید یک مگاوات تولید برق از خرداد ماه فعالیت می‌کند، ادامه داد: بنا به گفته مسئولان، منطقه دو نیم مگاوات انرژی مازاد دارد که می‌توانند به سایر بوستان‌ها بدهند.

وی با بیان اینکه شورای شهر مصوب کرده بود که باید برای تامین روشنایی و آب گرم سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها، از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود، گفت: خوشبختانه باید اعلام کنیم که در بررسی‌ها مشخص شد که هشت هکتار از بوستان نهج البلاغه به جای چمن زیر پوشش درختان و درختچه‌ها رفته است که بومی تهران و مقاوم در برابر کم آبی هستند.

مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه‌های انجام شده که پس از بازدید تهرانگردان از باغ گیاه شناسی انجام شد، طی بخشنامه‌ای کاشت چمن در تهران ممنوع شد و از این پس هویت طبیعی تهران بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه تهران دارای تنوع گیاهی و بومی زیادی است، گفت: مثلا در پونک پونه وجود داشت یا در ونک، درخت ون، در نارمک درخت انار و ... وجود داشت که حالا با سیاست‌های اتخاذ شده تنوع گیاهی درختان بومی به تهران بازگردانده می‌شود.

ادامه دارد....

کد N1875083

وبگردی