آفتاب

احزاب نباید فقط خود را در حوزه سیاسی محدود کنند

احزاب نباید فقط خود را در حوزه سیاسی محدود کنند

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر روز پنجشنبه در همایش علمی تحزب و توسعه با اشاره به این‌که «دولت به کار حزبی ایمان دارد و نظر رییس‌جمهور هم تقویت احزاب است»، اظهار کرد: ما در تهیه قانون احزاب از خود احزاب نظرخواهی کردیم و اکنون هم برای اصلاح قانون احزاب آمادگی کامل داریم. همچنین در تهیه لایحه جامع انتخابات که اکنون در صحن دولت است از نظرات احزاب استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: با این وجود باید در زمینه فرهنگ حزبی کار زیادی انجام دهیم. نفس وجود احزاب خوب است و از آن استقبال می‌کنیم اما مهم‌تر از آن تاثیرگذاری طیف بر روند تصمیم‌سازی‌ها و سازماندهی و بسیج همه ظرفیت‌هاست. اگر مردم فرهنگ تحزب را نپذیرند در تداوم تاثیرگذاری حزب دچار مشکل می‌شویم. توقع ما این است که خانه احزاب در زمینه ترویج فرهنگ حزبی فعال شود. ما به دنبال برگزاری انتخابات حزبی هستیم؛ زیرا معتقدیم اگر احزاب نمایندگی افکار عمومی را بر عهده داشته باشند، آسیب‌های انتخاباتی کم می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «توسعه‌نیافتگی اقتصادی گرفتاری ما در کشور است»، تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، اداری و بانکی ما مشکل دارد. ما باید از این نظام‌ها خلاص شویم، هیچ کشوری این‌چنین نظام‌هایی ندارد. این نظام‌ها از زمان پیش از انقلاب به ما تحمیل شده، احزاب باید در این زمینه جلو بیایند و برنامه ارائه کنند. احزاب اگر می‌خواهند پایگاه اجتماعی به دست بیاورند باید پیشنهادات جدیدی برای اصلاح این نظام‌ها ارائه کنند در واقع احزاب باید با این مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند. این مسائل بنیان‌برافکن است و مردم در مشکلات به وجود آمده به این وسیله این نظام‌ها دست و پا می‌زنند.

وزیر کشور ادامه داد: احزاب برای حل این مشکلات دستور کار و برنامه تهیه کنند. خانه احزاب و دانشگاه‌ها وارد موضوع شوند و هر کدام حل یک مشکل را بر عهده بگیرند. اگر ما این اقدامات را انجام دهیم مردم از ما استقبال می‌کنند. احزاب حل مشکلات مردم را در اولویت قرار دهند.

وی با بیان این‌که «یکی از مشکلات ما، عدم مدیریت مطالبات است»، گفت: همه دست به دست هم داده‌ایم و مطالبات جامعه را افزایش داده‌ایم در حالی‌که وقتی مطالبات را افزایش می‌دهیم باید به صورت منطقی مردم را به سمت تحقق آن مطالبات هدایت کنیم. در زمان انتخابات دیدید که گفتند یارانه‌ها باید ۲۵۰ هزار تومان شود. اگر ما با مردم صادق نباشیم و ارتباط عقلانی و منطقی با آن‌ها برقرار نکنیم، دچار مشکل می‌شویم. ما اگر مطالبات را مدیریت نکنیم، اعتماد مردم را از دست می‌دهیم و اگر این اتفاق بیفتد وقتی سراغ مردم برویم آن‌ها به ما اعتماد نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: احزاب در این شرایط باید منافع ملی را تقویت کنند. اشکالی ندارد هر حزبی دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما باید احزاب به منافع ملی توجه کرده و مردم را توجیه کنند. سال ۹۰ تمام دنیا علیه ایران بود و اجماع کاملی علیه ما شکل گرفته بود و هیچ کس از ما دفاع نکرد اما الان برعکس است. آمریکا، اسرائیل، عربستان و چند کشور کوچک در منطقه مانده‌اند و دنیا فهمیده است آمریکا برخلاف عهد خود عمل کرده است. این توفیق بزرگی است که برای ما به دست آمده است‌ همان‌طور که رییس‌جمهور هم اشاره کردند ما چند هفته به اروپا فرصت داده‌ایم تا برای ادامه برجام به ما تضمین واقعی بدهد، احزاب باید این مسائل را برای مردم بازگو کرده و آن‌ها را توجیه کنند.

رحمانی فضلی همچنین درباره تصمیمات اخیر دولت درباره کنترل بازار ارز، گفت: پیش از این قاچاقچیان با امنیت کامل از بانک مرکزی و صرافی‌ها ارز دریافت می‌کردند. دولت اما با طراحی سامانه‌ای جامع، کنترلی بر بازار ارز پیدا کرد و ارز مورد نیاز را پس از ثبت سفارش در اختیار افراد قرار می‌دهد. چند روز قبل تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان اصلی کشور در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد مطرح کردند که مشکلی برای دریافت ارز ندارند. با کنترل و پایش ارز توسط دولت، ارز موجود در بازار کم شده است اما تقاضای ارز برای قاچاق همچنان وجود دارد و هر روز قیمت جدیدی درباره ارز اعلام می‌شود. کنترل بازار ارز یکی از موفقیت‌های دولت است اما چون مردم توجیه نشده‌اند نگرانند. احزاب در این زمینه نیز باید وارد شده و مردم را توجیه کنند.

وی گفت: احزاب بر سایر مشکلات از جمله مشکل کمبود آب یا آسیب‌های اجتماعی باید فعال باشند و برای حل این مشکلات مردم را دعوت کنند زیرا دولت به تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست.

وی با اشاره به این‌که «احزاب نباید فقط در زمان انتخابات فعال باشند»، گفت: احزاب باید در طول سال به فکر حل مشکلات مردم باشند تا رضایت‌مندی آن‌ها را به دست بیاورند. اگر فعالیت احزاب در طول سال تداوم داشته باشند، حرکت جبهه‌ای آن‌ها که در زمان انتخابات شکل می‌گیرد تداوم می‌یابد. احزاب نباید خود را فقط در حوزه سیاسی محدود کرده و از سایر حوزه‌ها جدا شوند. حزب می‌خواهد قدرت به دست بیاورد تا دولت تشکیل دهد، دولت هم که فقط جنبه سیاسی ندارد بلکه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و مسئولیت‌های مختلف زیادی دارد؛ بنابراین کشور به مدیران جامع‌نگر و کل‌نگر نیازمند است که حزب بهترین محل برای تربیت چنین مدیرانی است.

وزیر کشور در پایان بیان کرد: دولت و وزارت کشور آمادگی کامل برای همکاری با احزاب را دارد ولی احزاب هم باید برای حل مشکلات کشور برنامه منسجم و کارشناسی شده‌ای داشته باشد. تاکنون چه تعدادی برنامه از سوی احزاب تهیه و به مجلس پیشنهاد شده است؟

کد N1875045

وبگردی