آفتاب

اولین عمل جراحی ستون فقرات با کمک ربات

اولین عمل جراحی ستون فقرات با کمک ربات

روبات‌های جراح، گاهی قادر به انجام عملیاتی هستند که حتی ماهرترین جراحان نیز نمی‌توانند آنها را انجام دهند .به عنوان نمونه اکنون پزشکان "دانشگاه پنسیلوانیا" (University of Pennsylvania) با کمک یک ربات یک عمل جراحی ستون فقرات را انجام دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، این دانشگاه تأیید کرده است که برای اولین بار یک عمل جراحی را با استفاده از "بازوهای روباتیک داوینچی" ( Da Vinci's robotic arms) انجام داده است تا یک تومور نادر که در محل اتصال ستون فقرات به جمجمه به وجود آمده بود را از بین ببرند. این جراحی که ماه آگوست سال 2017 انجام شد، دو روز به طول انجامید.

نخست پزشکان با کمک "برش‌های اولتراسونیک"  ستون فقرات را آماده کردند و سپس با کمک ربات، راهی را برای از بین بردن تومور از طریق دهان بیمار آماده کردند.در مرحله بعد با کمک بخشی از استخوان‌های این بیمار، قسمت حذف شده ستون فقرات را بازسازی کردند.

 نقش این ربات در این عمل جراحی بسیار حیاتی بود زیرا اگر جراحان به اندازه کافی دقت نمی‌کردند، ممکن بود بیمار فلج شود. از سوی دیگر باید مطمئن می‌شدند تمام تومور برداشته شده، در غیر این صورت دوباره رشد می‌کرد. البته ناگفته نماند که در این عمل، جراحان نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

انتهای پیام

کد N1874917

وبگردی