آفتاب

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم: الان وقت تسویه حساب نیست

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم: الان وقت تسویه حساب نیست

نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم اظهار کرد: مذاکرات هسته‎ای دولت با ۱+۵ قریب به دو سال طول کشید. با توجه به شرایط و اوضاع در آن زمان، ما نمی‌توانستیم در آن مقطع برجام را نپذیریم.

وحید احمدی در گفت‎وگو با خبرآنلاین درباره اولویت‎های کشور بعد خروج آمریکا از برجام گفت: از همان ابتدا آمریکایی ها برنامه جامع اقدام مشترک را نقض کردند و با فشارهای خود مانع از عادی شدن روابط بانکی بین ایران و دیگر کشورها شدند؛ بنابراین ایران نتوانست چندان که باید از منافع این معاهده بهره ببرد.

وی با بیان اینکه دشمنی های آمریکا برای ایران اتفاق جدیدی نبود و نیست، افزود: پیمان شکنی آمریکا و بی اعتمادی به مقامات کاخ سفید موضوعی قابل پیش بینی بود اما اولویت ایران در فضای کنونی همان رهنمودی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ایشان اعلام کردند «چنانچه اروپایی ها تضمین قطعی و قابل اعتماد دهند که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید».

نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم با بیان اینکه باید رویکردمان به سمت توانمندی های داخلی باشد، یادآور شد: بعید می دانم اروپایی ها مستقل از آمریکایی ها حرکتی انجام دهند؛ چون منافع اقتصادی اروپایی ها اقتضا می کند که در انتخاب یک گزینه میان ایران و آمریکا، قطعا آمریکا را برگزینند. البته رئیس جمهور مدت کوتاهی را از باب اینکه حقانیت جمهوری اسلامی ایران برای دنیا روشن شود به اروپا فرصت دادند تا اگر منافع ملی ما با اروپا حفظ شود، بتوانیم از منافع برجام استفاده کنیم و با آنها ادامه دهیم. آزمون این مسئله برای چند هفته ای اشکالی ندارد اما ایران باید به منافع ملی خود نگاه کند چون وضع بدتر از این نخواهد شد.

وی در پاسخ به اظهارات منتقدان پذیرش برجام ادامه داد: زمانی که دولت به مذاکره ورود پیدا کرد و قریب به دو سال گفتگوها طول کشید؛ با توجه به شرایط و اوضاع، ما نمی توانستیم در آن مقطع برجام را نپذیریم. البته درباره نحوه پذیرش برجام اختلاف نظرهایی بین اعضای کمیسیون ویژه بود. غالب اعضا می گفتند ما باید در اجرای برجام گام به گام جلو برویم یعنی یک قدم را ما عمل کنیم و قدم متقابل را آنها بردارند و همین طور پیش برویم. متأسفانه دولت عقیده داشت ما باید به تعهدات خود عمل کنیم و بعد 1+5 نیز به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پاسخ به اینکه برخی می گویند نباید برجام را می پذیرفتیم، گفت: در آن مقطع پذیرش برجام لازم بود؛ چون این اتفاق دو دستاورد بزرگ برای ما داشت. نخست آنکه برای همه ملت ایران روشن شد آمریکایی ها هیچ گاه قابل اعتماد نیستند. ثانیا انسجامی که در آن مقطع بین همه قدرت های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای وجود داشت امروز دیگر وجود ندارد.

وی افزود: در مجموع می شد بهتر از این برای بهره مندی از برجام عمل کرد چون رهبر معظم انقلاب و مجلس به شورای عالی امنیت ملی تکلیف کرده بودند اگر تخطی و نقضی غرب از تعهداتش کرد، باید به طور متقابل برخورد شود. به طور مثال وقتی آمریکا اعلام کرد اگر کسی در 38 کشور از جمله ایران حضور پیدا کند برای سفر به آمریکا باید دوباره ویزا بگیرد؛ این نقض فاحش برجام بود. اما دولت در آن مقطع به نامه وزیر خارجه وقت آمریکا اکتفا کرد؛ او هم اعلام کرد اتفاقی نمی افتد اما چنین نامه ای حکم تضمین را نداشت.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره تلاش برخی برای تسویه حساب سیاسی با دولت بعد از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: خیر چنین کاری معقول نیست همه گروه های داخلی باید بفهمند اگر روزی خدای نکرده کشور آسیب ببیند، هیچ گروهی نمی تواند منافعی کسب کند. پس این عقل سیاسی را همه باید داشته باشند.

وی با بیان اینکه الان وقت تسویه حساب نیست، ادامه داد: گرچه باید نقد و طرح اشکال شود اما اگر از طرح نقایص علیه مجموعه های داخلی استفاده کنیم، این به سود کشور نخواهد بود.

احمدی با بیان اینکه الان همه باید به منافع ملی توجه کنیم، اظهار کرد: منافع ملی تأمین نمی شود مگر در سایه انسجام و وحدت ملی و تمرکز بر تحرکات دشمن. خروج آمریکا از برجام نمی تواند ضرر کامل باشد چون برای جامعه این اتفاق میمون افتاد که مردم بدانند بعد از 40 سال هنوز استکبار به دنبال نابودی جمهوری اسلامی است، پس این خودش دستاورد کمی نیست. ضمن آنکه آمریکایی ها قبل برجام انسجامی میان قدرت های جهانی علیه ایران به وجود آورده بودند اما امروز این انسجام به هم خورده است.

27214

کد N1874914

وبگردی