آفتاب

افول کیفیت زندگی عامل بروز آسیب‌های اجتماعی است

افول کیفیت زندگی عامل بروز آسیب‌های اجتماعی است

‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اعتقاد دارد که افول کیفیت زندگی خصوصا در کلانشهرها عامل مهمی در بروز و تداوم آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

‌به گزارش ایسنا‌، سید احمدرضا دستغیب پنجشنبه 20 اردیبهشت در دومین اجلاس هیئت رئیسه‌ی شورای کلانشهرهای ایران، لزوم توجه به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با نگاه انسان‌محورانه به توسعه‌ را راهکاری برای مقابله با معضل افول کیفیت زندگی برشمرد.

او دلیل لزوم برگزاری اجلاس هیئت رئیسه شورای کلانشهرها را تبادل نظر برای حل مشکلات شهری دانست و خاطرنشان کرد: ناتوانی دولت در اداره امور شهرها، راهی جز سپردن وظایف شهری به نمایندگان مردم، نگذاشته است .

دستغیب تاکید دارد که شوراها باید عهده‌دار راهبری حرکت از شهرهای متمرکز بر خودرو به سمت شهرهای شهروندگرا باشند و در این راستا به رشد فضاهای پیاده، به‌عنوان مهمترین موضوع در مسیر تبدیل شهر خودرو محور به انسان و محله محور، باید بیش از پیش توجه داشت.

رئیس شورای شیراز با تصریح اینکه شوراها نباید در نجات "ذخایر سبز شهرها" تعلل کنند، گفت: باید مفهوم بوستان‌شهرها باید توسعه یافته و اجرایی شود؛ متاسفانه امروزه زندگی و نفس کشیدن در کلان شهرها بسیار سخت و آسیب زا شده است .

دستغیب با اشاره به موضوع درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، تعیین سهم مدیریت شهری از مالیات‌های مستقیم به حداقل سه درصد، افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده به 50 درصد و اجازه تعیین نرخ عوارض نوسازی در کلانشهرها به شوراهای شهر را از مواردی دانست که باید شورای عالی استان‌ها پیگیری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد:   در موضوع جذب سرمایه، باید به دنبال مزایای سرمایه گذاری برای صاحبان سرمایه باشیم؛ هم اکنون تنها زمینه‌های تشویقی سرمایه گذاری خارجی در بخش حمل و نقل ریلی تبیین شده است‌.

دستغیب گفت: ساختارهای شرکت‌های مشارکتی سهامی شهرداری‌ها با طرف خارجی برای توزیع ریسک سرمایه‌گذاری باید تعریف و اجرایی شده و معافیت‌های مالیاتی و دیگر مشوق‌های غیر مالیاتی برای این شرکت‌ها باید در نظر گرفته شود‌.

این عضو شورای اسلامی شیراز اعتقاد دارد که موضوعات سرمایه گذاری را باید از ساخت و فروش مجتمع‌های تجاری، مخصوصا در مرکز شهرها، به سمت پروژه هایی مانند مدیریت پسماندهای شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده سوق دهیم .

دستغیب تاکید کرد که در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده مشوق‌های ضمانتی و مشارکت با سازنده در ضررهای احتمالی، راه‌گشا خواهد بود و باید از تجارب سایر کشورها نظیر چین، برزیل، مصر، هند، ترکیه و قطر در جذب سرمایه‌های خارجی بهره‌ برد.

او با این تاکید که موضوع تسهیل در فعالیت های کسب و کارهای دانش پایه می تواند تاثیر مناسبی در  اشتغال و رونق اقتصادی در شهرها داشته باشد، گفت: بر خلاف کسب و کارهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی و مراکز خارج از شهرها شکل می‌گیرد، کسب و کارهای دانش پایه در داخل شهرها فعال است و شوراها باید در زمینه تسهیل و ترغیب این قبیل فعالیت‌ها اقدام کنند‌.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: رعایت مرز نظارت و دخالت شوراها در امور شهرداری‌ها از امور بسیار مهم و چالش برانگیز است؛ باید بپذیریم که اگر ما انتظار التزام به قانون را از طرف شهروندان داریم، ابتدا باید مجموعه تصمیم گیر و شوراها این التزام را داشته باشند و مرکز نظارت و دخالت را برای خود کاملاً شفاف کند‌.

این عضو شورای شیراز اضافه کرد: طی سالیان گذشته سرمایه داران و شهرداری‌ها با اتحاد خود، شهرها را تبدیل به کارگاه‌های ساختمانی کرده و مردم را بین بتون‌ها و ستون‌ها محاصره کرده‌ و مردم را از حقوق شهروندی محروم و رابطه‌ی آنان با طبیعت را قطع کرده‌اند.

دستغیب اعتقاد دارد که در واگذاری امور شهری به شهرداری‌ها دو نکته و نگرانی اصلی وجود دارد؛ اول آمادگی شهرداری‌ها و دوم تمایل نداشتن دولت‌ها برای واگذاری این امور.


انتهای پیام

کد N1874887

وبگردی