آفتاب

کولایی: احزاب باید راهکارهای علمی و اجرایی برای اداره کشور ارائه کنند

کولایی: احزاب باید راهکارهای علمی و اجرایی برای اداره کشور ارائه کنند

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد حزب، آموزش و آگاهی دادن به جامعه است، گفت: احزاب باید در قالب برنامه‌های خود راهکارهای علمی و اجرایی برای اداره کشور ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، الهه کولایی صبح امروز در همایش علمی توسعه و تحزب در وزارت کشور با اشاره به اینکه جامعه ما در مواجهه با مدرنیته بسیاری از نهادها را وارد کرد در حالی که زیرساخت‌های لازم برای این نهادها وجود نداشت، اظهار کرد: به همین دلیل کارکردهای نهادهایی مثل احزاب یا قانون اساسی که از خارج از کشور وارد شد به اشکال مختلفی آن را تجربه کردیم.

وی افزود: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای احزاب، طوایف و قبایل در کشور ما شکل حزب گرفتند. ما حزب را وارد کشور کردیم اما زیربنای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای احزاب وجود نداشت. همچنین قانون اساسی را در زمان مشروطه وارد کشور کردیم در حالی که چون زمینه آن وجود نداشت، شاهد کارکرد مناسب نهاد قانون اساسی نبودیم. در مورد حزب هم همین اتفاق رخ داد.

این استاد دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: در کشور ما حزب وجود دارد ولی پایه‌های اقتصادی آن وجود ندارد. کدام بخش خصوصی قدرتمندی می‌تواند اکنون حزب را در کشور پشتیبانی کند؟ وقتی زمینه‌های اجتماعی قدرتمند مستقل از دولت وجود ندارد، احزاب دولتی می‌شوند. اگر نظام حزبی، نظام پارلمانی را حمایت نکند پارلمان هم نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد زیرا حزب است که فعالیت یک نماینده را در پارلمان جهت می‌دهد.

کولایی با اشاره به اینکه احزاب در جوامع در حال توسعه می‌توانند به انسجام و یکپارچگی ملی و تقویت هویت ملی کمک کنند، خاطرنشان کرد: حزبی که بتواند در سراسر کشور فعالیت کرده و مردم را حول منافع ملی، برنامه و اساسنامه مشخص جمع کند و آنها را وارد مشارکت سیاسی کند، می‌تواند هویت ملی را منسجم و تقویت کند البته احزاب باید درک مناسبی از سازوکار تغییر و توسعه جامعه داشته باشند. احزاب باید راهکارهای علمی و اجرایی در قالب برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارائه کنند. احزاب می‌توانند زمینه مشارکت سیاسی مردم را با جمع کردن نخبگان فراهم کنند و این نخبگان سیاسی و حزبی هستند که باید برنامه‌های قابل اجرا برای اداره کشور ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه احزاب همچنین می‌توانند در تامین امنیت ملی نقش تاثیرگذاری داشته باشند، تصریح کرد: این احزاب باید مطالبات جامعه را به شکل عقلانی تجمیع کرده و به حاکمیت منتقل کنند.

کولایی در پایان افزود: من معتقدم مهم‌ترین کارکرد حزب در جوامع در حال توسعه، آموزش و آگاهی دادن به جامعه است. ما اگر دشمنان و رقبای کشور را به درستی نشناسیم، قادر نخواهیم بود از منافع کشور دفاع کنیم.

انتهای پیام

کد N1874817

وبگردی