آفتاب
۲ مقام‌ وزارت خارجه آمریکا بررسی کردند:

ساختار اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران چیست؟

ساختار اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران چیست؟

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، دو نفر از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا با حضور در جمع خبرنگاران درباره تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای مطالبی را عنوان کرده و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دادند. 

اهم مطالب مطرح شده از سوی این دو مقام ارشد وزارت خارجه به شرح زیر است؛ 

  • اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در دو فاز انجام می‌گیرد: فاز اول بعد از ۹۰ روز و فاز دوم بعد از ۱۸۰ روز. این مختص اعمال تحریم‌ها علیه ایران نیست و اغلب، زمانی که برای هر گروهی تحریمی وضع می‌شود یا تحریم‌های سابق مجددا اعمال می‌شود این زمان در نظر گرفته می‌شود. 
  • این زمان فرصتی فراهم می‌کند که کمپانی‌های آمریکایی و خارجی قرارداد‌هایشان را متوقف کرده و پول‌هایشان را خارج کنند. 
  • در مورد ایران قرار نیست نتایجی که مورد نظر آمریکا نیست به متحدان و شرکای آمریکا وارد شود. قرار است هزینه‌ها و آسیب‌ها به هدف آمریکا (یعنی ایران) وارد شود. 
  • در مورد تحریم‌های بخش انرژی، این مدت زمان اعمال تحریم‌ها، ۶ ماه است. این شامل بخش نفت، بنزین و پتروشیمی و پس از آن تحریم‌های فرعی که مرتبط با اینهاست؛ برای مثال تحریم‌های بانکی، تحریم بانک مرکزی ایران به طور خاص چرا که بانک مرکزی ایران در آمدهای ناشی از صادرات نفت را جمع آوری می‌کند. 
  • تحریم‌های مربوط به بنادر و نقل و انتقال نفت که مرتبط با بحش انرژی و سپس بخش بانکی و نقل و انتقال انرژی است نیز شش ماه فرصت دارد. 
  • بقیه تحریم‌ها ۹۰ روز فرصت اعمال دارند. این شامل تحریم‌های مربوط به ریال و تامین فلزات گرانبها از قبیل طلا و تامین اوراق بانکی آمریکا است. 
  • در طول این ۹۰ روز وزارت خزانه داری همه مجوزهای مربوط به بخش هوا و فضا را فسخ خواهد کرد. 
  • وزارت خزانه‌داری در این مدت سعی می‌کند با کمپانی‌های خصوصی که مجوز داشتند ارتباط برقرار کرده و این مجوز‌ها را لغو کند. لغو این مجوز‌ها با ساز و کار منظمی انجام می‌شود که تاثیر بدی بر این کمپانی‌ها نگذارد. 
  • شناسایی مجدد افرادی که در چارچوب برجام از لیست سیاه آمریکا خارج شدند نیز اقدام بزرگ بعدی است. نزدیک به ۴۰۰ و ۲۰۰ نفر دیگر از میان افراد دولتی ایران در این لیست قرار خواهند گرفت. 
  • لیست سیاه جدید افراد و کمپانی‌هایی که باید تحریم شوند، در پایان شش ماه اعلام می‌شود. این لیست قرار نیست یک شبه تهیه شود. علاوه بر دلایل فنی دلایل سیاسی هم وجود دارد. برخی از این افراد و کمپانی‌ها امروز در لیست نیستند و ممکن است با مدت زمان شش ماهه‌ای که برای بخش انرژی در نظر گرفتیم در تناقض قرار بگیرد. 

پرسش خبرنگاران و پاسخ دو مقام ارشد وزارت خارجه در باره نحوه دستور کار اعمال مجدد تحریم‌ها به صورت سوال و جواب آمده است: 

پرسش: منظور از اینکه گفتید قرار نیست نتیجه غیر قابل قبولی متوجه کسی شود، چیست؟ در حالی که سفیر آمریکا در آلمان به کمپانی‌های آلمانی گفته سریعا روابط تجاری‌شان را با ایران قطع کنند. این نتیجه غیر قابل تحملی است. آیا تضمینی وجود دارد که اروپایی‌ها در این راستا عمل کنند؟ یا مانند تحریم‌های کوبا آن‌ها قرار است با این دستور کار مبارزه کنند؟ 

پاسخ: ما از دسامبر گذشته با متحدان اروپایی مان درباره مساله توافق هسته‌ای و تهدیدات دیگر ایران در حال کار هستیم و این همکاری نزدیک ادامه خواهد داشت. این همکاری‌ها بیشتر خواهد شد. ‌‌‌ همان طور که وزیر خارجه و رییس جمهور گفتند قرار است این اقدام‌ها یک رویکرد جهانی در جبهه هسته‌ای و موشک بالستیک باشد. قرار است یک ائتلاف جهانی برای اعمال فشار به ایران جهت تغییر رفتارش ایجاد شود. 

در واقع این نتایج مورد نظر ماست. با توجه به سیاست‌های ایران در منطقه و همچنین اقدام‌های شنیع آن‌ها، این کمپانی‌ها نباید با ایران کسب وکار داشته باشند. این نتیجه مورد نظر ماست. ما از سفیر بابت تاکیدی که بر این مساله داشته است، تشکر می‌کنیم. 

پرسش: در نتیجه همه کمپانی‌ها در حال خروج از ایران هستند؟ 

پاسخ: ما آن‌ها را قویا تشویق به این کار می‌کنیم. 

پرسش: چرا؟ اگر عمل نکنند چه؟ اگر عمل نکنند آیا شما تحریم‌ها را علیه شرکت‌های آلمانی و فرانسوی اعمال می‌کنید؟ 

پاسخ: این مذاکراتی است که با اروپایی‌ها در جریان است. 

پرسش: شما برنامه دارید که بعد از تمام شدن این مدت کمپانی‌های اروپایی را تحریم کنید یا قرار است مذاکره کنید؟ 

جواب: ما همین امروز عصر مذاکرات را آغاز کردیم. مذاکرات در جریان است و اقدام‌ها نیز همین طور. امیدواریم که به نتیجه برسد. تمرکز رییس‌جمهور و وزیر خارجه بر این موضع است که اقدام جهانی مشترکی برای اعمال مجدد فشار بر ایران انجام شود. به همین دلیل در نظر داریم ایران را از نظر اقتصادی منزوی کنیم. 

پرسش: چرا ساختار توافق را ادامه ندادید و نگرانی‌هایتان را تحت همین ساختار مطرح نکردید؟ 

پاسخ: این‌‌‌ همان‌گونه که رییس‌جمهور گفت، مشکل توافق هسته‌ای بود که توانایی ما را برای اعمال فشار به ایران کاهش داده بود. این توافق اساسا بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در بر گرفته بود.

پرسش: شرکت‌های آمریکایی عملا هم اکنون هیج ارتباط تجاری‌ با ایران ندارند. هیچ قدرتی از این منظر برای تحریم‌های آمریکا وجود ندارد. تنها قدرت تحریم‌های آمریکا متوجه جلوگیری از کسب و کار اروپایی‌ها با ایران است. 

پاسخ: تحریم‌های ثانویه. بله. 

پرسش: چرا در حالی که مطمئنا می‌دانستید که اروپایی‌ها با تحریم‌های ثانویه موافقت نمی‌کنند و با آن مبارزه می‌کنند از توافق خارج شدید؟ اگر با این تحریم‌ها مقابله کنند وضعیت بد‌تر خواهد شد. شما در واقع نمی‌دانید. شما می‌گویید رییس‌جمهور قرار است ائتلاف جهانی ایجاد کند اما شما دقیقا نمی‌دانید که چطور متحدان نزدیکتان قرار است بخشی از این ائتلاف باشند؟ 

پاسخ: رییس جمهور روز ۱۲ ژانویه به وضوح گفت که فرصت دارید به یک توافق جانبی دست پیدا کنید. ما به این توافق دست پیدا نکردیم. اما نزدیک شدیم. ما پیشرفت‌های خوبی داشتیم که هدر نخواهد رفت اما به نتیجه نهایی نرسیدیم. ترامپ به روشنی گفته بود اگر به توافق مکمل نرسیم از توافق هسته‌ای کنونی خارج خواهد شد و همین کار را هم کرد. شما می‌توانید توییت ماکرون را هم ببینید که چند دقیقه بعد از سخنرانی ترامپ منتشر شد. او گفت فرانسه مشتاق است که بخشی از این اقدام رییس جمهور باشد اما بخشی از تلاش برای رسیدن به توافقی که همه نگرانی‌ها را مورد توجه قرار دهد. سوریه و یمن و غیره. شما دیدید که ماکرون تمایل به کار برای یک توافق وسیع‌تر داشت. شما سعودی‌ها را دیدید که در بیانیه‌ای از خروج آمریکا از برجام حمایت کردند. اسرائیلی‌ها هم همین طور. هیچ کس نمی‌گوید این کار ساده‌ای است. اما رییس‌جمهور به وضوح اراده‌اش را در ۱۲ ژانویه بیان کرده بود. او سر قول خود ماند. 

پرسش: شما نمی‌دانید آیا قرار است وضعیت بهتر شود یا بد‌تر. این چیزی است که می‌گویید؟ 

پاسخ: ما می‌دانیم که وضعیت بهتر خواهد شد چرا که فکر نمی‌کنیم برجام کنونی به خوبی از منافع ملی آمریکا حفاظت کند. چرا که این توافق به ایران اجازه می‌دهد بعد از مدتی که محدودیت‌هایش برداشته شد، به سمت برنامه هسته ایش برود. 

پرسش: اما بعد از این مدت نیز قرار نیست بتواند اورانیوم را تا سطحی که برای سلاح هسته‌ای لازم است، غنی‌سازی کند؟ 

پاسخ: بعد از افشای یافته‌های اسرائیلی‌ها... 

پرسش: یافته‌های قدیمی که به گذشته تعلق داشت. 

پاسخ: ما می‌دانیم که بخشی از این یافته‌ها برای زمانی بوده که ایران برنامه سلاح هسته‌ای داشت اما هیچ کس تا زمانی که اسرائیلی‌ها این مدارک را به دست آوردند، از این‌ها خبر نداشت. این آرشیو کاملی است که به سطحی از جزییات دسترسی دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بیانیه‌های ایران در طول مذاکرات و بعد از آن دروغ بوده است. 

خبر در حال تکمیل است...

 

کد N1874442

وبگردی