آفتاب

واکنش مراجع تقلید به ترامپ: آمریکا مفتضح شد

واکنش مراجع تقلید به ترامپ: آمریکا مفتضح شد

سه تن از مراجع تقلید به اقدام آمریکا برای خروج از برجام و سخنان شب گذشته دونالد ترامپ واکنش نشان داده و آمریکا را غیرقابل اعتماد توصیف کردند. آیت‎الله مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین نیز به مخالفان داخلی دولت هشدار دادند که مثل نیتانیاهو، خوشحالی نکنند.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله جوادی آملی  در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد اعظم برگزار شد اظهار داشت: نظام اسلامی در طول ۴۰ سال حوادث زیادی داشته است ولی به این دلیل که دیگران بیشتر به ماهیت آمریکا پی‌ ببرند نکاتی عرض می‌شود.  یکی از مهم‌ترین دستورات بین المللی اسلام وفای به پیمان است، اسلام از رابطه حسنه با کفاری که کاری با شما ندارند نهی نکرده است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه در قرآن بیان شده است که اگر تعهدی سپردید تا زمانی که آنان نقض عهد نکرده ‌اند شما هم نکنید ادامه داد: قرآن کریم فرموده است که اگر دشمنان در عهد خود خیانت کردند امضایشان را به سمت خودشان پرتاب کنید.نظام اسلامی ما مستقل است و معنای استقلال این است که زنده زندگی کنید و هیچگاه زیر بار دشمن نروید.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه آمریکا با نقض عهد در برجام، خودش را مفتضح کرد ادامه داد: امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمود اگر دین ندارید آزاده باشید؛ معنای این حرف آن است که ترامپ اگر کافری باش، ولی اگر انسانی به امضایت متعهد باش. ترامپ حتی به مسیحیت هم که مدعی آن است پایبند نیست. وفای به عهد جزء قوانین بین المللی انسان است و ربطی به دین و آئین ندارد.  آمریکا از روز اول دشمن بود. من از همان ابتدا به دکتر ظریف گفتم می‌خواهید رابطه برقرار کنید بکنید ولی هر وقت با آنان دست دادید انگشتانان را بشمارید؛ این حرف طنز و شوخی نبود و حقیقت بود.

آیت الله جوادی آملی خطاب به ترامپ گفت: اگر کافری کافر باش، البته شما نه مسیحی و نه کلیمی هستی ولی انسان که هستی؛ ترامپ اگر انسان هستی باید پای حرف خود بایستی. البته مشکل اساسی اینها این است که به هیچ قانونی از قوانین انسانی هم پایبند نیستند که قرآن این افراد را بدتر از چهارپایان می‌داند.  هویت مومن به وفای به عهد است. ایران پای امضای خود ایستاد و این نشانه شرف ایران است؛ چون قبلا بیگانه برای ایران حساب باز نمی‌کرد ولی امروز آشنایان هم برای آمریکا حساب باز نمی‌کنند.

وی افزود: به برکت خون شهدا و رهبری امام ، ملت ما از زمین به آسمان رفته‌اند زیرا دشمنان در گذشته داعیه اربابی داشتند ولی امروز با صراحت می‌گوئیم که به هیچ قانون عقلی و بین المللی پایبند نیستند.ما برای امضاء و شخصیت آنان(آمریکا) هیچ حرمتی قائل نیستیم زیرا اینها کسانی هستند که به هیچ عهدی وفادار نیستند، البته ظلم ظالم به خودشان بر می‌گردد و عظمت و عزت ایران بیش از پیش می‌شود.
[span] [span] [span]
آمریکا با خروج از برجام دیگر هیچ اعتباری ندارد

آیت الله مکارم شیرازی نیز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به نقل قول مسئولان آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران به منظور افزودن بندهای جدید به برجام افزود: آمریکایی ها می گویند ما برجام را قبول نداریم و بیایید دوباره مذاکره کنیم و بندهایی به برجام اضافه کنیم، به فرض اینکه جمهوری اسلامی وارد مذاکره مجدد با شما شود چه تضمینی وجود دارد که چند روز بعد اعلام نکنید که این توافق جدید را هم قبول ندارید. نقض برجام توسط آمریکا ثابت کرد که حرف و تعهد مسئولان آمریکایی هیچ اعتباری ندارد.

این مرجع تقلید در ادامه سکوت، گوش دادن، حفظ کردن،علم آموزی و نشر علوم را پنج مرحله علم آموزی دانست و گفت: ماه مبارک رمضان به دلیل آمادگی روحی مردم برای پذیرش معارف دینی و همچنین وجود مجالس فراوان، زمینه برای تبلیغ علوم دینی بیش از هر زمان دیگری فراهم است که باید طلاب و روحانیان از فرصت این ماه برای تبلیغ نهایت استفاده را کنند.

آیت الله مکارم شیرازی، عبادات ماه رمضان از جمله نماز و روزه را موجب نورانیت قلب انسان دانست و افزود: در زمانی که معروف کم و منکرات زیاد است وظیفه طلاب برای تبلیغ علوم دینی از هر زمان دیگری سنگین تر است.

وی با بیان اینکه روحانیان و طلابی که توانایی تبلیغ را دارند، خود را برای این امر مهم در ماه رمضان آماده کنند تاکید کرد: تبلیغ علوم دینی در ماه رمضان از هر عبادتی بالاتر است.

وی مطالعه پیش از سخنرانی، بیان مطالب مورد نیاز مردم و استفاده از زبان محبت آموز را از جمله نکات مهم در تبلیغ دانست و اظهار داشت: باید روحانیان بر منبرها و در سخنرانی های خود مطالبی را بیان کنند که مورد نیاز امروز مردم است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه امید و بشارت دادن باید در کنار انزار و هشدار دادن باشد اظهار داشت: با زبان توام با محبت باید به مردم برخورد کرد چرا که خشونت و استفاده از برخی تعابر نامناسب موجب جذب نشدن مخاطب خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت صرفه جویی مصرف آب در کشور گفت: طبق گفته مسئولان، وضع آب در کشور به ویژه در استان قم وضعیت نامناسبی است که باید برای جلوگیری از جیره بندی احتمالی از امروز به دنبال صرفه جویی در مصرف آب بود.

آمریکا هیچگاه قابل اعتماد نبوده است

آیت‌الله العظمی نوری همدانی پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به خروج ترامپ از برجام اضافه کرد: آمریکا ۴۰ سال است که با دروغ و تحریم با ما رفتار کرده و حتی به طبس حمله نظامی کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا از ابتدا هم برای ما قابل اعتماد نبود اظهار داشت: در چند سال اخیر هم بارها از سوی رهبری گفته شد که به آمریکا اعتماد نکنید ولی برخی از مسئولان این کار آزموده شده را تجدید آزمون کردند و معلوم شد که حرف رهبری درست است. همه باید با شور و شعور علیه دشمنان بایستند. همه کسانی که به کشور و انقلاب و نظام علاقمند هستند باید در برابر آمریکا محکم باشند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به خروج ترامپ و مواضع برخی اروپایی ها اضافه کرد: مسئولان فریب این اظهارات را نخورند چون ممکن است نقشه جدیدی برای ایران داشته باشند.هدف اروپا این است که با باقی ماندن در برجام بگویند اگر می خواهید ما بمانیم باید مذاکره موشکی داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید فعالیت صلح آمیز هسته ای خود را شروع کند اضافه کرد: همه مردم و مسئولین باید بر محور دستورات رهبری و تحت ولایت ایشان رفتار کنند و مطمئن باشند که روزی حکومت زمین به صالحان خواهد رسید.دشمنان اسلام با همه قوا به میدان آمده اند، رسالت حوزه را دوچندان دانست و افزود: خدا از علما پیمان گرفته که در برابر ظالمان و فریاد مظلومان نباید بی تفاوت باشند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به بسته شدن تلگرام گفت:همان طور که مقام معظم رهبری بر داشتن فضای مجازی داخلی تاکید داشتند باید سعی کنیم فضای مجازی داخل را تقویت کنیم و توجهی به حرف برخی که دوست دارند این فضا باز باشد نداشته باشیم.

مخالفان داخلی دولت، مثل نیتانیاهو خوشحالی نکنند

همچنین ایلنا نوشت:
آیت الله مرتضی مقتدایی با اشاره به اقدام شب گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به حمدالله به جایگاهی رسیده است که از این نوع دشمنی‌های دشمنان تأثیر پذیر نیست؛ و این یاوه گویی‌ها و این اقدامات مبتذل، نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه ، عزت و به قدرت او بزند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه از قبل هم معلوم بود این آقای ترامپ، دنبال خروج از برجام هست، گفت: ما امیدوار هستیم که ملت ایران، با زعامت و رهبری رهبر فرزانه، و اقدامات حکیمانه‌ای که ایشان داشتند و دارند، همانطور که ۴۰ سال، تمام این طرح‌های خائنانه و دشمنی‌ها را پشت سر گذاشته، انشاءالله این قضیه هم به نفع جمهوری اسلامی و به فرصتی برای پیشرفت، قدرت و عزت بیشتر جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد و لطمه‌ای به جمهوری اسلامی نخواهد زد؛ اگرچه شرط آن، وحدت و اتحاد ملت و صبر و حوصله ملت است.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

* شرایط فعلی البته یک مشکلاتی فراهم خواهد کرد، اما رفع خواهد شد، کسانی که مؤمن و مسلمان و معتقد به اسلام هستند، و نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند، باید در مقابل این فشار‌ها و این صدمات بایستند و صبر کنند؛ و تاریخ دوران حیات رسول گرامی اسلام (ص) و زمانی که پیامبر (ص) را در محاصره قرار دادند را مرور کنند؛ به طوری که مسلمانان در این دوران با یک خرما زندگی می‌کردند؛ اما صبر کردند تا اسلام پیروز و جهانی شد؛ امروز هم اگر دشمنان ملت مسلمان ایران، فشار و ناراحتی ایجاد می‌کنند، به حمدالله توان مقابله‌اش در ملت ایران وجود دارد؛ که به داخل و آنچه که محصولات خودمان هست و استفاده‌هایی که از درآمدهای خود ایران داریم، به‌‌ همان اکتفا کنیم و نظر به بیرون از کشور و نظر به دشمن نداشته باشیم؛ خودکفا هستیم انشاءالله و تحمل کنیم و همه این مشکلات را پشت سر بگذاریم. به فضل الهی، وقتی که خداوند هم ببیند، ملتی برای خدا و برای اسلام، تحمل مشقت‌ها را می‌کنند، صبر می‌کنند و مقاومت می‌کنند، خداوند هم برای آن‌ها پیروزی نصیب خواهد کرد.

* قطعا حمله به دولت آقای روحانی، در شرایط فعلی، یک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضای پروردگار و مخالف نظر امام زمان (عج) هست.

* باید تابع رهبری بود، مقام معظم رهبری،‌‌ همان موقع که توافق هسته‌ای و برجام صورت گرفت، با وجود آن پیش بینی‌های حکیمانه، این توافق را تأیید کردند؛ و ضمن تأیید آقای دکتر ظریف و هیئت مذاکره کننده، از آن‌ها تعریف کردند؛ بنابراین توافق هسته‌ای و برجام، حرکتی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفته بود و دنبال می‌کرد.

* الان که آمریکا خود را از برجام خارج کرد، به نظر من به نفع ایران است؛ چرا که دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران کاملا روشن شد و از طرفی برای همگان در سطح جهان هم مشخص شد که دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است و بی‌اعتمادی به این دولت به اصطلاح مقتدر برای همه دنیا یک اصل خواهد شد و این هنر دولت ما بود که آمریکا را به اینجا رساند که خودش، خودش را رسوا کند.

*مخالفان دولت آقای روحانی در داخل کشور، در شرایط فعلی نباید‌‌ همان خوشحالی که نیتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارد و خروج آمریکا از برجام را تبریک می‌گوید و از این اتفاق ابراز خوشحالی می‌کند، به این بهانه به دولت و جناب آقای ظریف، حمله کنند و از این فرصت برای تخریب دولت، اظهار خوشحالی کنند.

*باید ملت ما تحت زعامت رهبری، همانطور که ایشان از هیئت مذاکره کننده ایران، تأیید و تعریف کرده بودند، الان هم ما باید از این عزیزان تشکر کنیم و بدانیم، حالا که این قضیه خروج آمریکا از برجام پیش آمده، بازهم این اتفاق به نفع ایران اسلامی و به ضرر آمریکا تمام می‌شود، چرا که با وجود تلاش آمریکا، دیگر کشورهای مهم دنیا و طرف‌های توافق، از برجام خارج نشدند و از راه دشمنی با ایران خودشان را کنار کشیدند؛ امیدوار هستیم که انشاءالله همین شرایط فرصتی برای ایران اسلامی باشد.

27214

کد N1874389

وبگردی