آفتاب

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران | بعد از برجام چه می شود؟

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران | بعد از برجام چه می شود؟

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران | بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم های آمریکا علیه ایران بار دیگر برقرار می شود. آمریکا پیش از برجام تحریم های شدیدی علیه ملت ایران روا داشته بود، که بخش زیادی از این تحریم ها با برجام معلق یا لغو شده بودند. بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم های آمریکا علیه ایران تجدید می شوند. در ادامه لیست تحریم های آمریکا علیه ایران را می بینید...

تحریم های آمریکا علیه ایران


در زیر به‌تفصیل درباره هر یک از قانون‌هایی که تحریم‌های هسته‌ای مندرج در آنها بعد از اجرای برجام تعلیق شده‌اند توضیح داده شده است. در صورتی که ترامپ آمریکا را از برجام خارج کند، تحریم‌های زیر در تاریخ‌هایی که در توضیحات آمده‌اند بازخواهند گشت، هرچند اجرایی شدن آنها پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

تحریمی که با برجام لغو شده بود


قانون اختیارات دفاع ملی، 2012.بند 1245 (د) این قانون بعد از اجرای برجام تعلیق شد. این بند، وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کرد علیه آن دسته از مؤسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران یا هر یک از دیگر مؤسسات مالی تحت تحریم ایران معامله انجام می‌دهند تحریم‌هایی اعمال کند، مگرآنکه کشورهایِ میزبانِ آن مؤسسات مالی در بازه 180 روز گذشته خرید نفت خام از ایران را «به‌میزان قابل توجه» کاهش داده باشند.
به‌عبارت دیگر، در صورتی که کشوری در بازه 180روزه مورد بررسی خریداری نفت خود از ایران را به‌میزان قابل توجه کاهش داده بود، مؤسسات مالی‌اش از تحریم‌ها مستثنی می‌شدند و می‌توانستند به مراودات خود با ایران ادامه دهند. تعیین «میزان قابل توجه» به‌عهده قوه مجریه گذاشته بود. دولت اوباما قبل از برجام این میزان را 20 درصد تعیین کرده بود، اما این بار، در صورت خروج آمریکا از این توافق، دولت ترامپ پس از بررسی‌ها و تحلیل‌های مقتضی ممکن است به رقم جدیدی برسد.
معافیت‌های تحریمی این قانون باید هر 120 روز یک‌بار تمدید شوند و ترامپ، آخرین بار 12 ژانویه (22 دی‌ماه) این کار را انجام داده تا تحریم‌های ذیل این قانون تعلیق شوند. بنابراین، دولت آمریکا در صورتی که تصمیم بگیرد در برجام بماند 22 اردیبهشت‌ماه باید یک‌بار دیگر این معافیت‌ها را تمدید کند. البته، همان‌طور که گفتیم ترامپ تهدید کرده اگر اصلاحات مدنظر او در توافق اعمال نشوند، او در این ضرب‌الاجل این تحریم‌ها را تعلیق نمی‌کند.
با این توضیح باید گفت در صورت خروج آمریکا، اولین تحریم‌هایی که علیه ایران برمی‌گردند تحریم‌های بانکی و به‌تعبیری تحریم‌های بخش نفت و گاز خواهد بود. با آنکه موضوع بند 1245 قانون اختیارات دفاع ملی بخش بانکی و روابط بانکی است، هدف آن در اصل معاملات نفت و گاز ایران است.
اما، از سوی دیگر، پیچیدگی‌های موجود در برخی جنبه‌های مربوط به اجرایی شدن این قانون باعث می‌شود بازگشت این تحریم‌ها و اثرگذاری آنها آنی و فوری نباشد.
«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که به‌عنوان یکی از معماران شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته می‌شود در این ارتباط می‌گوید: «توضیحات ساده موجود در این قانون آن پیچیدگی‌های موجود در اجرای آن را پنهان می‌کند».
او در ادامه تصریح می‌کند: «اجرای این قانون، در وهله اول به توانایی ایالات متحده برای ارزیابی دقیق و منصفانه میزان خرید و صادرات نفت ایران وابسته است. قراردادها و تعهدات دولت‌ها و شرکت‌های خارجی شاخص‌های مؤثری بودند اما لازم بود ایالات متحده به راستی‌آزمایی این موضوع بپردازد که آیا میان میزان نفتی که قرار بود فروخته شود با آنچه واقعاً فروخته می‌شد تناظری وجود داشت یا خیر. این نیازمند یک فرایند فشرده ارزیابی اطلاعاتی است».

تحریم های ایران


قانون تحریم‌های ایران. این قانون، معروف به «آیسا» یکی از محوری‌ترین عناصر تشیکل‌دهنده تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران بوده و بعد از اجرایی شدنش در سال 1996 مفاد آن به تحریم‌هایی علیه سایر صنایع ایران هم گسترش یافته است. طبق قانون «آیسا»، اشخاص و مؤسساتی که در یک سال بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند، مشمول تحریم خواهند شد.
این قانون، آخرین بار روز 12 ژانویه 2018 توسط ترامپ تعلیق شد و بایستی هر 180 روز یک‌بار تعلیق شود، بنابراین، موعد بعدی تعلیق آن 12 جولای (21 تیر) خواهد بود و در صورت خروج از برجام، این قانون از آن روز مؤثر خواهد بود.
قانون کاهش تهدید ایران. بندهای 212 و 213 این قانون که نام کامل آن «قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» است روز 12 ژانویه توسط ترامپ تمدید شد. دوره تمدید آن هم 180روزه است و بنابراین، در صورت خروج از برجام این قانون هم روز 12 جولای (21 تیرماه) اجرایی خواهد شد.
بند 212 این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند ظرف حداکثر 60 روز بعد از اجرایی شدن آن علیه اشخاصی که برای شرکت ملی نفت یا شرکت ملی نفت‌کش ایران خدمات پذیره‌نویسی، بیمه یا بیمه اتکایی فراهم می‌کنند تحریم‌هایی را اعمال کند.
طبق بند 213 هم رئیس‌جمهور بایستی افرادی را که به‌صورت دانسته اقدام به خرید، پذیره‌نویسی و تسهیل انتشار دیون حاکمیتی ایران مثل اوراق قرضه دولت ایران می‌کنند هدف تحریم قرار دهد.

 آزادی و مقابله با اشاعه 


«قانون آزادی و مقابله با اشاعه». معافیت‌های 180روزه این قانون هم روز 12 ژانویه توسط ترامپ تمدید شد و در صورت خروج آمریکا از برجام، 11 جولای (20 تیر) منقضی شده و تحریم‌های ذیل آنها لازم‌الاجرا خواهند بود. برجام، اجرای بندهای 1244 تا 1247 این قانون را که مجموعه وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی ایران در حوزه‌های کشتی‌رانی، کشتی‌سازی و انرژی و حوزه‌های مرتبط با آنها شامل معاملات طلا و فلزات گرانبها را شامل می‌شود معلق کرده است.
طبق بند 1244، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی ظرف 180 روز بعد از اجرایی شدن قانون، تمامی معاملات و دارایی‌های اشخاصی را که جزو بخش‌های انرژی، کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران هستند، یا به‌صورت آگاهانه به این بخش‌های ایران کمک‌های مالی، مادی و غیره می‌کنند در ایالات متحده مسدود نماید.
در بند 1245 هم رئیس‌جمهور ملزم شده افرادی را که اقدام به فروش، عرضه، صادرات یا نقل و انتقال طلا و فلزات گرانبها از ایران یا به ایران، خواه به‌طور مستقیم و خواه به‌طور غیرمستقیم می‌کنند تحریم کند.
بند 1246 تحریم افرادی را شامل می‌شود که به‌صورت دانسته اقدام به ارائه خدمات خرید یا پذیره‌نویسی یا بیمه یا بیمه اتکایی برای هر یک از اشخاصی کنند که به‌موجب مفاد مندرج در این قانون تحریم شده‌اند.
بند 1247، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند افتتاح هر گونه حساب کارگزاری در ایالات متحده توسط مؤسسات مالی خارجی که به‌صورت دانسته اقدام به تسهیل مبادلات مالی برای افراد مندرج در لیست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کرده باشند، ممنوع کند.

فرمان های اجرایی علیه ایران


برخی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا از طریق فرمان‌های اجرایی رؤسای جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده بودند. باراک اوباما با صدور فرمان اجرایی شماره 13716 اعلام کرد فرامین قبلی به‌شماره‌های 13574، 13590، 13622، 13645 را لغو و فرمان اجرایی شماره 13628 را اصلاح کرده است. ترامپ می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی دیگر، این تصمیم را به شرایط قبل از اجرای برجام برگرداند. در زیر توضیح هر یک از این فرامین و موضوعات تحریم‌های آنها آمده‌اند.
فرمان اجرایی 13574. اوباما این فرمان اجرایی را 23 می 2011 صادر کرده بود و در آن خواستار مصادره اموال و دارای‌های افرادی شده بود که به‌موجب «قانون تحریم‌های ایران» (آیسا) تحریم شده بودند. این فرمان همچنین مؤسسات مالی آمریکا را از تأمین اعتبار یا اعطای وام برای افراد تحریم‌شده به‌موجب «آیسا» منع می‌کرد.
فرمان اجرایی 13590.در این فرمان که 21 نوامبر 2011 صادر و در روز اجرای برجام لغو شد، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد هر گونه فروش، اجاره یا تأمین کالاها، فناوری‌ها و خدمات با ارزش 1 میلیون دلار که بتوانند به‌صورت مستقیم به حفظ یا ارتقای توانایی ایران برای توسعه منابع نفتی موجود در این کشور کمک کنند، ممنوع شود. این فرمان، برخی ممنوعیت‌های مالی دیگر نیز علیه بخش انرژی و پتروشیمی ایران وضع کرد.
فرمان اجرایی 13622. این فرمان اجرایی در تاریخ 30 جولای 2012 تحریم‌های بیشتری را علیه بخش انرژی و نفت ایران در نظر گرفت. اوباما به‌طور خاص در این فرمان به وزیر خزانه‌داری آمریکا اجازه داد آن دسته از مؤسسات مالی خارجی را که آگاهانه اقدام به انجام مبادلات مالی عمده با شرکت ملی نفت ایران یا شرکت بازرگانی نفت ایران (مستقر در سوئیس) کرده‌اند تحریم کند. این فرمان، همچنین مجوز اعمال تحریم‌های جدید علیه آن دسته از مؤسسات مالی خارجی را که خرید یا اکتساب محصولات پتروشیمی از ایران را تسهیل کرده‌اند، فراهم کرد.
فرمان اجرایی 13645.این فرمان 3 ژوئن 2013 برای اجرای برخی از مفاد مندرج در «قانون آزادی ایران و مقابله با اشاعه» صادر شد، اما علاوه بر آن برخی تحریم‌های اضافی و جدید را هم علیه بخش‌هایی مانند خودروسازی ایران در نظر گرفت. اوباما در این فرمان، همچنین تهدید کرده بود دارایی‌های افراد غیرآمریکایی در آمریکا که وارد معاملات با برخی نهادهای حکومتی و شرکت‌ها و نفرات تحریم‌شده در ایران شوند مصادره خواهند شد.
این فرمان، خواستار تحریم طرف‌هایی شده بود که آگاهانه اقدام به «فروش، عرضه یا نقل و انتقال کالاها یا خدمات مورد استفاده در بخش خودروسازی ایران» کرده باشند.
فرمان اجرایی 13628. این فرمان اجرایی در تاریخ 9 اکتبر 2012 صادر شد و اوباما در روز اجرای برجام بندهای 5 تا 7 و بند 15 آن را که شامل تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای علیه ایران می‌شدند لغو کرد، اما بندهای مرتبط با موضوع «حقوق بشر» را حفظ کرد. اوباما به‌طور خاص در این فرمان به وزیر خزانه‌داری آمریکا اجازه داد آن دسته از مؤسسات مالی خارجی را که آگاهانه اقدام به انجام مبادلات مالی عمده با شرکت ملی نفت ایران یا شرکت بازرگانی نفت ایران (مستقر در سوئیس) کرده‌اند تحریم کند. این فرمان، همچنین مجوز اعمال تحریم‌های جدید علیه آن دسته از مؤسسات مالی خارجی را که خرید یا اکتساب محصولات پتروشیمی از ایران را تسهیل کرده‌اند، فراهم کرد.

بعد از برجام چه می شود؟

کد N1874144

وبگردی