آفتاب
بعد از برجام...

قیمت دلار بعد از برجام | تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا، ارز و اقتصاد ایران | دلار 8000 تومانی واقعیت دارد؟

قیمت دلار بعد از برجام | تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا، ارز و اقتصاد ایران | دلار 8000 تومانی واقعیت دارد؟

قیمت دلار بعد از برجام | دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیشب در نطق خود خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. علت خروج آمریکا از برجام، افزایش فشار اقتصادی بر ایران است. ترامپ تلاش می کند با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها، ایران را به زانو درآورد! خروج آمریکا از برجام چه تاثیری بر قیمت ها دارد. قیمت دلار، ارز، سکه و طلا و... بعد از خروج آمریکا از برجام چه تغییری خواهد کرد؟

سخنرانی ترامپ در مورد برجام؛ بخوانید!.
پاسخ روحانی
 به ترامپ؛ بخوانید

خروج از برجام و بازگشت تحریم های ایران


به گزارش آفتاب، وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعتی بعد از امضای فرمان ترامپ اعلام کرد: دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (ofac) فورا اقدامات لازم را برای انجام تصمیم رئیس‌جمهور عملی خواهد کرد. تحریم‌ها در دو دوره 90 و 180‌روزه اعمال خواهد شد. این شامل اختیارات ما درباره تحریم‌های اولیه و ثانویه می‌شود.استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز در‌این‌باره گفت: آمریکا دسترسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حمایت از آنچه را اقدامات بدخواهانه ایران که از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم محسوب می‌شود و نیز استفاده از موشک‌های بالستیک علیه متحدان ما، حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه، نقض حقوق بشر علیه مردم خود و سوءاستفاده از سیستم مالی بین‌المللی خواند، مسدود خواهد کرد.

قیمت دلار بعد از برجام


هر چند بازار دلار ساعاتى از روز متشنج بود و دلار در حالی که خریدار نداشت با نرخ ٨ هزار تومان هم قیمت‌گذارى شد اما طولى نکشید که جو آرام و قیمت‌ها تعدیل شد.
به گزارش اقتصادآنلاین ؛ دلار در بازار سیاه امروز بین ٦٢٠٠ تا ٧٥٠٠ براى خرید متغیر است اما این قیمت‌ها نیز به گفته خود دلالان به معامله منجر نمی‌شود.
همه دلالان امروز از فروش دلار ممانعت مى‌کنند چرا که هنوز نرخ واقعى برایشان مشخص نشده است. امروز شاهد کم شدن تعداد دلالان در بازار هستیم و همچنان حضور مستمر پلیس در میدان فردوسى تا منوچهرى براى جلوگیرى از التهاب بازار به چشم مى‌خورد.
امروز بسیاری از صرافى‌ها تابلوى "بسته است" را بر سر در خود آویزان کرده بودند. 

دلار 8000 تومانی واقعیت دارد؟


یک کارشناس اقتصادی درباره دلار 8 هزار تومانی و تاثیر روانی لغو برجام گفت: در واقع این قیمت ارزش واقعی دلار نیست چراکه به دلیل افزایش تقاضا نرخ بالا به وجود آمده و در عمل معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.
ابوذر نجمی با تاکید بر این‌که هم‌زمان با خروج ترامپ و تمدید تحریم‌ها در فروش نقدی دچار مشکل می‌شویم، اظهار کرد: البته این امر به تصمیم کشورهای اروپایی، چین و روسیه بستگی دارد و آن زمان به‌طور محسوس تاثیر برجام در اقتصاد ما نمایان می‌شود.
این کارشناس مسائل ارزی با اشاره به این‌که نظام بانکی ما به دلیل تحریم‌های گذشته از شرایط فعلی چندان متاثر نخواهد شد، خاطرنشان کرد: نحوه تعامل و امتیازی که ایران از کشورهای اروپایی می‌تواند بگیرد و چگونگی مدیریت کشور در آن زمان در حال حاضر پرچالش ترین مسئله کشور است.
او در ادامه تصریح کرد: عمده مشکلات ما داخلی است و علی رغم این‌که تا کنون چاره‌ای برای آن پیدا نشده، باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم.
نجمی درباره غیر واقعی بودن نرخ فعلی که ناشی از افزایش تقاضا شکل گرفته، توضیح داد: جهش قیمت دلار به دلیل جو روانی قابل تصور بود اما نکته اینجاست که با این نرخ هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی بازار ارز ، افزایش نرخ نیست، خاطرنشان کرد: کسانی که در سفارت‌های خارجی می‌خواهند درخواست خود را برای ویزا ثبت کنند برای تهیه حتی 100 یورو معطل مانده‌اند بنابراین در این شرایط عرضه مهم‌تر از نرخ است.
به نوشته اقتصادآنلاین،این کارشناس اقتصادی تصمیم آمریکا درمورد تحریم‌ها را مهم‌تر از تصمیم سه شنبه شب دانست و گفت: در حال حاضر راهکاری برای کنترل وضعیت اقتصادی و نوسانات ارز وجود ندارد و بیشتر باید منتظر تصمیم ترامپ در تیر ماه باشیم.

قیمت دلار بعد از برجام


براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای (پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد.  همچنین هر پوند انگلیس با ۱۳۹ ریال افزیش نسبت به روز چهارشنبه ۵۶ هزار و ۹۸۲ ریال و هر یورو نیز با ۳۸ ریال رشد در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۸۲۹ ریال ارزش گذاری شد.
براین اساس هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۸۲۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۲۸ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۰۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۸۹ ریال، روپیه هند ۶۲۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۶ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۲۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۶ هزار و ۲۵۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۸۳ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۱ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۲۷ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۷۳۱ ریال قیمت خورد.
همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۳۴۲ ریال، لیر ترکیه ۹ هزار و ۷۷۹ ریال، روبل روسیه ۶۶۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۸ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۴۵ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۳۶۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۶۹۷ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۴۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲هزار و ۶۶۲ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۷۶۹ ریال تعیین شد.
نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۳۰ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۹۶۱ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۹۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰هزار و ۶۷۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۳۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۹ هزار و ۳۷ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۷۶۶ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۸۴۳ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۸۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال ارزش گذاری شد.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا


بعد از اعلام بیرون آمدن آمریکا از برجام، نااطمینانی در بازارها افزایش یافت و قیمت فلز زرد روبه رشد قدم برداشت. طلایی که قبل از اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تا 1306 دلار افت کرده بود، بعد از آن راهی قیمت 1316 دلاری شد.اخبار حوادث
برخی از کارشناسان معتقد بودند، جز خبر تایید یا رد برجام از سوی دونالد ترامپ، هیچ عاملی قادر به تغییر دادن راه قیمت طلا نیست.
در صورت خروج آمریکا از برجام، احتمال رشد قیمت نفت محتمل بود و قیمت اونس فلز زرد نیز می تواند به همراه نفت بالا برود؛ در حالی که سرمایه گذاران در انتظار اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام و بازگشت تحریم های ایران به سر می بردند، قیمت نفت از بالاترین رقم ثبت شده در طی سه سال و نیم قبل عقب نشسته بود.
بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، نااطمینانی در بازارها افزایش یافت و قیمت فلز زرد روبه رشد گام برداشت. طلایی که پیش از اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تا 1306 دلار سقوط کرده بود، پس از آن راهی قیمت 1316 دلاری شد.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران


یک اقتصاددان با بیان این که ️از دو نقطه فشار تحریم‌ها بر ایران آغاز خواهد شدگفت :  کسی با پسته و زعفران ایران کاری ندارد. محل فشار بر اقتصاد ایران از ناحیه صادرات نفت خواهد بود.
و️ی ادامه داد:  در این زمینه هم الگو ممانعت از صادرات نفت یا جلوگیری از ورود عواید حاصل از صادرات نفت خواهد بود. کما‌ اینکه بعد از انتخاب ترامپ، نه در حوزه اول بلکه در انتقال ارز حاصل از صادرات نفت مشکلاتی به وجود آمده است که با روح مفاد برجام مغایرت دارد.
به گفته این کارشناس حوزه اقتصادی  هم‌اکنون ایران در خارج از کشور پول حاصل از صادرات نفت دارد که به دلایل متعدد نمی‌تواند از آن استفاده کند.

بازار ارز بعد از برجام


وی اضافه کرد: ️ اگر این روند تشدید شود، که با شروع تحریم‌های جدید بسیار محتمل است، در ابتدای کار بازار ارز به سرعت دوباره ملتهب می‌شود.
ایمانی راد با بیان این که  رفتار کلی مردم هم به سمت سوداگری حرکت خواهد کرد. مردم تلاش می‌کنند که درآمدهای خود را بیشتر در این بازارها به دست آورند گفت: بدیهی است که باید انتظار داشته باشیم قیمت طلا و ارز افزایش داشته باشد. در این شرایط تفاوت نمی‌کند که مبنای ارزی ما یورو باشد یا دلار؛ چون که هر دو بالا می‌روند.
وی ادامه داد:  البته با سازوکاری که بانک مرکزی ایجاد کرده است شدت ضربه‌های تحریم‌ها با تثبیت قیمت دلار گرفته می‌شود اما به راحتی به بازار غیررسمی ارز منتقل می‌شود و ارز رسمی، محلی بسیار مطلوب برای استفاده از رانت ارزی است.
این اقتصاددان پیش بینی کرد: در بازار رسمی ارز، گسترش رانت‌جویی را خواهیم داشت و در آن طرف، یعنی بازار غیررسمی یا سیاه ارز، التهاب قیمت‌ها و احتمالاً بالا رفتن قابل توجه قیمت.
وی ادامه داد:  در سال جاری نسبت به ۱۰ سال قبل ایرانیانی که یک پا در ایران و یک پا در خارج از کشور دارند بسیار زیاد شده است. آمار نشان می‌دهد که مومنتوم افزایش تعداد مهاجران در خارج کشور بالا رفته است و مهم‌تر اینکه این مهاجران عمدتاً سرمایه‌گذار بوده‌اند.
به گفته ایمانی راد،️ معنای این واقعیت این است که حرکت سرمایه از داخل به بیرون بسیار سریع‌تر از بیرون به داخل و با حجم بالاتر است و همین عامل می‌تواند التهابات ارز را بیشتر کند.

قیمت دلار و ارز بعد از خروج آمریکا از برجام


پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، قیمت دلار در بازار ثابت ماند، اما قیمت یورو بالا رفت. قیمت دلار همچنان در بازار رسمی همان 4200 تومان مصوب است، اما امروز قیمت یورو با افزایش مواجه شد. در بازار غیر رسمی اما شایعات زیادی درباره افزایش قیمت دلار شنیده می شود.


کد N1873895

وبگردی