آفتاب

آمریکا و عربستان حمایت‌های تجهیزاتی و مالی از تروریست‌ها دارند

آمریکا و عربستان حمایت‌های تجهیزاتی و مالی از تروریست‌ها دارند

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این دیدار طی سخنانی با بیان اینکه روابط ایران و چین در چند سال اخیر رو به گسترش و بسیار خوب بوده است، گفت: روابط تهران - پکن به خصوص در حوزه اقتصادی بسیار خوب بوده و ما از چین در کارهای اقتصادی همواره استقبال کرده‌‌ایم و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و چین بیش از این گسترش یابد.
وی با بیان اینکه در حوزه امنیتی و مبارزه با قاچاق و تروریسم و جرایم سازمان‌‌‌‌یافته می‌توانیم همکاری‌ها را بیشتر و موثرتر کنیم، اظهار داشت: با توجه به تجربه ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر می توانیم این تجربیات را در اختیار طرف چینی قرار دهیم همچنین همکاری‌های مشترک با چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم به طوری که براساس گزارش‌های رسیده میزان تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال جاری به ۱۰ هزار تن افزایش می‌یابد.
وزیر کشور با بیان اینکه تنها کشوری که در مقابله با قاچاق مواد مخدر مقابله و مبارزه می‌‌کند جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ما سال گذشته توانستیم حدود ۸۵۰ تن مواد مخدر کشف کنیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران همکاری مناسبی با دولت‌های منطقه دارد، خاطرنشان کرد: ما کمک‌‌‌‌های مالی و سیاسی و غذایی و دارویی که نیاز است انجام می‌دهیم، همچنین همکاری‌‌های ما در سوریه و عراق در شکست تروریست‌‌‌ها بسیار موثر بوده است.
وی اضافه کرد: ما با همه کشورهایی که در حوزه مبارزه با تروریسم بخواهند فعالیت کنند اعلام همکاری می‌کنیم اما متأسفانه بسیاری از کشورها ادعای مبارزه با تروریست را دارند اما در عمل به تروریست‌ها کمک می‌‌‌کنند که در این زمینه آمریکا جز کشورهایی است که هیچ زمان قصد مبارزه با تروریست‌ها را در منطقه نداشته و ندارد لذا ما وظیفه خودمان می‌دانیم به مردم مسلمان کمک کنیم.
وزیر کشور تاکید کرد: ما اسناد و مدارکی داریم که آمریکا به تروریست‌ها کمک‌‌‌های اطلاعاتی، تجهیزاتی انجام داده و حتی مجروحان آنها را درمان می‌‌‌کند در این میان برخی کشورهای کوچک منطقه مانند عربستان هم کمک‌‌‌‌های مالی به تروریست‌‌‌ها می‌‌‌کنند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه ایران و سوریه و ترکیه و سایر کشورهای منطقه که به دنبال امنیت خودشان در منطقه هستند همکاری‌های خوبی دارند، خاطرنشان کرد: ما با دولت‌های قانونی که تروریست‌ها در آن کشورها حضور دارند همکاری خوب و موثر داریم بنابراین همکاری امنیتی ایران و چین می‌تواند در امنیت منطقه بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: ما می‌‌‌توانیم در مباحث و موضوعاتی همانند مرز و امنیت مرزها، اموزش نیروها، قاچاقچیان انسان، جرایم سازمان‌‌یافته و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم.
وزیر کشور با بیان اینکه باید روابط خود را در بین کشورهای آسیایی تقویت کنیم، ابراز داشت: آسیا باید نقش خود را در شرایط کنونی در دنیا بیش از گذشته محقق کند ما ظرفیت و منابع و با توجه به سابقه تاریخی و رشد علمی که داریم می‌توانیم جایگاه بالایی را در دنیا داشته باشیم لذا کشورهای غربی و آمریکا نمی‌خواهد آسیا امنیت داشته باشد و همیشه به دنبال مسئله ایجاد کردن هستند.
رحمانی فضلی افزود: خواست اصلی ما این است که مردمان هر کشوری خودشان باید برای کشور خودشان تصمیم بگیرند اگر اتفاقی هم در کشوری می‌افتد کشورهای همسایه باید کمک کنند تا آن مشکل را حل کنند بنابراین ما در آسیا مداخله‌گر نمی‌خواهیم زیرا کشورهای بزرگ با داشتن تاریخ های کهن به راحتی می‌توانند خود را اداره کنند.
وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها در منطقه به صلح و امنیت پایدار کمک کند.
لیو یوئه جین معاون ضد تروریسم وزارت امنیت عمومی جمهوری خلق چین طی سخنانی بیان کرد: داعش در سوریه و عراق شکست خورده است و آنها در حال انتقال به جای دیگری هستند.
وی یادآور شد: ما در نظر داریم همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم افزایش داده و تقویت کنیم.
کد N1873521

وبگردی