آفتاب

1200 عراقی مقیم در استان یزد واجد شرایط رای دادن هستند

1200 عراقی مقیم در استان یزد واجد شرایط رای دادن هستند

نماینده کمیساریای مستقل انتخابات کشور عراق در استان یزد با اشاره به وجود قریب 1200 عراقی واجد شرایط برای حضور در انتخابات پارلمان عراق، گفت: در استان یزد سه صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده است.

محمد لامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمان کشور عراق هر چهار سال یک بار، اظهار کرد: این دوره از انتخابات پارلمان کشور عراق در روزهای 20 و 21 اردیبهشت‌ماه در خارج از کشور عراق و در روز 22 اردیبهشت‌ماه در خود کشور عراق برگزار می‌شود.

وی با بین این که در مجموع و براساس آمار وزارت کشور بین 100 تا 120 هزار عراقی در ایران زندگی می‌کنند، افزود: برخی از این افراد با کارت‌های اقامت و برخی نیز از طریق پاسپورت در ایران اقامت دارند.

وی در مورد انتخابات عراق در یزد خاطرنشان کرد: براساس آخرین امار ارائه شده از سوی اداره کل اتباع استانداری یزد،  1200 عراقی در استان یزد واجد شرایط رای دادن هستند که بیشتر آنها در شهرهای یزد، اردکان و میبد اقامت دارند.

لامی در مورد حوزه‌های انتخابیه عراقی‌های مقیم ایران در کشور نیز عنوان کرد: در مجموع انتخابات عراق در 14 استان ایران  برگزار می‌شود که اهواز با 7 صندوق اخذ رای بزرگترین حوزه انتخابیه است و یزد نیز دارای یک حوزه با سه صندوق رای خواهد بود.

وی با اشاره به مشارکت خوب عراقی‌های مقیم ایران در انتخابات‌های کشورشان، گفت: در انتخابات گذشته در یزد تعداد 1700 نفر شرکت داشتند که علت کاهش این تعداد برای انتخابات کنونی، بازگشت بسیاری از آنها به کشورشان یعنی عراق بوده است.

نماینده کمیساریای مستقل انتخابات کشور عراق در استان یزد در مورد انتخابات پارلمان عراق نیز یادآور شد: البته در انتخابات عراق نامزدهای انتخاباتی به صورت فردی با هم رقابت نمی‌کنند بلکه کاندیداها در قالب احزاب و گروه‌های مختلف معرفی می‌شوند که امسال 320 نماینده در قالب این گروه‌های سیاسی انتخاب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً 180 تا 190 کرسی پارلمان عراق با توجه به اکثریت شیعه در این کشور به احزاب شیعه تعلق می‌گیرد، 60 کرسی مربوط به اقلیم کردستان، 50 کرسی در اختیار اهل تسنن و 10 تا 15 کرسی نیز به اقلیت‌های دینی اختصاص پیدا می‌کند.

لامی با بیان این که در عراق بزرگترین لیست انتخاب شده در انتخابات پارلمان، حکومت را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: البته پس از ورود آمریکایی‌ها به این کشور و تغییراتی که در این باره اعمال کردند، در حال حاضر حکومت به شکل توافقی و ائتلافی شکل می‌گیرد که به همین دلیل نیز مشکلات زیادی از آن زمان تاکنون در این کشور ایجاد شده است.

نماینده کمیساریای مستقل انتخابات کشور عراق در استان یزد در پایان نیز از همکاری و همراهی مسئولان جمهوری اسلامی و استان برای برگزاری امن و آرام این انتخابات تشکر کرد.

[p]
انتهای پیام

کد N1873273

وبگردی